Miért veszélyes a bólogató kutya, az illatosító és a fólia? Mert…
A Generali Biztosító és a Járműipar.hu közös közlekedésbiztonsági sorozata.
Csodálatos panoráma szélvédők, korlátlan kilátás előre és hátra. És akkor jön az úrvezető, vagy a vezető úr, aki a legkevésbé sem úri gesztussal elcsúfítja a látványt. A belső tükörre illatosítót lógat, a kalaptartóra bólogató kutyát ültet, amivel tönkreteszi a mérnökök munkáját és persze csökkenti a kilátást. Ráadásul a látómezőben lifegő fenyő, CD és egyéb relikvia nem csak zavaró, de balesetveszélyes is. Pláne ütközéskor, boruláskor. Ahogy az egykor divatos bólogató kutya, ami nem csak csökkenti a hátralátást, de erős fékezésnél előre is repülhet. Akármit teszünk egy autóba, mindenből lehet veszélyforrás, pláne ütközéskor.
A külső kamera és a vastag oszlopra szerelt monitor csökkenti a holtteret Forrás:Nissan
Csökkent az átláthatóság
A múlt századi divat alaposan megváltozott, napjainkban már élő kutyát is utaztatnak a kalaptartón, miközben az ütközési biztonság jegyében vastagabbak lettek a szerkezeti elemek, többek között az A- és C-oszlopok, ennek következménye, hogy eltűntek a panoráma szélvédők, csökkent az átlátható üvegfelület.
Mert nem elég, hogy egyre figyelmetlenebbek vagyunk, mert a hírekre, vagy telefonáló partnerünkre figyelünk, az autók sem igazán kilátás barátok. Ahányszor csak szóba kerül a panoráma szélvédő és a keskenyebb oszlop, pontosabban azok hiánya, a formatervezők felteszik a kezüket, és mindig azzal védekeznek, hogy fő a biztonság, vagyis búcsúzzunk el a csodás körkörös kilátástól, mert fontosabb az ütközéskor, boruláskor védelmet jelentő megerősített utaskabin. Jogos, de elgondolkodtató, hogy a biztonságot befolyásoló kilátást fel kellett áldozni a szekunder biztonság érdekében.
Egyre több a vakfoltos zóna Forrás: GM
Fityegő gagyik
A műszaki megoldások mindig kompromisszumokat követelnek, a végeredmény adott, ezért nem szabad feláldozni a megmaradt átlátszó felület egyetlen szabad négyzetcentiméterét sem. Vagyis ne lógassunk semmit a belső visszapillantó tükörre, ne ragasszunk matricákat, gagyi/tiltott sötétítő fóliákat az üvegekre, és ne a szélvédőre pattintsuk a mobiltartót. A csökkentett látófelület különösen veszélyes esős, párás időben, mert az ablaktörlők egyébként sem a teljes felületen dolgoznak, ezért is fontos, hogy gumiélük hibátlan legyen, vagyis a csíkosan takarító már veszélyes. Ja, és a jég eltávolítására a hibátlan törlők sem alkalmasak, sőt, az ilyen próbálkozásokkal lehet pillanatok alatt tönkre tenni az újakat is. Szóval legyen mindig jégoldó, jégkaparó az autóban, meg zárspray a zsebünkben. És ne járó motornál tisztítsuk az üvegeket, mert terheletlenül soha nem melegszik üzemi hőmérsékletre a motor, ami így jobban kopik, többet fogyaszt és feleslegesen szennyezi a környezetet.
Fóliázni csak szabályosan
A gazdasági és közlekedési miniszter 84/2005. (X.11) GKM rendeletének 3. §-a szerint személygépkocsik esetén nem csak a hátsó oldalablakok, de a hátsó szélvédő is bármely sötétségű fóliával jogszerűen ellátható, amennyiben a fólia magyarországi minősítéssel (H/EU engedély) rendelkezik. Autózni és autóüvegeket fóliázni is csak az előírásoknak megfelelő műbizonylatú anyaggal szabad, a termékigazolást a műszaki vizsgán kérhetik. Alapszabály, hogy az első szélvédőre minimum 75 százalékos fényáteresztő fólia rakható fel, a szélvédő felső részére, csak a lehajtott gyári napellenző sávjában ragasztható ennél sötétebb fényvédő csík.
Az első oldalablakok esetében az előírás a minimum 70 százalékos fényáteresztő képességű fólia, a az újabb autók többsége már gyárilag rendelkezik ilyennel, vagyis felesleges tuningolni.A B oszloptól hátrafelé, tehát a hátsó oldalüvegekre és a hátsó szélvédőre tetszőleges sötétségű fólia ragasztható, de nem sötétíthető el a középső féklámpa előtti rész.
Aranyos, de zavarja a kilátást és ha repül, akkor veszélyes Fotó: Boros Jenő
Betörés ellen is véd a fólia
A normál üveg 8 százalékban, a speciális 80 százalékban tartja vissza a hőt, miközben az ultraibolya sugarak elleni védelem 32-ről 95 százalékra nő. A hagyományos szélvédők csak a fény 5 százalékát, a különleges bevonatúak ennek hatszorosát verik vissza, ezzel is csökkentve az utastér hőmérsékletét.
Az ötvenmikronnyi vastagságú ezüst- és titánrétegből álló filmfólia erős, nem szakad, így betörés ellen is hasznos, ráadásul ütközésénél sem repülnek szét az üvegdarabok. Sok autóban már széria-felszerelés, a többség felületére utólag is felragasztható. Több luxusmodellt kettős üvegezéssel is szállít a gyártó: ez nemcsak a hősugárzástól, hanem a zajtól, a golyóálló változat a merényletektől is jobban véd.
Boros Jenő