A vártnál kevesebb üzemanyag-megtakarítást hoz ugyan, de a közúti áruforgalomban megvalósítható megoldás a szoros konvojba rendezett önvezető kamionok automatizált közlekedése a MAN teherautó-gyártó közleménye szerint.
A MAN Truck & Bus haszongépjármű gyártó vállalat, a német vasutak DB Schenker logisztikai leányvállalata, valamint a Fresenius műszaki főiskola a várt 8-10 százalék helyett mindössze 3-4 százalék üzemanyag-megtakarítást tudott elérni kamionoknak vasúti szerelvényekhez hasonló szoros konvojba rendezett haladásával végzett kísérletekkel. Az önvezető kamionokból összeállított, számítógép irányítású konvoj, a “platooning” a közúti áruszállításban kaphat szerepet a jövőben. A kísérleteket a németországi A9-es autópálya München és Nürnberg közötti erősen forgalmas szakaszán végezték.
A kísérletek során a konvoj élén haladó kamion fogyasztása 1,3 százalékkal csökkent, a mögötte haladó kamionoké pedig 3-4 százalékkal. Az üzemanyag-megtakarítás a légellenállás csökkenésének köszönhető. A projekt résztvevői összességében eredményesnek ítélték meg a kísérleteket. Alexander Doll, a német vasutak áruszállítási és logisztikai igazgatója szerint a platooning megoldás a 2020-as évek közepétől kerülhet a közúti áruforgalomban gyakorlati alkalmazásba.