Melyik lesz az év magyar szabadidő-autója?

Év Magyar Autója 2022

Év Magyar Autója
A Magyar Év Autója 2022 díjat több kategóriában osztják ki idén. A szabadidő-autók között a zsűri díjazza a legjobb kis-, közepes- és nagy méretű SUV-ot. Nézzük a jelölteket!

Kis szabadidő-autók: Honda HR-V, Seat Arona, Suzuki Vitara hybrid, Volkswagen Taigo

Honda HR-V
Miután 2021-ben díjat nyert a CR-V szabadidő-autóval, a 2022-es idényre az új HR-V SUV-ot jelölte a Honda. A HR-V különleges hibrid, hisz a benzinmotort általában csak az akkumulátor hajtja. A negyedik generációs HR-V ugyanolyan hosszú, mint elődje, de a hasmagassága 10 milliméterrel megnőtt, a teljes magassága ugyanakkor 20 milliméterrel csökkent. Elődjével ellentétben tetővonala kupésan lejt. A Honda e:HEV hibrid technológiája két kompakt villanymotorra épül, melyek egyike a 1,5 literes, 131 lóerős i-VTEC szívó benzinmotorhoz csatlakozik. A hatékonyság érdekében a HR-V alapvetően elektromos hajtású, a belső égésű motor csak nagy teljesítményt igénylő helyzetekben, például autópályán kapcsolódik be közvetlenül a hajtásba.

Honda HR-V
Honda HR-V

Seat Arona
Karakteresebb megjelenéssel, megvilágított peremű légbeömlőkkel, nagyobb érintőképernyővel, valamint fejlett vezetőtámogató funkciókkal folytatja pályafutását a 2020-ban Magyarország Autója díjjal kitüntetett Seat Arona. Az utastérben hangsúlyosabbak a ráncfelvarrás nyomai: a legkisebb kijelző is 8,25 hüvelyk, de kérhető 9,2 hüvelyk képátlójú monitor is. Dízel nincs, csak földgáz- és benzinmotor. Az egyliteres, háromhengeres erőforrás 95, illetve 115 lóerős lehet, a négyhengeres egyötös 150 lovas, míg az egyliteres CNG motor 90 lóerőt tud.

Seat Arona
Seat Arona

Suzuki Vitara
2022 elején leplezik le a megújult, továbbra is csak Esztergomban készülő Vitarát, amely teljes hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.  A Suzuki új hibrid rendszere egy frissen fejlesztett belső égésű motor, egy elektromotor-generátor egység (MGU) és egy automata váltó (AGS) kombinációja. A rendszer az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében támogatja a hibrid és a tisztán elektromos hajtást is – utóbbi esetben a belső égésű motor tétlen marad. Az új hibrid rendszer már alacsony fordulatszámon is erős és rendkívül hatékony, képes elindítani és felgyorsítani az autót, araszolás, egyenletes haladás és tolatás közben pedig teljesen elektromos üzemmódra áll át a csendes működés és a minimális üzemanyag-fogyasztás érdekében. Az új rendszer egyik figyelemre méltó jellemzője, hogy a motor-generátor a fokozatokat automatikusan kapcsoló- és a tengelykapcsolót működtető automata váltó kimeneti oldalára került. Ebben a konfigurációban a motor-generátor egység közvetlenül hajtja a tengelyt, és kapcsolás közben kitölti a nyomatékrést, biztosítva a sima fokozatváltást. A rendszer ráadásul lassításkor a mozgási energiát hatékonyan fogja be és alakítja villamos energiává a belső égésű motor leállítása és a tengelykapcsoló kioldása mellett. Mindez növeli az elektromos üzem hatótávolságát.

