Melyik lesz az év szabadidő-autója?

Magyar Év Autója 2021

Az Év Magyar Autója versenyben idén rekordszámban neveztek autókat a hazai autógyártók és importőrök. A Magyar Év Autója 2021 díj szabadidő-autók kategóriájába hat autót jelöltek.

Ma Magyarországon a legnépszerűbb autófajta a szabadidő-autó, minden harmadik új autó ilyen. A Magyar Év Autója díjakra idén is SUV-ból jelöltek a legtöbbet, bár volt amelyiket a családi autók kategóriájában, a zöldautók, vagy éppen a sportautók között látjuk felsorolva. A szabadidő-autók kategóriájában idén újra indul a tavaly megjelent Juke, az idei meglepetés Mokka, a frissen megújult Tiguan, a magyar piac esztergomi kedvence, a sikeres Kamiq és a jól bevált legenda, a Forester.

Jelölt szabadidő-autók: Nissan Juke, Opel Mokka, Subaru Forester e-Boxer, Skoda Kamiq, Suzuki Vitara, Volkswagen Tiguan

Nissan Juke
Tíz évvel bemutatása után teljesen megújult a Nissan népszerű kis méretű városi szabadidő-autója. Az újdonság vonalvezetése nyomokban megőrizte elődje formabontó dizájnját, de jobban illeszkedik a márka arculatába. A nagyobb méretekkel, sportos fellépéssel, felárért markáns 19 hüvelykes könnyűfém kerekekkel és coupészerű stílussal visszatérő Nissan Juke alapfelszereltségben is LED technológiával érkezik. A hátsó lábtér 5,8 centiméterrel, a hátsó fejtér 1,1 centiméterrel lett nagyobb, míg a csomagtartó befogadóképessége 20 százalékkal nagyobbra, 422 literre nőtt. A változatlanul kompakt, elődjénél 23 kilogrammal könnyebb új modell méretei a bőséges helykínálat érdekében némileg változtak, hossza így 4210 milliméter, magassága 1595 milliméter, szélessége 1800 milliméter. Egyetlen motorja 117 lóerő teljesítményt leadó egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős DIG-T, amely hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú duplakuplungos (DCT) sebességváltóval rendelhető. Az új Juke is a Nissan több szakmai díjjal elismert angliai üzemében, Sunderlandben készül.

nissan_juke2019

Opel Mokka
Tavasszal jelennek meg az első belső égésű motorral szerelt Mokka modellek hazánkban. A modell teljesen új konstrukció, a márka rendkívül hatékony CMP padlóvázára épül. A járműfejlesztőknek a lehető legnagyobb rugalmasságot engedi meg ez a moduláris építőszekrény, egyaránt fogadhat tisztán akkumulátoros-elektromos, vagy belsőégésű motoros hajtóművet. Nagyszilárdságú acélok felhasználásának is köszönhető, hogy a jármű tömege kicsi, a karosszéria szilárdsága viszont nagy lett. Az új Mokka akár 120 kilogrammal könnyebb az elődjénél – szinte azonos tengelytávval és gumimérettel.

Opel Mokka

Skoda Kamiq
Kamiq A 4,24 méter hosszú Škoda Kamiq az egyre növekvő népszerűségű városi szabadidő-autó szegmensben bővítette a cseh márka modelljeinek palettáját, és a jellegzetes SUV-erényeket – mint a megemelt szabadmagasság és üléspozíció – a kompakt modellek agilitásával és hatékonyságával ötvözi. A Kamiq emellett a legkorszerűbb információs- és vezetői segédrendszerekkel, tágas térkínálattal és számos okos megoldással szolgálja ki a családos, vagy a szabadidő-központú ügyfelek igényeit. A városi SUV az MQB platformon alapul, az üresen és fapadosan 1,25 tonnás Skoda Kamiq 1,79 méter széles, magassága 1,53 méter, tengelytávja 2,65 méter. A csomagtér kapacitása 400 liter, ami a hátsó ülések lehajtásakor 1395 literre nő. Opcionális kiegészítőként az első utasoldali háttámla is ledönthető, így akár 2,44 méter hosszú elemek is könnyedén szállíthatók. A Kamiq minden motorja közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltővel rendelkezik. Fékenergia-visszanyeréssel és stop-start technológiával rendelkeznek, és megfelelnek a jelenleg legszigorúbb Euro 6d temp kibocsátási szabványnak. A belépő szintű motor egy 1.0 TSI 70 kW (95 LE) teljesítménnyel. A 85 kW (115 LE) teljesítményű 1.0 TSI 6 fokozatú sebességváltóval rendelkezik, de opcionálisan 7 fokozatú automata DSG váltóval is felszerelhető, és 200 Nm nyomatékot generál. A négyhengeres 1.5 TSI teljesítménye 110 kW (150 LE) és a legnagyobb nyomatéka 250 Nm. Az 1.0 G-TEC háromhengeres motorjának a teljesítménye 66 kW (90 LE) és a legnagyobb nyomatéka 145 Nm, és úgy tervezték, hogy földgázzal (CNG) is működjék. Dízelmotorral nem forgalmazzák hazánkban.

