Miközben a tavalyi újabb kiváló év volt az autóipari beszállítók számára 7,5 százalékos profitnövekedéssel, a piaci bizonytalanság nő, a globális bevételek növekedése pedig lassul – állapítja meg a Lazard és a Roland Berger globális autóipari beszállítókról szóló idei tanulmánya. Az elemzők az idei évre a piac megtorpanását várják.
A több mint 600 nemzetközi autóipari beszállító teljesítménymutatóit vizsgáló tanulmány szerint a globális járműgyártás 2016-tól mérsékelten, éves szinten mintegy 2 százalékkal fog nőni. A beszállítóknak új alapokra kell támaszkodniuk, hogy stabilizálni vagy növelni tudják a profitot és továbbra is felkészültnek kell lenniük a váratlan makrogazdasági eseményekre, amelyek jelentős kereslet-csökkenéshez vezethetnek. A tanulmány szerint a kínai piacon eddig tapasztalt kétszámjegyű növekedés mára a múlté, kérdéses a piac alakulása Brazíliában és Oroszországban, illetve a Brexit is újabb bizonytalanságot hoz.
Az elemzés rámutat, a globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll. A technológiai trendek és az új üzleti modellek az autók használatában új lehetőségeket ígérnek a beszállítók számára az elkövetkező tíz évben, azonban az, hogy mikor és hol tárulnak fel ezek a lehetőségek, egyelőre bizonytalan.
A teljes piac értéke a 2015-ös 700 milliárd euróról várhatóan 850 milliárd euróra nő 2025-re, de a profit eloszlása a meglévő szegmensek és akár új piaci szereplők között lényegesen módosulni fog. Az erőátviteli berendezések területén az e-mobilitás fejlődése kap lendületet.
A tanulmányt bemutató közleményben Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője ismertette: az elektromos járművek piaca hét-tízszeresére nő a következő évtizedben, ami a potenciális elektronikus erőátviteli berendezések iránti kereslet jelentős növekedéséhez vezet. A gépjármű-vezetést támogató alkatrészek piaca ötszörös növekedés előtt áll, az iparág értéke 2025-re eléri a 30 milliárd eurót, ezért kiélezett verseny várható, különösen a technológiai óriások között.