Magyar beszállítók a frankfurti Automechanikán

A 25 éves, jubileumi frankfurti Automechanikán magyar beszállítók is kiállítottak, de képviseltette magát a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (Majosz) és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) is, sőt az Automechanika Akadémia színvonalas előadásai között az érdeklődők meghallgathatták a zalaegerszegi tesztpálya bemutatkozását is.

Magyar színekben a két szervezet mellett 13 magyar vállalat állított ki az idei Automechanikán, közülük a szigetszentmiklósi Draspó-Tempó Kft., a budapesti Eltec Holding Kft., a dunakeszi Héfal Kft., a kiskunfélegyházi Kunplast-Karsai Zrt., a bicskei Magyarmet Kft., a csepeli Tom-Ferr Zrt. a HIPA támogatásával bérelt egy közös magyar standot a hatos pavilon harmadik emeletén.

Önálló standdal jelentkezett a világ legnagyobb ilyen jellegű kiállításán (a kiállítással korábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesen) a szegedi Automobil Vegyi Kft., a budapesti La Paloma Kft., a ceglédi K&K 95 Kft., a komlói Rati Kft., a debreceni Vojth Kft., a budapesti Veibo Group Kft. és a az Automechanikán először kiállító Tungsram.

Háry András előad az Automechnika Akadémián. Téma a zalaegerszegi tesztpálya
Háry András előad az Automechnika Akadémián Frankfurtban. Téma a zalaegerszegi tesztpálya

Ablak a világra

– A magyar cégek használják és kihasználják az Automechanika kínálta lehetőségeket. Idén tizenhárom magyar cég mintegy négyszáz négyzetméteres területet foglalt el a frankfurti kiállításon. Közülük heten önálló kiállítóként jelentkeztek be. A kiállítás népszerűségét jelzi, hogy nyolc magyar vállalat várólistára került, két cég ugyanakkor az utolsó utáni pillanatban lemondta a részvételét – mondta el Máté Szilvia a kiállítást szervező Messe Frankfurtot képviselő BD-Export Kft. ügyvezetője.

– Legnagyobb arányban a magyarok között a járműalkatrész-gyártók vannak jelen – tette hozzá Fieszl Zsuzsa, a Majosz ügyvezető főtitkára, aki elmondta, hogy a jövőben mindenképpen szeretnék erősíteni a magyar beszállítók részvételét a nemzetközi vásárokon. – Az a tapasztalatom, hogy eddig nem a legmegfelelőbb helyszíneken vettek részt a vállalataink a vásárvárosok területén, a jövőben sokkal körültekintőbben és főleg, sokkal hamarabb fogunk bejelentkezni ezekre a rendezvényekre. Szeretnénk elérni, hogy legyenek önálló arculatú magyar standok, ezeknek legyen közös üzenetük és a kiállításokon szereplő magyar vállalatok aktív és együttműködő, összetartó közösséget alkossanak. Mire gondolok? Például amennyiben nem versenytársak, bátran ajánlják egymást a partnereiknél. Ez mindannyiunk közös érdeke. Szeretnénk azzal is segíteni a hazai kkv-kat, hogy egy dizájnpályázatot írunk ki, amellyel támogatjuk a vállalatok megjelenését a kiállítói terekben. Tárgyalunk vásárszervezőkkel arról is, hogyan tudnánk közös összképet mutatni magunkról, magyarokról. Elengedhetetlen, hogy ezeken a közös magyar standokon színvonalas előadások legyenek, hisz a legfontosabb, hogy közönséget, azaz partnereket vonzzunk oda és lehetőséget teremtsünk későbbi üzleti kapcsolatok kialakítására. Kreatívnak és proaktívnak kell lennünk, hogy a beszerzők megkeressék vállalatainkat – mondta el a főtitkár, aki korábbi interjúnkban részletesen ismertette elképzeléseit a Majosz reformjáról.

