Nagyon hiányzott már valami izgalmas, stílusos autó a Volkswagen szalonjaiba, valami, ami megbabonázza az érdeklődőket. Az Arteon ilyen, ráadásul ötajtós.
Hogy néz ki?
A CC, lánykori nevén Passat CC, illetve a Phaeton szerelemgyereke az Arteon. Ilyen modell még nem volt a Volkswagen kínálatában, ezért csak ámulunk és bámulunk a láttán. A hűtőráccsal egybefonódó lámpatestek igazán vonzóvá teszik az Arteon megjelenését, a négyajtós kupé forma azonban hátul nem csúcsosodik ki, mögötte autózva kevésbé látjuk látványosnak. A helykínálat bőséges elöl és hátul is, a csomagtartó nyílása hatalmas, szerencsére az 563 literes űrtartalma is bőséges (1,56 köbméteresre bővíthető). A jól áttekinthető belső kialakítás prémium, jól érezzük magunkat bármelyik székben is üljünk. A modern szórakoztató és információs rendszer kezelése könnyen megtanulható, a műszerfal kialakítása ergonomikus, az ergoline ülések kényelmesek, masszíroznak és jól tartanak. Bele lehet szeretni, nekem sikerült.
Hogy megy?
A kétliteres, 150 lovas TDI illik az autóhoz, igaz, ennek a dupláját is elviselnénk benne. Legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm, álló helyzetből 9,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége 220 kilométer/óra. Fogyasztása baráti, a közel 400 kilométeres teszt során három decivel hat liter fölött maradt az átlaga.
Milyen vezetni?
Méretei (4,862 centi hosszú, 1,871 centi széles, tengelytávja 2,837 centiméter) és üresen 1,7 tonnás tömege ellenére könnyed, táncosként libben át a körúton, a kormány precíz, a hétfokozatú DSG-váltó finoman dolgozik, futóművét kényelmesre hangolták, 19-es kerekekkel sem bántó. Csendes az autó sem a dízelmotor, sem a futómű zaja nem hallatszik be a jól szigetelt utastérbe.
Mennyibe kerül?
Legolcsóbban 1,5 literes, 150 lovas benzinmotorral vihetjük haza az Arteont 9,8 millió forintért. A tesztelt dízel ára 10,7 millió forinttól indul.
Kik a beszállítói?
HIRTENBERGER: motorháztető-kiemelő (Pápa)
BOS: középső kartámasz (Mosonszolnok)
HÜLSBECK & FÜRST : zárak
REHAU: első és hátsó lökhárító (Győr)
EDSCHA: ajtózsanérok
THYSSENKRUPP: hátsó stabilizátor
ITT ITALIA: fékbetétek
CARACOUSTICS: szellőző nyílások
KAUTEX TEXTRON: műanyag üzemanyagtartály (Krajova)
HIRSCHVOGEL: hajtótengely
ZF FRIEDRICHSHAFEN: lengéscsillapító
DIEHL METALL: szinkrongyűrű
NSK: kerékcsapágyak
SRG GLOBAL: kerékanyák
3A COMPOSITES: tetőelemek
BROSE: ventilátor ház, ülésrendszerek (Kecskemét)
AKKUMULATORENFABRIK MOLL: akkumulátor
CALSONIC KANSEI: kiegészítő radiátor
DELPHI: LED világítás modul, ultrahang érzékelők (Szombathely)
BORGWARNER: izzítógyertya (dízel)
FEDERAL MOGUL: dugattyú
ELRINGKILNGER: árnyékolás-technika, tömítések (Kecskemét)
CONTITECH: üzemanyagtömlő szerelvények (Vác)
FAIST CHEMTEC: hangtompítók
EBERSPAECHER: katalizátor és SCR szűrő (dízel)
CULTRARO: kormánylengés-csillapító
MAGNETI MARELLI – műszerfali kijelző
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)
PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők
SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)
CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)
TRW – kapaszkodó fogantyúk
TEKLAS – klíma tömlők
AXALTA – alapozó festékek
GKN DRIVELINE – első féltengelyek
DANA – hengerfejtömítés (Győr)
STANLEY ENGINEERED FASTENING – fém és műanyag rögzítők
LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)
DR SCHNEIDER – szellőző csatornák, kesztyűtartó
GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)
INDUSTRIALESUD S.P.A. – tetőkárpit
INTEVA PRODUCTS: tetőablak
BEHR-HELLA THERMOCONTROL: klímavezérlés elöl
METALDYNE: hajtótengely (DQ400 hajtás)
HONEYWELL: turbófeltöltő (2.0 TDI)
ROBERT BOSCH: szervokormány (Hatvan)
AGC AUTOMOTIVE: ablakok (Tatabánya)
Kép és szöveg: Biró Csongor
A diesel-ben a DPF szűrőt ki gyártja?
Talán a Delphi, de nem vagyunk benne biztosak. Az alkatrészen VW AG felirat szerepel.
Sajnos nem én