Volkswagen Taigo
Újszerű, kupés vonalvezetésű karosszériával érkezik meg 2022-re a kereskedésekbe a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Volkswagen Taigo. A Polo és a T-Cross után ez a harmadik változat ugyanazon a moduláris keresztirányú készleten (MQB A0). Az alapfelszereltségként teljesen LED-es fényszórókat, digitális műszerfalat és a legújabb generációs infotainment rendszereket kapja a 4,25 méteres Taigo. A modellt a spanyolországi Pamplonában gyártják. A formatervezéséért Marco Pavone, a Volkswagen márka külső formatervezésért felelős vezetője felel. A csomagtér térfogata 438 liter, ez azt jelenti, hogy az új Taigo kupészerű sziluettje ellenére majdnem annyi tárolóhelyet kínál, mint a kompakt SUV T-Cross tologatható hátsó ülésekkel (385-455 liter). A prediktív ACC és a sávtartó asszisztens más elemekkel egy új asszisztensrendszerré egyesül, amely a rendszerfüggő 210 kilométer/óra maximális sebességig lehetővé teszi a félig automatizált vezetést.  Minden Taigo alapfelszereltségként megkapja a front assist környezetfigyelő rendszert, benne a városi vészfékezési funkciót és a sávtartó asszisztenst. Az elsőkerékhajtású Taigo csakis benzinmotorokkal kapható (95, 110, 150 lóerő) öt-, illetve hatfokozatú kézi váltóval, a nagyobb motorokhoz hétsebességes DSG-váltó is elérhető.

Taigo, új autók
VW Taigo

Közepes szabadidő-autók: Dacia Duster, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai e-Power, Opel Grandland, Renault Arkana E-Tech

Dacia Duster
2021 nyarán frissítették a Dacia egyik legnépszerűbb modelljét, a Duster szabadidő-autót. Újdonság a fektetett Y alakú minta a lámpákban, a nyolchüvelykes érintőképernyő a középkonzolon és a vezeték nélküli okostelefon-csatlakozás lehetősége. A motorpalettán alapvető változás nincs, a benzines csúcsváltozathoz elérhető újra a hatfokozatú EDC (dupla kuplungos automata) sebességváltó. Az alapverzió is az 1,0 literes, benzinesként 90, LPG-s verzióban 100 lóerős, háromhengeres motor. Az 1,33 literes négyhengeres benzines 130 és 150 lóerővel érhető el. Dízel is van, az 1.5 Blue dCi 115 lovas.

Dacia Duster
Dacia Duster

Hyundai Tucson
2020-ban újult meg de karaktere még mindig jövőbemutató, a Hyundai Tucson a kategória egyik legnépszerűbb szereplője Magyarországon. A hajtásláncválaszték széles: az 1,6 literes turbómotor kérhető simán (150 lóerő), 48 voltos lágy hibrid támogatással (150, vagy 180 lóerő),  teljes hibridként (230 lóerő) és konnektorból is tölthető plug-in hibridként (265 lóerő).

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson

Nissan Qashqai e-Power
Ugyan az új Qashqai karosszériája az elődnél 3,5 centivel hosszabb, 2 centivel nagyobb tengelytávolságú és 3,2 centivel szélesebb, valamint 2,5 centivel magasabb is, tömege a 41 százalékkal javított torziós merevsége ellenére is 60 kilogrammal csökkent. Csomagtartója 460 literes. Motorfronton a legnagyobb újdonság, hogy csakis lágy és teljes benzines-elektromos hajtáslánccal érhető el: az 1,3 literes turbós benzinmotor 12 voltos lágy hibridrendszert kap és 140, valamint 158 lóerős teljesítménnyel, 6 fokozatú kézi vagy az erősebbnél automatikus váltóval vihető. Az erősebb verzió összkerékhajtással is rendelhető, amivel az alapesetben csatolt lengőkaros hátsó futómű helyett már multilink rendszer is jár, de a kínálat csúcsa még nem ez, hanem a szabadidő-autók között versenyző E-Power verzió. Utóbbiban a kerekeket egy 140 kW-os (190 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, van a rendszerben egy akkumulátor, amelynek a töltéséről 1,5 literes, 157 lóerős benzinmotor gondoskodik. A Qashqai e-Power olyannyira villanyautós vezethetőséget ígér, hogy még a Lefből ismert e-Pedalt is megkapja, felárért pedig az akár a sebességhatárokhoz magától alkalmazkodó ProPilot rendszert is. Az e-Power hajtás egyedülálló abban, hogy a benzinmotort kizárólag az elektromos áram előállítására használja, míg a kerekeket egyedül az elektromotor hajtja. Ez azt jelenti, hogy a benzinmotor mindig az optimális üzemi tartományában működhet, ami kiemelkedő üzemanyag-hatékonyságot és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, egy hagyományos belsőégésű motorral összehasonlítva.