kamiq-scoutline-19-1920x1280

Subaru Forester
A Forester hossza 4625 milliméter, szélessége 1815 milliméter, magassága 1730 milliméter, tengelytávja 2670 milliméter, csomagtartója 509-1779 literes (VDA szabvány szerint). Motorja négyhengeres, kétliteres, 16 szelepes benzines boxermotor, legnagyobb teljesítménye 150 lóerő, legnagyobb nyomatéka 194 Nm. A villanymotor teljesítménye 12,3 kW/16,7 LE; maximális forgatónyomatéka 66 Nm.  Mivel Subaruról van szó, az intelligens összkerék-meghajtás természetes. A szimmetrikus összkerékhajtás rendszer minden pillanatban vonóerőt juttat mind a négy kerékre. Az összkerékhajtás legfontosabb elemei egy vonalban helyezkednek el, a jármű két oldala között tökéletes az egyensúly, az alacsony tömegközéppont pedig a leggyorsabb manővereket is élvezetté varázsolja. A Subaru Forester e-Boxer modell sebességváltójába egy elektromos motort építettek be, amelynek a meghajtásáról egy nagy teljesítményű lítiumion akkumulátor gondoskodik. A vízszintes elrendezésű 2.0i Boxer erőforráshoz csatlakozó elektromos motor 30 százalékkal gyorsabb reagálást és lineárisabb gyorsítást ad. Hengerei 180 fokos szögben helyezkednek el, ezért a motorblokk minden más erőforrásnál alacsonyabb és laposabb. Ennek köszönhetően nemcsak a motor, hanem az egész jármű tömegközéppontja mélyebbre kerül, ami javítja az autó egyensúlyát. Emellett a dugattyúk pontosan egymással szemben mozognak, természetes módon csökkentve ezzel a vibrációt. A Forester továbbfejlesztett első és hátsó felfüggesztése gyors kormányreakciókat és stabil futást biztosít minden útfelületen. A rugók feszessége és a lengéscsillapítók hangolása lehetővé teszi, hogy a Forester valóban többcélú járművé váljon, amely az út minőségétől függetlenül egyaránt magabiztos teljesítményt tud nyújtani. Első terepszöge 20,2 fok, a hátsó terepszöge 25,8 fok, az átlépőszöge pedig 21 fok, szabad hasmagassága 220 milliméter, ami nagyszerű autonómiát nyújt terepen.

forester-e-boxer_high-003-22545

Suzuki Vitara
Nekünk magyaroknak ma már többet jelent a Vitara, mint az egykoron hőn vágyott hobbiterepjáró. 2015 tavasza óta a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárából gurul ki ez az autó, amely az európai piacra csakis korszerű hibrid hajtáslánccal készül. A 2015-ben Magyar Termék Nagydíjjal és Innovációs Nívódíjjal jutalmazott Vitarára joggal lehetnek büszkék az esztergomi gyár dolgozói, ráadásul évről-évre toronymagasan vezeti az újautó-eladási listát. A 48 Voltos ISG technológiával felszerelt lágy hibrid Suzuki Vitara fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása a tapasztalatok szerint szerényebb hagyományos megfelelőjével szemben, ugyanakkor könnyebb, mint más teljes hibrid, illetve plug-in hibrid rendszerek. A Vitara továbbfejlesztett biztonsági technológiája még több helyzetben segíti a járművezetőt a balesetek elkerülésében. A milliméteres hullámhosszúságú radarral működő radaros fékrásegítőt kiváltotta a kétérzékelős fékasszisztens, amely egylencsés kamerát és lézersugaras radart alkalmaz annak érdekében, hogy időben észlelje a gyalogosokat, és fékezéssel csökkentse az ütközések erejét. Mindemellett a sávelhagyásra figyelmeztető, a sávelhagyás-megelőző és a jelzőtábla-felismerő funkciók is elérhetők. Az automatikus váltóval szerelt modellek teljes megállási és újraindulási funkcióval rendelkező adaptív tempomattal rendelkeznek, amely egy milliméteres hullámhosszúságú radar segítségével tartja a távolságot az elöl haladó járműtől. Immár holttérfigyelő és a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető funkció is elérhetővé vált a Suzuki kínálatában.

vitara2

Volkswagen Tiguan
A Volkswagen és Európa egyik legnépszerűbb szabadidő-autója még a tavaly kapott újszerű külsőt. Mielőtt még ID4. néven megjelenne 2021-ben a teljesen elektromos Tiguan, a hagyományos változatot is átszabták a megváltozott piaci igényeknek megfelelően. A jól bevált turbós, négyhengeres dízel, illetve lágy hibrid benzines változatok mellett hálózatból tölthető, konnektoros hibridként (GTE) is elérhető majd a Tiguan. Utóbbi a Golf GTE 245 lóerős hajtásláncát kapja. Idén várható az új Tiguannak egy sportos, 333 lóerős R változata is.

vw_tiguan