A BMW, ami Mini szeretne lenni

128ti

128ti
Miért kell nekünk minis vezetési élményt nyújtó BMW? Lehet mókázni keresztbe tett motorral és elsőkerék-meghajtással? Mennyit fogyaszt a BMW 128ti? Ezekre a kérdésekre kerestem a választ.

Előjáték

Először úgy éreztem, nem fog sikerülni – mármint a BMW-nek Minivé válni. Hiába az erő, ha nincs finesz. Napokig kétségek gyötörtek. Aztán egy vesztes hokimeccs után mindent feltettem egy lapra. Nem komfort, nem eco pro. Hanem sport, kézi kapcsolású váltás, és erőszakos ingerek. Mit nekem a finesz, ha 265 lóerőt uralok? Ebben a szellemben, ordító, aszfalttépő üzemmódban teljesen más játékos a 128ti, meghozza a kedvet az élethez, igaz, a veszélyes élethez. Élére állítva több, mint egy Mini, egy BMW – az elsőkerék-meghajtás hátrányaival. Nem a legpusztítóbb elsőkerék-meghajtású hot hatch a praxisomban, de nem áll messze attól, hogy jó legyen. A gyakorlatot nem folytattam, az éjszakai vadulást eltettem a forró élmények közé. Maradt a komfort és az eco pro, és a 8 liter alatti fogyasztás.

128ti_0

Hogy néz ki?

Annyira megzavarják az összképet a piros betétek és a sportos gúnya, hogy egy ugyancsak fehér 1-es BMW-vel közlekedő sporttársam megkérdezte a Kisstadion parkolójában, hogy ez milyen Mercedes? Ha nem tűnne fel a dupla vese, az angyalszemes fényszóró és a kék-fehér logó, talán belelátnék egy kis A 35 AMG-t, de hiába erőltetem, nem megy. Ez BMW. Még akkor is, ha elsőkerekes. A hatvanas évek legendáira (az ikonikus BMW 1800 TI és a BMW 2002 TI modellektől kezdve, a késő kilencvenes években bemutatott BMW 323ti Compact és BMW 325ti Compact modellekig) emlékeztető ti jelölés, azaz a turismo internationale azt jelzi, hogy nem turistáknak való: fékezett habzású sportkocsi, csak annak éri meg, aki néha ki is használja felpaprikázott teljesítményét. A körítés elegáns: szépek a 18 hüvelykes kerekek, jól tapadnak a sportos Michelin Pilot Sport 4S gumik, fekete az aktív hűtőmaszk és hátul a diffúzor utánzat, a négydugattyús M Sport féknyergek vörösek, látványos a két kipufogóvég (sport módban kinyílik a bal oldalon a pillangószelep) és az ültetés is egyértelmű.

128ti_1

A BMW 128ti hossza 4319 milliméter, szélessége 1799 milliméter, magassága 1424 milliméter, tengelytávja 2670 milliméter, csomagtartója hokistáskányi, azaz 380 literes alaphelyzetben (ledöntött hátsó ülésekkel 1200 liter), tömege 15 mázsa.

128ti_6

Utastere elegánsabb és szebb, mint alapmodellé, a piros cérnával varrt ülések jó szorosan tartanak, mélyen ülünk, a kezelőszervek kiszolgálnak, minden adott a gondtalan vezetéshez. A klíma külön konzolon állítható, az iDrive felhasználóbarát, a gesztusvezérlés csak galibát okoz, az érintőpadot és a hangvezérlést pedig nem használtam egyszer sem. Az Apple CarPlay majdnem mindig megy, akár vezeték nélkül is. A kormánykerék vaskos, már a megmarkolása is jó érzés.

128ti_8

Hogy megy?

Erős és nagy a szíve: a kétliteres, kettős leömlésű turbós erőforrás 265 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 400 newtonméter, a váltó nyolcfokozatú automata. Ismerős a Z4-esből, de ez dolgozik a belépő Toyota Suprában és a Morgan Plus Four modellben is. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6,1 másodperc alatt ugrik, végsebessége 250 kilométer/óra. Kézi váltóval élesebb lenne a kocsi, lehet kézzel is váltogatni a kormány mögötti fülekkel (messze nem olyan gyorsan, mint rendes botváltóval), de az élmény nem ugyanaz. A 10 milliméterrel ültetett M-futóműve feszes, jól kanyarodik, alulkormányzottsági hajlama nem veszélyes (de nedves úton tolja az orrát) – köszönhetően a teljesen mechanikus Torsen önzáró differenciálműnek. A kipufogó nem elég hangos, nem elég nyers, ritkán lehet megszólaltatni. A kormány pontos és precíz, de a nagy teljesítmény miatt nagyon szorosan kell fogni, mert úgy rángatják a lóerők, mint a papucsférjet a házsártos asszony.

128ti_5

Fogyasztása ugyanakkor nagyon barátságos, a több mint 700 kilométeres, többnyire nyugodt teszt során 7,5 liter benzint kért 100 kilométerenként. Amikor sportosra és eszelősre vettem a figurát, 10 liter benzint is elkortyolt 100 kilométerre vetítve.

128ti_9

Milyen vezetni?

Mivel padlólemeze ugyanaz, mint a háromajtós Mininek, egyértelmű, hogy ezzel az autóval érdemes összehasonlítani. De hogy a végén nem lett se nem jobb, mint egy Mini és nem is lett Mini, a 265 lóerejének köszönhető. A 128ti maradt BMW, ha kell vadállatként viselkedik, de nyugodt utazóautónak is kiváló, ha nem jön velünk a család. Kár, hogy nem vezettem még az új Golf GTI-t, mert valószínűleg ugyanazt az élményt nyújtja. Nem tudom, hogy kinek lenne dicséret és kinek szemrehányás… Majd megtudom, ha vezetem.

128ti_2

Hogy lehet-e mókázni vele? A fenekét nem riszálja és a kanyarívhez úgy ragaszkodik, mint koala az eukaliptuszfához. Az egyedüli móka az, hogy nagyon gyorsan is biztonságosan lehet vele autózni. Semmi őrület, semmi, ami illegális. Óvatos duhaj, de abból az egyik legjobb.

128ti_7

Mennyibe kerül?

Nem a legdrágább 1-es BMW, de közel áll hozzá: alapáron is 14,4 millió forintot kérnek el érte. A tesztautó ennél valamivel többe, mintegy 17 millió forintba kerül. Ezért a pénzért már 80 kilóval és 40 lóerővel nehezebb összkerekes M135i-t kapunk. Én azt venném…

Kép és szöveg: Biró Csongor