Magyarmet: elismert beszállító

Precíziós öntödeként magyar kisvállalatként indultunk 1981-ben, később egy német nagyvállalat közepes méretű leányvállalataként folytattuk, aztán 2003-tól teljesen magyar magántulajdonú cégként tevékenykedünk – mondta el Iliya Tzankov, a Magyarmet üzletfejlesztési igazgatója. – Az utóbbi 15 évben nagyot nőtt a cég, számos beruházást végeztünk, több bővítési pályázatot is elnyertünk. Egész Európában ismert és elismert beszállítóvá váltunk. Innovatív megoldásaink felkeltették partnereink érdeklődését, 3D nyomtatással készítjük el alkatrészeink prototípusát, amelyet a megrendelővel egyeztetve végső formájában acélból, vagy valamilyen ötvözetéből öntjük ki. Nagyon széles anyagspektrummal dolgozunk, gyengén és erősen ötvözött acélokkal, nikkel- és kobaltbázisú ötvözetekkel, ausztenitekkel, szuper ausztenitekkel, duplex és szuper duplex acélokkal egyaránt. Az alapanyagokat általában külföldön vásároljuk, de magunk is tudjuk ötvözni a vevő kéréseinek megfelelően. Saját laboratóriumunkban különböző  vizsgálatokat tudunk elvégezni, köztük vegyi összetétel vizsgálatot, mechanikai vizsgálatokat, repedésvizsgálatot. Tapasztalt mérnökgárdánk már a fejlesztési fázisban segíti az alkatrészgyártó vevőinket. Kis- és nagy szériában gyártunk a néhány grammtól a 45 kilogrammos alkatrészekig, de akár 80 kilogrammos egyedi alkatrészeket is elő tudunk állítani. Az igazgató kérdésünkre elmondta, hogy 210 dolgozójukból mintegy 35-40-en mérnökök. Az autóipar mellett az egyik legnagyobb ügyfélkörük a szivattyúgyártók, de előállítanak élelmiszeripari berendezésekhez, ipari elektronikai termékekhez is öntvényeket, de motorgyártásban is közreműködnek, például az MTU nagyméretű hajómotorjaiban is vannak Bicskén gyártott alkatrészek. – Mentőcsónakokhoz, jetskikhez gyártunk propellereket, ugyanakkor energetikai ipari és biztonságtechnikai vállalatoknak is beszállítunk – tette hozzá Iliya Tzankov, aki azt is elárulta, hogy autóipari ügyfeleik között tudhatják a BMW-t, a Minikbe készülnek alkatrészek Bicskén.

Magyarmet

A fontos ügyfelek között említette meg a Knorr Bremse vasúti üzletágát is. – A termékeink hetven százaléka exportra készül, főleg Európába szállítunk, de Amerikába, Indiába és Kínába is gyártunk. Az igazgató elmondta, hogy más magyar vállalatokhoz hasonlóan ők is küzdenek munkaerőhiánnyal, hiányzik mérnök, betanított munkás, szakmunkás. Arra a kérdésünkre, hogy mit tesznek ellene, Iliya Tzankov elmondta, hogy együttműködnek a Dunaújvárosi Főiskolával, a Miskolci Egyetemmel, gyakorlati képzéseket tartanak, tanoncokat nevelnek és a duális képzésben is részt vesznek. Megtudtuk, hogy Sárbogárdra kikészítő üzemet telepítenek, ahol október elejétől indul a termelés.

Rati: ötlettől a késztermékig

Az 1986-ban alapított komlói családi vállalkozás jelenleg hetven embernek ad biztos megélhetést. A cég erőssége a termékfejlesztés, saját ötleteken és kutatásokon alapuló autós beltéri kiegészítőket fejlesztenek. – Ötleteinket a késztermékig végigvisszük, aztán az ügyfeleinknek értékesítjük – mondta el Öreglaki István, értékesítési- és marketingvezető, aki elárulta, hogy az ügyfelek többsége közvetlenül autógyártó. – A legnagyobb vevőnk a Renault Nissan Szövetség, tehát Renault, Dacia és Nissan autókban találhatók meg a termékeink, valamint a Kia és a Hyundai, de szállítunk az Opelnek és a Fordnak is. A zászlóshajó termékünk az utólag beszerelhető kartámasz, ezen kívül vannak autós vállfáink és bevásárlást könnyítő autós kosaraink. Nálunk a fókusz a termékfejlesztésen és az összeszerelésen van, a gyártással nem mi foglalkozunk, ebben jól bejáratott beszállítóink segítenek. Úgy működünk, mint egy autógyár.