Qashqai
Nissan Qashqai

Opel Grandland
Új, modern és izgalmas arcával a megújult Opel szabadidő-autó, immár Opel Grandland néven folytatja pályafutását, a Crosslandhez hasonlón az X betűt elhagyták a németek. A Grandland teljesen digitális műszerfallal érkezik és olyan technológiákat, illetve vezetéstámogatási rendszereket is felvonultat, amelyekkel eddig az ügyfelek csak felsőbb kategóriájú járművekben találkozhattak. Ezek közül kiemelkedik az adaptív fényszóró, amely 168 LED-egységet tartalmaz. Az éjjellátó rendszer premierjét ünnepli az Opelnél. Akár 100 méteres távolságból is érzékeli a gyalogosokat vagy az állatokat a sötétben és figyelmezteti a vezetőt. Az integrált autópálya asszisztens a Grandlandet a sáv közepén tartja és a követési távolság figyelembevételével halad az előtte haladó jármű mögött. A Rüsselsheimben tervezett és Eisenachban gyártott Grandland a márka új arcát, az Opel Vizort is megkapta. Az új SUV tökéletesen illeszkedik az Opel villamosítási stratégiájába. A nagy teljesítményű és hatékony plug-in hibrid változatokat kedvelő ügyfelek választhatnak az első- vagy az elektromos összkerékmeghajtás között.

Grandland, AutoWallis
Opel Grandland

Renault Arkana E-Tech Hybrid
A hibrid Arkana külső méretei nem változtak, hossza 4568 milliméter, szélessége 1821 milliméter, tengelytávja 2720 milliméter, magassága 1576 milliméter. Hasmagassága 200 milliméter, amivel bátran letérhetünk az épített utakról. A hibrid rendszer ugyanaz, mint amit korábban a Clióban és a Capturben már kipróbáltunk (az E-Tech Hybrid megoldás egy belsőégésű motorból, két elektromos motorból és egy akkumulátorból áll), minden esetben villannyal indul az autó és városban az út akár 80 százalékát is így teszi meg. Az 1,6 literes szívó benzinmotor 145 lóerős, legnagyobb nyomatéka 148 Nm, az elektromos motoroké pedig 255 Nm. Az üresen 14,5 mázsás hibrid Arkana álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 172 kilométer/óra.

Renault Arkana
Renault Arkana

Nagy szabadidő-autók: Lexus NX, Skoda Kodiaq, Subaru Outback, Toyota Highlander, Volkswagen Tiguan Allspace

Lexus NX
A Lexus NX először a márka történetében konnektoros hibrid változatban is elérhető. Az első generációs modellhez hasonlítva a teljes hosszúság 20 milliméterrel, a tengelytáv 30 milliméterrel, a szélesség 20 milliméterrel, a magasság pedig 5 milliméterrel növekedett. A Lexus több mint 15 év hibrid szakértelmére alapozott, amikor megalkotta első plug-in hibrid (PHEV) járművét, az új NX 450h+-t. A csúcsmodell egy 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú hibrid hajtásláncot és egy külső áramforrásról tölthető, 18,1 kWh-s lítiumion akkumulátort tartalmaz. A kiegészítő hátsó elektromotor állandó összkerékhajtást tesz lehetővé. A plug-in hibrid rendszer teljesítménye 306 lóerő, amely várhatóan alig több, mint hat másodperc alatt gyorsítja fel az autót álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. Az akkumulátor kapacitása 63 kilométer elektromos hatótávot biztosít, miközben az autó akár 135 kilométer/órás sebességgel is haladhat tisztán elektromos hajtással. A hibrid NX 350h teljesítménye és hatékonysága még magasabb szintre lépett, 22 százalékkal nagyobb teljesítményt kínál a korábbinál, az így elérhető 242 lóerő pedig álló helyzetből 15 százalékkal hamarabb, csupán 7,7 másodperc alatt gyorsítja a modellt 100 kilométer/órára. Az NX 350h első- és összkerékhajtással egyaránt elérhető.

