Próba: Opel Grandland X Hybrid4

A legerősebb és legtakarékosabb Opelt itthon is kipróbáltuk. Bizonyította hétköznapiságát és különlegességét, igazi kétéltű, a két élettér minden jó tulajdonságával együtt: villannyal nem szennyez, benzinnel pedig vágtat. Közben kényelmes, van tisztességes csomagtartója és a védelmi szintje is kimagasló.

hibrid13

Hogy néz ki?

Már nagyon vártam, hogy újra kézhez kapjam az Év Zöldautója 2020 díj nyertesét, amelyet először még januárban vezethettem a hósipkás Fekete-erdőben. Akkor csak azt tudtuk kipróbálni mennyi lendület szorult egy látszólag ártalmatlannak tűnő, családi Opel szabadidő-autóba. A 300 lóerős teljesítmény megtapasztalása megrázó volt, itthoni tesztünkön inkább a hétköznapi használhatóságát és a fogyasztását vizsgáltuk.

hibrid9

Az összetéveszthetetlen fekete géptetős (feláras) Grandland X Hybrid4-et 1,6 literes benzines turbómotor és két villanymotor összesen 300 lóereje hajtja. Ha esetleg nem ismerjük majd fel a fekete motortetőről, a szélvédő felső részén, a visszapillantó alatt világító kék lámpa láttán biztosak lehetünk abban, hogy az autó elektromos módban közlekedik, tehát hibrid Grandland X.

A kocsi hossza 4477 milliméter, szélessége 1856 milliméter, magassága 1609 milliméter, tengelytávja pedig 2675 milliméter, tömege 1875 kilogramm. Üresen. Csomagtartója szerény, 390 literes, padlószintig megegyezik a belső égésű változatéval, a padló alatt pótkerék helyett egy kis üreget találunk a töltőkábelnek. A csomagtér maximális térfogata ledöntött ülésekkel 1528 liter.

hibrid5

Utastere visszafogott, főleg, ha a konszerntestvér Peugeot 3008-hoz, illetve Citroen C5 Aircross modellhez hasonlítjuk.  Cserébe okos technikát rejt, az Opel Grandland X Hybrid4 az Opel Connect új telematikai szolgáltatásait kínálja. Olyan funkciók csökkentik a vezető és az utasok stresszét, mint a valós idejű útinformációkon alapuló navigáció, az autó adatainak lehívása okostelefonos alkalmazással, vagy a közvetlen kapcsolat a műszaki segélyszolgálattal és a mentőkkel. A piros gombbal másodpercek alatt elérhető a segítség. Ha működésbe lépnek az övfeszítők vagy a légzsákok, a rendszer magától küld vészhívást.

hibrid1

Hogy megy?

Az Opel Grandland X Hybrid4 147 kW (200 lóerő) teljesítményű, 1,6 literes benzines, négyhengeres turbómotorját speciálisan hibrid járműhöz hangolták. Az egyenként 81-83 kW (110-113 lóerő) kifejtésére képes két villanymotort 13,2 kilowattos lítiumion-akku táplálja (kimenő teljesítménye 90 kW). Az első nyolcfokozatú automatikus váltón át dolgozik rá a fronthajtásra, a 166 newtonméter nyomatékú másodikat differenciálművel a hátsó hídba építették be, hogy mindenféle útviszony esetén biztos tapadást nyújtson. Az 1,6-os benzines gép főképp közepes és nagy sebességnél dolgozik, míg az elektromos hajtás lassúbb menetben. Nyomatékban is erős a hibrid, a három motor együttesen 520 newtonméteres maximumon képest tolni. A nyolcfokozatú Aisin váltó felnőtt a feladathoz, pontosan és rángatásmentesen kapcsol. Fontos eltérés a benzines változathoz képest, hogy a hidrodinamikus tengelykapcsoló helyére olajban futó többtárcsás kuplungot építenek be.

hibrid12

A vezető négyféle menetmód közül választhat: elektromos, hibrid, összkerék-meghajtás és sport. Az első automatikusan állítja be a leghatékonyabb hajtásmódot. Teljesen feltöltött akkumulátorral akár 57-59 kilométert is megtehet az autó a WLTP-menetciklus szerint, nulla emisszióval, nálam 20 fok körüli hőmérsékleten 64 kilométer volt a leghosszabb, amit kiírt és ebből hatvan kilométert valóban csakis elektromosan tettem meg.

Teljesen elektromos módban 135 kilométer/óra a maximális sebesség, fölötte automatikusan bekapcsolódik a benzinmotor. Végsebessége 235 kilométer/óra, ezt még Németországban sem volt módom kipróbálni, nemhogy itthon. Sport módban ütős a kocsi, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 6,1 másodperc alatt gyorsul fel. Tömeg/teljesítmény aránya hasonlóan merész: 6,3 kilogramm/lóerő.

Milyen vezetni?

Komfortja elsőrangú, kényelmes rugózása az igényes multilink hátsó hídnak köszönhető.

hibrid6

Villannyal is jó vezetni – ilyenkor a Grandland X hátsókerék-meghajtású -, de ha izgalomra vágyunk, elég ha a gázba rúgunk, hogy bekapcsolódjék a mókába az első villanymotor és a benzinmotor (tehetjük sportba is a menetdinamikai kapcsolót). Onnantól igazi élményautó a Grandland x hibrid, futóműve a kanyargós utakon is stabil. A benzin (a tank 43 literes) és az elektronok gyors pusztítása azonban nem ebben az autóban a legélvezetesebb, így csak hirtelen felindulás ösztökélhet a sport és a 4WD üzemmódok kipróbálására. Sokkal izgalmasabb nyugodtan, lassan és minél hosszabban villanyos üzemben használni.