Rati, Automechanika

Ezen a kiállításon a hetedik alkalommal vesznek részt, ez az egyik legfontosabb külföldi megjelenési lehetőségük. Öreglaki István elmondta, hogy mintegy harmincan dolgoznak a szerelősoron, a többiek fehérgallérosok. – Nem jellemző a vállalatnál munkaerőhiány, mi úgy érzékeljük, hogy a cégnek jó a hírneve a környéken, nincs fluktuáció, létszámunk az utóbbi öt évben állandó – tette hozzá. Innováció kategóriában tavaly a Rati megnyerte az év gyára címet. Komlói gyáruk nulla energiás üzem, ami egész Európában egyedülálló. Gáz nincs is bekötve, csakis nap- és földenergiával termelnek.

Draspó-Tempó: intelligens szervokormányt fejlesztettek

A régi Csepel Autógyár területén az ÁTI Ipari Parkban tevékenykedő száz százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozás kétszáz dolgozót foglalkoztat, gyártanak, kereskednek és felújítanak. – Saját gyártású, Ikarusokba bekerülő kormányműveinket fejlesztettük tovább, a legújabb, uniós forrásból is megtámogatott okos kormányunk a kormányzásba is képes beavatkozni, ha szükséges – mondta el Jánosi Miklós kereskedelmi igazgató. 8000 négyzetméteres forgácsoló csarnokukban 350 géppel gyártanak alkatrészeket például a Classnak, de előállítanak első beépítésként Ikrausokba kerülő Csonka kompresszort is. Vannak célgépeik is, de már jellemzően modernizált megmunkáló központokkal, precíziós CNC-gépekkel dolgoznak. –  Amit gyártunk, azt fel is újítjuk, legyen az lengéscsillapító, vagy vízpumpa. Az összes Volán társaság és a BKV a partnerünk, ők adják a bevételeink zömét – tette hozzá az igazgató. A vállalatcsoporthoz tartozik az Autóker Gamma és Csepel Autó is, az előbbi csak kereskedik, utóbbi az autóiparnak termel. A 15 préssel rendelkező Csepel Autó présüzemben robotizált ponthegesztéssel acél karosszéria-alkatrészeket gyártanak főleg a Suzukinak, de beszállítanak a Mercedesnek, az Audinak és a ZF-nek. Jánosi Miklós elárulta, hogy intenzív tárgyalásokat folytatott a Volkswagennel, és mostantól nekik is szállítanak. – Ezer tonnás présünk van, a Suzukinak nagy darabszámban 20 éve szállítunk mintegy nyolcvanféle alkatrészt. A 3 ezer négyzetméteres Csepel Autó üzemben kilencvenen dolgoznak, önerőből épült kétmilliárdos beruházásból.

draspó-tempó

– A munkaerőhiányt itt automatizálással oldjuk meg, a termelésben Fanuc robotokat használunk. Legújabb robotjaink kiszolgálják teljesen a présgépet. Csak a kész alkatrészt kell elszállítani, minden egyebet a robotok végeznek.  Az igazgató kérdésünkre felsorolta, milyen alkatrészeket szállítanak a Magyar Suzukinak Esztergomba. Íme: különféle karosszéria elemek, lökhárítótartó, keresztmerevítő, orrmerevítő, küszöbök, egyéb belső fémalkatrészek. – Ez a kiállítás régi hagyomány nálunk, én magam már a hatodik alkalommal veszek részt rajta. Legalább 150 partnerünk van itt, szoktunk üzletet is kötni – zárta a beszélgetést Jánosi Miklós.

Héfal: emberre van szükség

A vállalathoz frissen érkező Kömendi-Vas Géza kereskedelmi igazgató kérdésünkre elmondta, hogy cégük elsősorban csőhajlítással és gépjárművek fékcsöveinek gyártásával, valamint forgácsolással és megmunkálással foglalkozik. Főbb partnereik az autóipari beszállítók. – Mi Tier 2-3-asok vagyunk, és ez a helyzet jelenleg számunkra megfelel. Vevőink között említhetem az SBS A/S és a Ferdinand Bilstein Grop vállalatokat, vannak természetesen mások is, de mindenkiről nem nyilatkozhatok – mondta el a kereskedelmi igazgató, aki hozzátette amennyiben csak lehet, hazai partnerektől szerzik be az alapanyagokat. Megtudtuk, hogy a végtermékek főleg a Volkswagen-csoporthoz tartozó autókba kerülnek be. A cég munkaerőhiánnyal küzd, jelenleg 63-an dolgoznak a vállalatnál, korábban nyolcvanan voltak és szeretnék mihamarabb visszatornászni a létszámot nyolcvanra. Átmenetileg nyugdíjas szervezetek kölcsönöznek számukra munkaerőt, miközben folyamatosan nőnek a megrendeléseik.

