Munkahelyek százezreit veszélyeztetheti a német autóiparban az átállás az elektromobilitásra – írta a Handelsblatt című német üzleti lap egy még nem nyilvános felmérésre hivatkozva.
A német kormány mellett működő közlekedésügyi tanácsadó testület (Nationale Platform Zukunft der Mobilität – NPM) megbízásából végzett kutatás alapján a legrosszabb esetben 410 ezer munkahely szűnhet meg 2030-ig annak révén, hogy a belsőégésű motorral működő gyártmányokat háttérbe szorítják az elektromos meghajtású kocsik a hazai össztermék (GDP) nagyjából 5 százalékát biztosító és a teljes állásban foglalkoztatottak 3 százalékának munkát adó autóiparban.
A visszaesés legfőbb oka, hogy egy belsőégésű motor hozzávetőleg 1200 alkatrészből áll, egy elektromotorhoz viszont csak durván 200 alkatrész szükséges, így jóval kevesebb munkaerőt igényel, és a gyártók egyre inkább az utóbbi technológiára összepontosítanak. Ezt jelzi, hogy 2023-ig nagyjából megháromszorozzák, 150 fölé emelik az elektromos meghajtású modellek számát.
A foglalkoztatottság leginkább a motorból és az energiáját továbbító alkatrészekből álló úgynevezett hajtáslánc területén csökkenhet. Közvetlenül a gyártásban 63 200 és 70 400 között alakulhat a megszűnő állások száma, a logisztika területén 9480 és 10 560 közötti számban szűnhetnek meg munkahelyek, a tervezés, fejlesztés és az adminisztráció területén pedig 6320 és 7040 közötti számban. Mindez azt jelenti, hogy 79 ezer és 88 ezer között lehet a hajtásláncok területén 2030-ig megszűnő munkahelyek száma a németországi autógyárakban. Hasonló, 80 ezer körüli veszteséget tart reálisnak az ágazat legnagyobb munkaadói érdekképviselete, a több mint 600 céget összefogó német autóipari szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) is. A 410 ezer állás elveszítéséről szóló becslést viszont súlyos túlzásnak tartják.
Ez egy “irreálisan szélsőséges forgatókönyv”, és azon alapul, hogy igen csekély mértékben fejlődik az elektromos autók és a használatukhoz szükséges akkumulátorok németországi gyártása – mondta a Handelsblattnak Kurt-Christian Scheel, a VDA ügyvezetője. Kiemelte, hogy ezek a kiinduló feltételezések nem helytállóak, az elektromos autók és az akkumulátorok területén is a hazai, németországi gyártás bővülésével lehet számolni.