Lexus NX
Lexus NX

Skoda Kodiaq
2021-ben újult meg a Skoda legnépszerűbb szabadidő-autója, amely változatlanul felső-kategóriás kényelmi és funkcionális szolgáltatásokat kínál, motorpalettáját átdolgozták. A korábbinál meredekebben áll a hatszögletű hűtőmaszk, a fényszóró keskenyebb lett. Alapfelszerelés a LED-es fényszóró, opciós a LED-mátrix lámpatest. Az akár hétszemélyes utastérbe szellőztethető és masszírozós ülések is kérhetők. A kínálat csúcsán a Kodiaq RS sportmodell áll, amelyet immár nem dízel, hanem benzinmotor hajt 245 lóerővel. Emellett kétféle benzinmotor (150 és 190 lóerő) és kétféle dízelmotor (150 és 190 lóerő) rendelhető.

Skoda
Skoda Kodiaq

Subaru Outback
A Subaru tavaly tavasszal mutatta be a teljesen új, hatodik generációs Subaru Outbacket. A Subaru alapértékeinek számító szimmetrikus összkerékhajtás és boxermotor mellett számos kifinomult műszaki megoldás található az új modellben, mint például az éberségfigyelő rendszer vezetőfelismerő funkcióval, a továbbfejlesztett és új funkciókkal rendelkező EyeSight vezetéstámogató rendszer. A megújult külső és a minőségi kialakítású, akár 5 felnőtt számára is bőséges helyet kínáló utastérnek köszönhetően az Outback nemcsak sokoldalú, de kényelmes versenyző a szabadidő-autók között. 2,5 literes motorjának legnagyobb teljesítménye 169 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 252 Nm. Nem ijed meg a tereptől sem, első terepszöge 19,7 fok, hátsó terepszöge 22,6 fok, átlépőszöge 21 fok, szabad hasmagassága 213 milliméter.

Subaru Outback
Subaru Outback

Toyota Highlander
A nagytestű szabadidő-autó a Toyota európai kínálatának csúcsmodellje. A csaknem öt méter hosszú, alapáron hétüléses Highlander 2,5 literes motorra alapuló hibrid hajtáslánca 8,3 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órára. A 248 lóerős összteljesítményben a termikus motort 182 lóerős, 270 Nm nyomatékot adó első és egy 54 lóerős, 121 newtonméteres hátsó villanymotor egészíti. Az összkerék-meghajtású Highlander vontatási kapacitása 2 tonna.

Toyota Highlander
Toyota Highlander

Volkswagen Tiguan Allspace
2021 végére teljesen megújult a Tiguan modellcsalád, beleértve a 110 milliméterrel nagyobb tengelytávú, 145 literrel tágasabb csomagtartójú, akár hét üléssel is megvásárolható Tiguan Allspace verziót is. A frissebb formavilág mellett új technológiák (digitális kezelőfelületek, LED-mátrix fényszórók, fejlettebb vezetősegédek) is megjelentek a kínálatban. A hosszított változathoz háromféle benzines (150, 190 és 245 lóerő) és kétféle dízelmotor társítható (150 és 200 lóerő). A konnektoros hibrid és a 320 lovas R változat csak a rövid Tiguanhoz kérhető.

VW Tiguan Allspace
VW Tiguan Allspace

További részletek: www.evmagyarautoja.hu