hefal3

Eltec: hadiiparral erősítettek

– Komplett kábelrendszereket gyártunk az autó-, haszonjármű-, és buszgyártó iparnak, valamint egyedi és speciális jármű- és földmunkagépekhez és elektromos autókhoz. Gyártunk különleges kábelrendszereket az ultrakönnyű repülőktől utasszállító repülőgépig, napelemekbe, szélturbinákba – mondta el a standon Stephen Kapitza, a vállalat németországi értékesítője. Legfontosabb autóipari partnerük 1994 óta Eberspächer, de beszállítanak a Bosch robotgépekhez, a HP számítógépgyártónak, a Bosch Rexrothnak és a Corvus Aircraftnek.

eltec3

A vállalatot 1994-ben alapították Budapesten, a termelés és a fejlesztés azóta is itt történik, de az értékesítési és beszerzési központja immár Németországban van. A járműipar mellett fő vevőkört jelent a hadiipar (ide elpusztíthatatlan vezetékeket készítenek), de 3D-s nyomtatással is foglalkoznak, budapesti gyárukban 250-en dolgoznak.

Tungsram: visszatértek a nagyok közé

Az 1896-ban alapított magyar vállalat 90 négyzetméteres látványos standján Imre Erzsébet marketingvezető kalauzolt el, aki röviden ismertette a patinás, egykor állami cég történetét és a közelmúltbeli reneszánszának hátterét. Mint ismert, az 1989-ban kezdődött privatizáció révén az amerikai GE száz százalékos tulajdonossá vált, a Tungsram lett a GE Lighting divíziója. Miután áprilisban úgymond a Tungsram átvette a GE globális járművilágítási üzletágát, a jövőben újra Tungsram márkanévvel értékesítik termékeiket mind az autóipari felhasználóknak (OEM), mind a  másodpiacon. A Tungsram márka a GE márkával együtt eddig  is jelentős márkaként szerepelt a az általános és autó világítási termékek piacán, de hamarosan az autógyártók, illetve az őket kiszolgáló elsődleges beszállítók csak a Tungsram márkás termékeinket építik majd be az autókba.  Autólámpáinkat globálisan értékesítjük (EMEA, Észak-Latin Amerika, Ázsia régiókban) , a márkaváltás komplex feladatai összehangolt munkát igényelnek az érintett globális funkciók részvételével, a váltás nem megy egyik napról a másikra. Remélhetően jövőre már Tungsram márkával szállíthatunk autóipari (OEM) partnereinknek is – mondta el a marketingfelelős. Szinte az összes fontos reflektor-és lámpatest gyártónak szállítanak izzót (segédvilágítási, halogén, gázkisülő) világszerte. – Kettős előírásnak kell megfelelnünk, egyrészt meg kell szereznünk a reflektorgyártók jóváhagyását, s az esetek többségében mindkét partner auditálja termékeinket, gyártásunkat – ismertette Imre Erzsébet.

8A Tungsramnak öt gyára van Magyarországon, ezek közül Budapesten gyártják a fényszórókban világító izzókat, a segédvilágítás  izzói (különféle jelzőlámpák, műszerfal világítás)  Nagykanizsán és Kisvárdán készülnek. Zalaegerszegen lámpákhoz kapcsolódó fémalkatrészeket állítanak elő, ezeket is  értékesítik autóipari felhasználóknak, Hajdúböszörményben spirálokat gyártanak az izzókba. LED-es lámpákat nem szállítanak az OEM-eknek, de a másodpiacon árulnak diódás izzókat. Megtudtuk, hogy globálisan a Tungsram termékeinek 60 százalékát a másodpiac igényli, 40 százalék csak az OEM-piac. A hazai gyárakban több mint négyezren dolgoznak, de a kereskedőkkel és az adminisztrációs területen, illetve a külképviseleteken dolgozókkal együtt mintegy ötezren vannak, közel ezren ebből az autólámpa ágazat számára termelnek.

Biró Csongor