Kínai motorvonatok készülhetnek Szolnokon

Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A közlemény szerint Kína egyik legjelentősebb, vasúti járművek tervezésével és gyártásával foglalkozó társaságával írtak alá együttműködési szándéknyilatkozatot a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. vezetői január 21-én, Budapesten.

A közleményben hangsúlyozzák, a CRRC Changchun céggel megkezdődő kooperáció elsődleges célja a magyarországi regionális vasúti szolgáltatások innovatív fejlesztése. A mellékvonali járműpark korszerűsítése szolnoki bázissal, jelentős hazai hozzáadott értékkel és magyar munkaerőhányaddal valósulhat meg az utasok színvonalas kiszolgálása érdekében.    Kiemelték, az előzetes egyeztetéseket követően aláírt szándéknyilatkozat egy lehetséges kínai-magyar együttműködést vetít előre. A közös munka során a felek fokozottan törekszenek a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontok érvényesítésére, az uniós elvárásokhoz, szabályokhoz igazodásra. A mellékvonali motorvonatokat a tervek szerint elsősorban a MÁV-Start Zrt. Szolnoki Járműjavító telephelyén gyárthatják, minél nagyobb arányú magyar munkaerő alkalmazásával.

A vasúttársaság az elővárosi forgalomban a népszerű motorvonatok, legújabban az emeletes KISS szerelvények beszerzésével tesz utasai kényelme érdekében. Állami támogatással állítják munkába a távolsági és nemzetközi viszonylatokon saját fejlesztésű és gyártású IC+ kocsijaikat is. A napokban érkezett meg az első villamos-vasúti szerelvény, amely a helyi és helyközi kötött pályás közlekedés előnyeit egyesítő tram-train összeköttetést biztosítja majd Hódmezővásárhely és Szeged között. A szándéknyilatkozat alapján megkezdődő kínai partnerség a mellékvonalakon utazók színvonalasabb kiszolgálásához, a regionális vonatközlekedés versenyképességének javulásához vezethet – írják a közleményben.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a közleményben elmondta: “A hazai közlekedésfejlesztés középpontjában a következő egy-másfél évtizedben a tiszta, energiahatékony és biztonságos vasút áll majd. A vonatközlekedés vonzerejének kulcstényezője a modern járműpark, a komoly múltra visszatekintő hazai gyártás fokozatos újjáélesztése az utasok mellett a beszállítók és munkavállalók érdeke is.”