Teherpróba: Volkswagen Crafter

Két intenzív hét, 1500 kilométer és több száz mázsányi építőanyag, bútor és hasznos holmi mozgatását követően bátran merem állítani, hogy a Crafter az egyik legjobb teherautó most a piacon.

Hogy néz ki?

A hagyományos Crafterből – van belőle elektromos is – négy alapmodell, három hosszúság és három tetőmagasság rendelhető, nálunk a majdnem legnagyobb járt. A 2017-ben megújult haszonjármű immár nem a Mercedes-Benz Sprinterrel, hanem a konszerntárs MAN TGE-vel rokon.

Crafter

Kívülről és belülről is baltával faragták, de így van jól. Utastere kinézetében is jelzi, hogy személyautósra vették a figurát. Rendezett minden, a kemény, rideg anyagok hatalmas tárolókat, rekeszeket és polcokat rejtenek, sokszor a szó szoros értelmében: kissé kusza a szélvédő alatti rész. Az utastér háromszemélyes, az ülések szélesek és merev tartásúak. A két kartámaszos, hidraulikus rugózású vezetőülés (be lehet állítani a vezető tömegét) igen kényelmes. Az oldalsó ülések tágas rekeszt rejtenek, egy bevásárlókocsi tartalmát simán elnyeli az üreg. Lábtere hatalmas és sík, kabinja minden irányú tágasságával emelkedik ki a mezőnyből.

IMG_0687

A Crafter vezetői környezete ergonomikus, átlátható és komfortos. Nagyok az osztott visszapillantó tükrök, elektromosan nyithatók és csukhatók. A parkolásban tolatóradar segít. A kategóriában elsőként alkalmazott elektromechanikus szervokormánynak köszönhetően az új Crafter kínálatában olyan aktív vezetői segédrendszerek egész sora jelenhet meg, mint például a vontatmány-stabilizáló funkcióval kiegészített ESP, a követési távolság automatikus szabályzása (ACC), a másodlagos ütközésvédelem, az oldalszél-asszisztens vagy éppen a vontatmánnyal végzett manőverezést segítő berendezés.

Az USB-csatlakozót eldugták a szélvédő alá – ha például Apple CarPlay segítségével tükrözzük a telefonunkat, arra vigyázzunk, hogy jó távol tegyük a kábelt a kormánytól, nekem ugyanis sikerült összegabalyítanom, amiből majdnem baj lett… -, ahogy a pohártartók sem szerencsés helyre kerültek, a műszerfal szélén az üveg alatt hamar felmelegszik a hideg frissítő. A raktérvilágítást elölről is kapcsolhatjuk, a LED-es izzók egy kicsit égetik a szemeinket.

IMG_0803

Beszéljünk egy kicsit a raktérről is, hisz csakis ezért vesznek az emberek, a vállalkozások Craftert. A hosszú tengelytávú (a jármű teljes hossza 6836 milliméter, tengelytávolsága 4490 milliméter) és magas tetejű változatot teszteltük, a raktér 2,59 méter magas, térfogata 14,4 köbméter. A legnagyobb hasznos teherbírás 1,5 tonna. A raktér hossza 4300 milliméter, teljes szélessége 1832 milliméter, a hátsó ajtók 270 fokban nyithatók. Hat szabvány raklap simán befér, nem egymáson, hanem egymás mellett, így rengeteg árut szállíthatunk a Crafterrel, amiből van még eggyel hosszabb és eggyel magasabb is. A tolóajtó szélessége 1311 milliméter, így nagyobb bútorokat is könnyen elhelyezhetünk oldalról is. Rakományrögzítőből sok van a padlóban, persze szemekből sosem elég, így a gumipókok végét sokszor a mennyezetbe, vagy az oldalfal lyukaiba is beakasztottam, hogy minél biztonságosabb legyen a rakomány rögzítése.

IMG_0817

Hogy megy?

A 140 lóerős AdBlue adalékkal tisztított dízel elég erős, hogy megbirkózzon a kemény munkával. Nyomatéka bőséges, de nem érdemes erőltetni, mert a mögöttünk lobogó bútorok látják a száguldozás kárát. 140 kilométer/órás sebességnél is fickós, így autópályán is magabiztosan halad, végsebessége 160 kilométer/óra körüli. Motorja csendes, télen sem zajos, a futómű zaja sem zavaró. Nagy szélben azért paráztam, ekkora oldalfalat nem nehéz arrébb pakolnia a Ciarának. Fogyasztására nem lehet panasz, a hosszú és kimerítő teszten 8 literes átlagot mértem 100 kilométerenként, az autóba én tettem a harmadik 1500 kilométert, alig 3000 kilométerrel vettem át.

Az Euro 6-os motorhoz alapáron jár a stop-start és a gázolaj mellett AdBlue adalékot is tankolnunk kell néha. A hatsebességes váltó könnyedén, akadozás mentesen kapcsolható, áttételezése optimális. Az egyes rövid, de ezt a teherautóktól megszokhattuk, kettesből is indulhatnánk.

IMG_0745

Milyen vezetni?

Ha leszámítjuk a magasságát és a hosszát, pont olyan vezetni, mint egy személyautót. Az első kilométerek kocsiból átszállva elég stresszesek, de ha odafigyelünk, nem lesz baj. A kormányzás pontos, jól fordul a lengyelországi Września városában nemrég épült üzemben készülő Crafter, a forgalomra pedig jól rálátunk, így van időnk felkészülni a váratlan helyzetekre. Élvezetesen gyorsul, meg lehet vele lepni autósokat a lámpánál. Parkolni nehéz, szűk kertbe beállni szinte lehetetlen, hátrafelé kitolatni legalább kétemberes feladat, a kifordulásnál pedig jó, ha számolunk azzal, hogy mindkét sávot elfoglaljuk. Szerencsére van tisztelete az utakon, így előzékenyek vele a sofőrök, főleg a többi furgonos barátságos. Látják benne a királyt, mármint nem engem, hanem azt, hogy a Crafter most a furgonok királya. Kormányzása elektromechanikus, a pedálok puhák, kezelése személyautós, csak a méretei okozhatnak gondot.

IMG_0754

Mennyibe kerül?

Bár Craftert kapunk már bruttó 6,85 millió forint alatt is, az általunk tesztelt, alapáron (bruttó 10,676 millió forint) is bőségesen felextrázott (holttérfigyelő, koccanásgátló, távtartós tempomat, parkolási asszisztens, tolatóradar, kétzónás klíma, sávtartó) változatért bruttó 15 millió forintot is elkérnek. A Volkswagen 4 év vagy 200 ezer kilométer garanciát vállal minden új Crafterre. Az átrozsdásodási garancia 12 évre szól. Az extralista személyautós, a Crafter olyan fejlett rendszereket kínál, mint a ParkPilot parkolássegítő, a másodlagos ütközésvédelem, az oldalszél asszisztens, a LED-es fényszórók, az automatikus klíma, az ülésfűtés, az elektromosan fűthető szélvédő, a komfortülések, vagy navigációs rendszer.

Kép és szöveg: Biró Csongor