hibrid19

Maximális energia-visszanyeréshez a vezető átkapcsolhat igény szerinti regenerálás módra. A villanymotor fékezőnyomatéka oly nagy, hogy nem is kell rálépni a fékpedálra. Normál közlekedésben magától lassul le az autó – akár teljes megállásig. Így az Opel Grandland X Hybrid4 sebessége egyedül a gázpedállal is szabályozható, ez az egypedálos kezelés. B lassító fokozattal egy kicsit nyújthatunk a hatótávon, körforgalmak, lámpák és torlódást észlelve csak eggyel hátrébb húzzuk az apró váltókart és máris erősebb a lassulás, és javul a rekuperáció hatékonysága.

hibrid10

A biztonságot szériában fokozzák olyan asszisztensek, mint az automatikusan vészfékező, gyalogosfelismerő frontális ütközésveszély-figyelmeztetés, a sávtartó asszisztens és a fáradtság-felismerő. Ezekhez járul az elektromos klímakompresszor, illetve fűtés, valamint a regeneráló fékrendszer, amely lassításkor visszanyeri és az akku töltésére használja a mozgási energiát, meghosszabbítva az elektromos hatótávot.

hibrid21

Mennyit fogyaszt?

A töltési idő 7,4 kW-os fedélzeti egységgel falitöltőről, vagy nyilvános oszlopról egy óra ötven perc, 3,7 kW-ossal négy óra, sima hálózati csatlakozóból tankolva (1,8 kW) hét óra tíz perc. Hogy a tesztautóban melyik fedélzeti töltő volt, elsőre nem tudtam megállapítani, mert csak egyszer használtam utcai töltőt, a Penny oszlopából pedig csak csordogált az energia, főként otthon töltöttem (a teszt írásakor a fotókon látott töltési sebességből arra következtetek, hogy a nagyobb fedélzeti töltővel szerelt kocsit teszteltem). A 90 kW teljesítményű, hátsó ülések alá rakott LG Chem akkumulátor 96 cellából (38 Ah) áll, névleges feszültsége 240-400 volt, külön vízhűtést is kapott.  A színes érintőképernyő értékes információkat ad hatótávról, töltőáramról és fogyasztási statisztikákról. Az Opel 8 év/160 ezer kilométer garanciát vállal az akkumulátorokra. A MyOpel alkalmazásban meg lehet tekinteni, hogy milyen állapotban vannak az akkumulátorok, ugyanitt lehet a kocsi előfűtését, illetve előhűtését programozni.

hibrid15 hibrid14

A fogyasztásmérésre a korábban a BMW plug-in hibridnél is alkalmazott módszert követtem: teljesen feltöltött akkumulátorral tettem meg 200 kilométert, így kiderült az, hogy aki napi 50-100-200 kilométeres ingázásra használja a kocsit, mennyit költ üzemanyagra. Ezúttal Kecskemét volt a cél, oda-vissza pontosan 200 kilométer. Induláskor 64 kilométeres elektromos hatótávval kecsegtetett az Opel, a teljes 1350 kilométeres eddigi életciklusában 6,0 liter/100 kilométeren állt az átlagfogyasztás. Nem autópályán, hanem csakis fő- és mellékutakon közlekedve 60 elektromosan megtett kilométer után indult be a benzinmotor, az átlagfogyasztás visszaesett 5,8 liter /100 kilométerre, a tisztán elektromosan megtett kilométereken 15,7 kW/h energiát fogyasztott az autó. Aki tehát napi 50-60 kilométert autózik, az töltési veszteséget nem számolva, 6,4 forintot fizet kilométerenként.

ut1 ut2_1 ut2_2 ut2

Folytattuk utunkat, immár hibrid üzemmódban, lemerült akkumulátorral.  A 100. kilométernél 55 kilométer/órás átlagsebesség mellett 1,8 liter/100 kilométerre hízott nulláról a benzinfogyasztás, a villanyáramfogyasztás pedig 10,3 kWh/100 kilométerre csökkent, az 1454 kilométeres átlag 5,7 liter/100 kilométerre mérséklődött. Aki tehát napi 100 kilométert ingázik és csak egyszer tudja teletölteni az akkumulátort, az 11,4 forintot fizet kilométerenként.

ut3 ut3_1 ut3_2

Visszaúton már csak a benzinre számíthattam, a 100 kilométeres úton az átlagfogyasztás 6 liter/100 kilométer volt, ehhez jött még 0,1 kWh 100 kilométerenként. 200 kilométerre vetítve a fogyasztás 3,9 liter/100 kilométer lett, plusz elfogyott a 13,2 kilowattnyi áram is, így hasonló tempóval és körülmények között számolva, aki napi 200 kilométert ingázik és csak egyszer tölt, 20,88 forintot fizet kilométerenként (töltési veszteség nélkül). A teszt végén az autót 1633 kilométerrel adtam vissza, az átlagsebesség 37 kilométer/órára nőtt és a sok elektromos üzem miatt az átlagfogyasztás 5,5 liter/100 kilométerre csökkent.

ut4_2 ut5 ut5_1 ut5_2

Mennyibe kerül?

A Grandland X az első Opelként áll rendelkezésre kétféle hibrid változatban. Az új fronthajtású változat alapára 13 130 000 forinttól indul. A fronthajtású autó rendszerteljesítménye 165 kW (225 lóerő), legnagyobb nyomatéka 360 newtonméter. Az erősebb, összkerekes Grandland X hibrid alapára Innovation felszereltséggel 14 630 000 forint, az Ultimate felszereltséggel szerelt tesztautó indulóára 15,3 millió forint.

hibrid_fogyasztas_vege

Kép és szöveg: Biró Csongor

1 Comment on Próba: Opel Grandland X Hybrid4

Comments are closed.