Egy friss tanulmány szerint a beszállítók háromnegyede csak részben tudta áthárítani az energia-, nyersanyag- és gyártási költségek óriási növekedését az autógyártókra.
A jelenlegi geopolitikai helyzetben nem újdonság, hogy az autóipari beszállítók egyre gyakrabban kerülnek likviditási gondokba a növekvő termelési költségek miatt. A beszállítók háromnegyede csak részben tudta áthárítani az autógyártókra az óriási mértékben megnövekedett energia-, nyersanyag- és gyártási költségeket – közölte a Horváth vezetési tanácsadó cég, miután világszerte több mint 30 cégvezetővel és igazgatósági taggal készített interjút.
Sok cég panaszkodott arra, hogy a koronavírus-válság óta jelentősen romlott a kommunikáció az autógyárakkal és a megrendelések megbízható teljesítése is sokszor veszélybe kerül. : “Nagy a fluktuáció és alig van átláthatóság” – mondta Ralf Gaydoul, a Horváth piackutató vállalat ipari szakértője. A beszállítók kapcsolata az autógyártókkal és saját beszállítóikkal is egyre feszültebb. A szállítók a kettő között vannak: “Míg ügyfeleik, a gyártók nagyfokú rugalmasságot követelnek meg a nagyon változékony megrendelésekkel, addig a saját beszállítók a következő öt évre rögzített ütemtervekre számítanak.” A beszállítók a két lehetőség között “egyfajta kényszerhelyzetben” vannak.
A legtöbb autóipari beszállító vállalat készleteket halmozott fel, hogy rövidebb időn belül reagálni tudjon. Kétharmaduk emellett igyekezett többet megtakarítani, javítani a működést és jobban áthárítani a költségeket. A megkérdezett igazgatósági tagok közül azonban csak néhányan hajtották már végre sikeresen a tervezett intézkedéseket. Szinte egyöntetűen panaszkodtak arra, hogy minden szinten és minden helyszínen munkaerőhiány van. A megkérdezett vállalatok egyértelmű többségének gondot okozott a munkaerő megtalálása és megtartása. Ez már eddig is ahhoz vezetett, hogy a termelésben nem sikerült betölteni a műszakokat.
Ugyanakkor a termékkövetelmények egyre összetettebbé válnak. A tanulmány szerint az egyre bonyolultabb, magas minőségi szinten készülő autókat egyre kisebb szériákban gyártják. A tanulmány szerint a megkérdezett beszállítók 76 százalékának kellett átalakítania portfólióját a villamosítás és az új fogyasztói igények miatt. A fenntarthatóság azonban általában a költségek és az ellátási láncok szempontjából is kifizetődő, mondta Gaydoul: “Erre példa az első helyen említett magas energiahatékonyság, valamint a beszállítók tervezett lokalizálása.”
Még szeptember elején a PwC vezetési tanácsadó cég tanulmánya kimutatta, hogy az autóipari beszállítók az ellátási lánc problémáival szemben rosszabbul kezelik működőtőkéjüket, mint a gyártók. A tanulmány szerint az elmúlt öt évben a beszállítók esetében jelentősen megnőtt a működéshez szükséges tőke lekötési ideje – míg a gyártók esetében csökkent az úgynevezett tőkekötési idő. “Az autóipar viszonylag gyorsan stabilizálódott a világjárvány első évét követően, a koronavész idején uralkodó kedvezőtlen körülmények és az ezzel járó zárlatok ellenére” – mondja Rob Kortmann szakértő, aki a PwC németországi működőtőke-kezelési üzletágát vezeti. “A folyamatos ellátási lánc problémái azonban megterhelik a vállalatok működőtőkéjét. Különösen a beszállítók küzdenek a piaci ingadozásokkal és az értékláncok folyamatos késedelmével.”
A PwC elemzése során világszerte 572 vállalatot vizsgált meg az autóipari ágazatból, köztük 37 gyártót és 535 beszállítót. 2017 és 2021 között a gyártók matematikailag 19 napról 14 napra tudták növelni a működési tőkéjük lekötöttségének időtartamát. A beszállítók esetében viszont a napok száma 6 nappal 56 napra emelkedett. Többek között a készletek raktáron tartásának időtartama is szerepet játszik abban, hogy mennyi ideig van lekötve a tőke – de abban is, hogy milyen gyorsan fizetik ki a számlákat. A tanulmány szerint például az autógyártóknál az autók iránti nagy kereslet vezetett a tőkezárási időszak csökkenéséhez, míg a beszállítóknál a törékeny ellátási láncok miatt biztonsági készletek halmozódtak fel, és a gyártók alkatrészlehívásai ingadoztak. Emellett a gyártók az elmúlt években a beszállítóknak szóló számláikat is később fizették ki.
A szakértők szerint a készletekben tartósan lekötött tőkét például nem lehet más fontos funkciókra, például beruházásokra fordítani. Az iparág jelenlegi sürgős gazdasági problémái, mint például a magas infláció vagy a környezetszennyezés, nem jelentenek problémát.