11 éve nem volt ekkora bajban a BMW

 Veszteséggel zárta az idei második negyedévet a BMW konszern, tizenegy éve az első alkalommal, a vezetés azonban a járványvédelmi korlátozások miatt világszerte beszűkült autópiaci forgalom mellett is bizakodóan tekint az év második fele elé a cég honlapján publikált eredmény beszámoló alapján.

A BMW AG az április-júniusi negyedévben 19,973 milliárd euró értékesítési árbevételre tett szert összes márkája értékesítése után, 22,3 százalékkal kevesebbre a 2019 második negyedévi 25,715 milliárd eurónál. A csoport adó és kamatfizetés előtti (EBIT) eredménye 666 millió euró hiányba fordult 2,201 milliárd euró többletből. A bevételarányos jövedelmezőség a tavalyi 8,0 százalékról 9,5 százalékponttal, 1,5 százalékos veszteségtermelésbe fordult.     A második naptári negyedév nettó eredménye 212 millió euró veszteség lett az egy évvel korábbi 1,480 milliárd euró nyereség után. Az egy részvényre jutó nettó eredmény a törzsrészvények esetében 0,35 euró veszteség lett 2,21 euró nyereség után. A BMW-csoport tizenegy éve első alkalommal szenvedett el negyedéves veszteséget.

A naptári év első hat hónapjában a BMW AG értékesítési árbevétele 10,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, 48,177 milliárd euróról 43,225 milliárd euróra. Működési (EBIT) eredménye 82,3 százalékkal 498 millió euróra zsugorodott 2,815 milliárd euróról. A bevételarányos jövedelmezőség 4,6 százalékponttal 1,2 százalékra csökkent 5,8 százalékról.    A csoport nyeresége 82,5 százalékkal csökkent a 2019 első fél évi 2,068 milliárd euróról 362 millió euróra. Az egy törzsrészvényre jutó nyerség 0,49 euró lett, 84,0 százalékkal alacsonyabb az előző évi 3,06 eurónál.

Az idei második negyedévben 485 ezer személygépkocsit szállított le megrendelőinek a BMW-konszern összes márkájából, a BMW, Mini és Rolls-Royce márkákból, 25,3 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 650 ezernél. A vivőmárka, a BMW kiszállításai 23,2 százalékkal csökkentek 430 ezerre, Mini autót 38,4 százalékkal kevesebbet, 54 ezret értékesített a konszern, Rolls-Royce autót pedig 707 darabot, 46,8 százalékkal kevesebbet. Motorkerékpárból 42 ezret értékesített a második negyedévben a BMW, 23,2 százalékkal kevesebbet a tavalyi második negyedévi 55 ezernél.    Az év első felében 963 ezer személygépkocsit értékesített a BMW összes márkájából, 23,0 százalékkal kevesebbet a 2019 első fél évi 1,250 milliónál. A motorkerékpárok értékesítése 17,7 százalékkal 77 ezerre csökkent 93 ezerről.

A BMW-csoport az eredménye romlását mutató negyedéves és féléves beszámolója alkalmából megerősítette a koronavírus káros világgazdasági következményeihez képest ambiciózus gazdálkodási tervét a 2020-as naptári évre vonatkozóan. Azzal a feltételezéssel élve, hogy a járványvédelmi korlátozások miatt minden jelentős piacán a kereslet számottevő csökkenésével kell szembenéznie, bevételarányos jövedelmezősége csökkenését vetíti előre. A személygépkocsi üzletágban a bevételarányos jövedelmezőség így 0-3 százalék, a motorkerékpár üzletágban pedig 3-5 százalék lehet majd.  A konszern vezérigazgatója, Oliver Zipse “óvatos optimizmusának” adott hangot az év második felében elérhető eredménnyel kapcsolatban: “azonnali reakciónkkal és stratégiánk következetes végrehajtásával az év első felében korlátozni tudtuk a járvány káros következményeit” – mondta. Rámutatott, hogy a járvány által a világ többi részénél korábban érintett Kínában a második negyedévben már 17 százalékkal nőttek a BMW eladásai az egy évvel korábbihoz képest.

Nicolas Peter pénzügyi igazgató szerint miközben “Kínában a vártnál jobban alakultak az értékesítések”, már más fontos piacokon, az Egyesült Államokban és Európában is észlelhetők a javulás jelei. “Júliusban az eladások már meghaladták az egy évvel korábbit” – mondta. Rámutatott ugyanakkor, hogy a BMW 21,7 milliárd eurós forgóeszköz állományával megfelelő tartalékokkal rendelkezik a kihívások kezeléséhez. Mindenesetre számos beruházási terüket elhalasztották, illetve felülvizsgálat alá vették – tette hozzá.    A járványvédelmi leállások után június vége óta a BMW összes gyára a megszokott munkarendben dolgozik világszerte. “Szoros figyelemmel követjük a fejleményeket és minden piacon a kereslethez igazítjuk a termelésünket” – mondta Oliver Zipse.