Nem jelenti a belső égésű motorok teljes tiltását az EU döntése

belső égésű
Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam megállapodásra jutott a hagyományos belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról – jelentette be a cseh uniós elnökség. Az Autós Nagykoalíció erre reagálva felhívta a figyelmet, hogy a döntés nem érinti egyebek mellett a szintetikus üzemanyaggal hajtott autók forgalmazását.

Az egyezség részét képezi az unió azon törekvésének, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban. A döntést 2026-ban még egyszer felülvizsgálják majd.    Az EU klímaváltozás elleni intézkedéscsomagja keretében a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal tervezik csökkenteni az 1990-es évek szintjéhez képest, míg a klímasemlegességet 2050-re érnék el.

Az Európai Parlament június 8-án szavazta meg, hogy a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban heves vitákat szült a jelentős autóiparral rendelkező Németországgal.

“A világ változóban van, nekünk pedig a fejlesztések élvonalában kell maradnunk. Úgy vélem, ki tudjuk használni ezt a technológiai átmenetet. A felvázolt ütemterv pedig elérhetővé teszi a kitűzött célokat az autógyártók számára” – mondta Jozef Síkela, az Európai Unió Tanácsának féléves soros elnökségét jelenleg betöltő Csehország ipari és kereskedelmi minisztere.

Az Autós Nagykoalíció közleményben üdvözölte az Európai Unióban létrejött megállapodást. – Támogatjuk a döntéshozók nyitottságát a technológiai sokszínűség biztosítását lehetővé tevő szintetikus üzemanyagok felé – nyilatkozta lapunknak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.

Október 27-én létrejött a megállapodás az Európai Unión belül a hagyományos benzin- és dízelmotorral hajtott autók 2035-ös kivezetéséről és ennek ütemezéséről. A megállapodás értelmében 2030-ig a 2021-es szinthez képest az új személygépkocsik esetében 55 százalékkal, az új kihaszongépjárművek esetében pedig 50 százalékkal kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Az EU-tagországok és az Európai Parlament tárgyalói, valamint az Európai Bizottság döntést hoztak arról is, hogy az autógyártók túlnyomó többségének 2035-ig 100 százalékkal kell csökkenteniük autóik szén-dioxid-kibocsátását.

Knezsik István

– Mindez ugyanakkor közel sem jelenti a belső-égésű motorok eltűnését a kínálatból 2035 után – hangsúlyozta Knezsik István. – A létrejött megállapodás keretein belül felkérték az Európai Bizottságot, hogy készítsen elő egy javaslatot a szintetikus, szén-dioxid-semleges üzemanyagok szerepéről a jövő autógyártásában. A szintetikus üzemanyagok lehetővé teszik, hogy a technológiai sokszínűség elvét szem előtt tartva továbbra is számos lehetőség álljon a vásárlók rendelkezésére, amikor hajtásláncot választanak. A 2030-as időközi cél alól felmentést kaptak az évente kevesebb mint 10 ezer személygépkocsit vagy 22 ezer kishaszongépjárművet gyártó vállalatok. Az úgynevezett Ferrari-kiegészítés ezen felül egy év haladékot biztosít ezen gyártók számára, nekik 2036-ra kell elérniük a szén-dioxid-mentességet. Mindemellett az ezernél kevesebb autót gyártó márkáknak egyik célt sem kell teljesíteniük, őket nem érinti az új szabályozás – tette hozzá a szakember.