Bár sokáig Kína számított a villanyautók és plugin hibridek első számú világpiacának, de egy Bloomberg által ismertetett PwC tanulmány szerint ez pillanatnyilag megváltozott és Európa lépett fel a porond legtetejére.
A PwC tanulmánya szerint Európa öt legnagyobb piacának összesített elektromos-eladásai az első negyedév végén meghaladták a kínai EV-forgalomba-helyezést. Németországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban és Spanyolországban összesen 79 ezer 300 teljesen elektromos autót helyeztek forgalomba január és március között. Ezzel szemben a világpiacot eddig markánsan vezető Kínában ugyanebben az időszakban 77 ezer 256 villanyautót helyeztek forgalomba. A koronavírus okozta vásárlási kedv csökkenése minden bizonnyal befolyásolta az adatsort, míg Kínában már javában tartottak a korlátozások, addig Európában szinte megduplázódott ebben az időszakban a villanyautó-vásárlás 2019 első negyedévéhez hasonlítva. A második negyedévben ennek pont az ellenkezője várható, míg Kínában lassan visszatér az élet a márkakereskedésekbe, addig az európai szalonok lehúzták a redőnyt. Tegyük azt hozzá, hogy míg 2019 első negyedévében Európában (a korábban említett öt nagy piacon) 40 ezernél is kevesebb villanyautót értékesítettek, addig ugyanebben az időszakban Kínában 180 ezret. Az Amerikai Egyesült Államokban ekkora változást nem tapasztalhatunk, míg egy évvel korábban 40 ezer körüli elektromos-autóeladást rögzítettek, addig idén az első negyedévben mintegy 45 ezret.
A kínai autókereskedelmet különösen visszafogta, hogy a 84 ezer hivatalos fertőzött nyolcvan százaléka az autóiparban erős Hupej tartományra összpontosult, Vuhan székhellyel. Mivel azonban a kínai hivatalos adatok szerint a tartományban megszűnt a fertőzésveszély, az újrainduló autópiacon ismét erőre kapnak az elektromos autók. Több mint ötszörösére emelkedtek a Tesla sanghaji gyárának megrendelései márciusban februárhoz képest – derül ki a az LMC Automotive járműipari tanácsadó cég adataiból. Az elektromos autókat gyártó amerikai vállalat tavaly év végén megnyílt sanghaji üzemébe márciusban 12 709 autóra érkezett rendelés, szemben a februári, 2314-gyel. A kaliforniai székhelyű Tesla 2019. január 7-én kezdte meg Sanghajban első, az Egyesült Államokon kívüli üzemének építését, amely egyúttal a legelső, teljes mértékben külföldi kézben levő autógyár Kínában. A mintegy 2 milliárd dollárból felépített sanghaji gyárban eredetileg a Tesla Model 3 típusú személyautó két típusát gyártották, amelyek kizárólag Kínában kerülnek piacra. A megrendelések megemelkedése azonban a Tesla esetében egyedülállónak számított, Kínában ugyanis az autóeladások 43,3 százalékkal estek vissza márciusban éves összehasonlításban a Kínai Gépjárműgyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint. Bár a márciusi adat javulást jelentett a februári, 79 százalékos csökkenéshez képest, a járműeladások így is 21. hónapja hanyatlanak folyamatosan Kínában.
Az elektromos és hibrid autók (new energy vehicles, NEV) értékesítése terén szintén csökkenést tapasztaltak márciusban. 53 ezer darabot adtak el a hónapban a szövetség jelentése szerint, ami nem tartalmazza a Tesla eladásait, az amerikai gyártó ugyanis nem jelenti az eladásait a kínai szövetségnek. A szövetség egy 204 gyártó bevonásával készült felmérés alapján azt is közölte, hogy a járvány megfékezésére elrendelt üzemzárások feloldását követően a termelés 99,5 százalékban helyreállt, és a dolgozók 86 százaléka tért már vissza a munkahelyére.
Újult erővel
A kínai villanyautó-piac erőteljes növekedését az állami támogatás segítette, amelyet a koronavírus-járvány előtt megkurtított a kínai kormány. A járvány miatt azonban a támogatási rendszer kiterjesztése és meghosszabbítása várható, így a PwC tanulmánya szerint még az év vége előtt újra átveszi az első helyet a világpiacon Kína.
A szakemberek szerint azonban az elkövetkező években fej-fej melletti küzdelem várható az elsőségéért, Kína majd nem adja meg könnyen magát, de az európai támogatási rendszerek révén van esélye az öreg kontinensnek a felzárkózáshoz. A piac felkorbácsolása ugyanakkor alapvetően ugyanakkor nem piaci igények, hanem politikai akarat alapján történik. Ám mindez nagyban függ az infrastruktúra alakulásától, a villanyautók minőségétől és persze a rendelkezésre állásáról. A napokban jelent meg a hír, hogy bár a zwickaui VW-gyár újraindul, az első időszakban csak napi 50 elektromos ID.3 gyártására van kapacitás, miközben ezrével rendelik a különböző országokban a Volkswagen reménységét.
Pluginban jók vagyunk
Ha azonban a villanyautókhoz hozzáadjuk a konnektorból tölthető, úgynevezett plugin hibrideket is, akkor azt tapasztaljuk, hogy az első negyedéves eladások alapján Európában minden hetedik eladott új autóban nem csak belsőégésű motor dolgozik. Míg a kínai újautópiac alig négy százaléka plugin hibrid, addig az európainak közel 15 százaléka az. Az Amerikai Egyesült Államokban ez az arány csak 3,5 százalék körüli. Az USA-ban amúgy messze nem alakul jól az alternatív hajtású autók piaca, amelyen néhány modell dominál csak: a Tesla Model 3 a villanyautók között, a Toyota Prius Prime pedig a konnektoros hibridek között.
Európában a modellrangsort nagy fölénnyel a Renault Zoe vezeti, a második helyre feljött a Peugeot 208e, a harmadik pedig a továbbra is gyártásban maradó (április végén újraindították az eGolf gyártását a drezdai Gläserne Manufakturban). A plugin hibridek között még mindig a Mitsubishi Outlander az első, bár mögötte nagy a tumultus.
A PwC tanulmánya szerint az európai állami támogatások fenntartásával és gyarapításával elérhető a korábban kitűzött cél 2020-ban, azaz év végéig eladhatnak 11 millió alternatív hajtású zöldautót. Globálisan. Ugyanakkor a tanulmány azzal számol, hogy a világ autópiaca a járvány miatt 10-40 százalék közötti arányban eshet vissza.
B. Cs.