Bipoláris, de ennek csak örülhetünk

Aqua
Bemutatkozott a Toyota Aqua második generációja. A kifejezetten öntöltő hibrid hajtásra tervezett városi modell valamivel nagyobb a vele szoros műszaki rokonságban álló Toyota Yarisnál, különösen izgalmassá azonban nem nagyobb helykínálata, hanem világelső bipoláris akkumulátora teszi.

A 2011-ben, a nagy kelet-japán földrengés évében bemutatott ötajtós Toyota Aqua a kategóriateremtő Prius kultuszát volt hivatott megismételni a B-szegmensben. A világ számos nagy piacán (Észak-Amerikában egyenesen Prius C – mint ’Compact’ – néven) forgalmazott modell akkora volt, mint a Yaris, hibrid hajtáslánca megegyezett a vele egyidőben debütáló Yaris Hybridével, formavilága pedig leginkább egy nyújtott Toyota Aygót idézett. Ennyi egyezés mellett nem csoda, hogy Európában nem értékesítették a modellt. Japánban azonban rendkívül népszerűnek bizonyult, három éven át vezette az újautó-eladások rangsorát. Érdekesség, hogy tíz éven át forgalmazták a modellt: ez rendkívül hosszú idő egy átlagos kisautó esetében. A második generációs Aquában mutatkozik be a világ legfejlettebb, új generációs akkumulátor-technológiáját.

A hagyományos nikkel-hidrogén akkumulátorok esetében az elektrolitban úszó anód és a katód között egy elválasztó, szigetelő réteg húzódik. Ezt a csomagot két oldalról egy-egy áramgyűjtő réteg fogja közre, majd ezt a többrétegű szendvics-szerkezetet helyezik el az akkumulátorcellában. A bipoláris nikkel hidrogén akkumulátorban ezzel szemben az áramgyűjtő egyben az akkumulátorcella falaként is szolgál. A köztes réteget kiiktatása magától értetődően csökkenti (mintegy 40 százalékkal) az akkumulátor helyigényét, a technológiának azonban nem ez az egyetlen előnye: a rendszeren nagyobb áramerősség folyhat át, ezért a teljesítménye nagyságrendileg másfélszer akkora, mint egy azonos számú cellából álló, hagyományos nikkel-hidrogén akkumulátoré. Ez a két technológiai előny együttesen azt jelenti, hogy a bipoláris akkumulátor azonos méretben kétszer akkora teljesítményre képes, mint egy előző generációs egység.

akku_aqua
A felhasználó szempontjából ez egyrészt dinamikusabb gyorsítóképességet, és jobb gázreakciót, másrészt azonos akkumulátor-térfogatra vetítve nagyobb kapacitást, ezáltal hosszabb tisztán elektromos hatótávolságot jelent.

A technológiát a világon elsőként alkalmazó, második generációs Toyota Aqua mintegy 20 százalékkal takarékosabb elődjénél, a globális WLTC norma szerint mért, vegyes üzemű átlagfogyasztása a gyártó szerint 2,8 liter/100 kilométer. A bipoláris nikkel-hidrogén akkumulátor nagyobb teljesítménye egyéb előnyökkel is jár. Az Aqua például alapfelszerelésként kínálja a 100 voltos fedélzeti váltóáramú elektromos csatlakozót, amelyről gyorsan tölthetők a mobiltelefonok, vagy működtethetők elektronikus készülékek. Sőt, áramszünet esetén az autó vészhelyzeti áramfejlesztő üzemmódba kapcsolható, és ilyenkor akár 1500 W teljesítményű háztartási berendezések – vízforralók, hajszárítók vagy szerszámok – üzemeltetésére is alkalmas.