Melyik a hatékonyabb? A benzines vagy a hibrid?

zsűri teszt
Az Év Magyar Autója zsűri tagjaival ezúttal négy benzines jelöltet vittünk el közös tesztre Pest, Komárom-Esztergom és Fejér megyébe. Két hibridet és két szabadidő-autót. Vagyis három szabadidő-autót és három hibridet. Hogy is van ez?

A mezőny

Formentor – Az üresen 1463 kilogramm tömegű Cupra Formentor már egy ideje színesíti a hazai szabadidő-autó piacot, a teszten a dupla kuplungos automatikus váltóval szerelt 1,5 literes, 150 lovas változatot hajtottuk. Kifejezetten jó volt vezetni, morcos hangja és vehemens, mindig tettre kész, agilis habitusa a sportos vezetést támogatta – még úgy is, hogy teljesítménye nem a legmarkánsabb. A hasát szereti, a 135 kilométeres teszten 7,9 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve.

cupra_x1

A Formentort a Cupra hazai importőre, a Porsche Hungaria a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölte a közepes szabadidő-autók kategóriában.

Cupra Formentor 1.5 TSI DSG: 1463 kg; 150 LE; 15 millió forint

cuprafogy

 

X1 – A mezőny legerősebb autójában is dolgozik villanymotor, a 48 voltos lágy hibrid rendszer hétfokozatú Stetptronic automatikus sebességváltón keresztül hajtja – szükség esetén – mind a négy kereket. Futóműve kemény, kormányzása pontos, motorja harap, nem csoda, hogy a négy tesztelt autó közül ezt volt a legizgalmasabb vezetni a Bajna és Héreg közötti szerpentinen. Az üresen 1730 kilós benzinmotoros csúcsmodell a 15 milliméterrel alacsonyabbra állított M-Sport felfüggesztést kapta.

x1_cupra

A 204 lóerős benzinmotort 14 kW-os generátor támogatja, ami finoman löki be a belső égésűt, és a bal oldali váltókar meghúzásakor felpörgeti. Legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,1 másodperc alatt ugrik. Az X1-est a BMW a közepes szabadidő-autók között indította a Magyar Év Autója 2023 díjért.

BMW X1 xDrive 23i: 1730 kg; 218 LE; 17,6 millió forint

x1_fogy

C5 X – Ezt az autót kevesen fogják a szépségéért szeretni, sokkal inkább a lágyan ringató futóműért lesznek oda és vissza a rajongók. A C5 X-ben mutatkozott be a világújdonságnak számító aktív komfort futómű, amely valóban azt az érzetet kelti, hogy repülőszőnyegen utazunk. A 18 mázsás konnektoros változat 225 lóerő összteljesítményű hajtásláncával teljes csendben és szén-dioxid-kibocsátás nélkül tudunk elindulni, akár 135 kilométer/óra sebességig gyorsíthatunk és ideális esetben 50-55 kilométert is megtehetünk teljesen elektromos üzemmódban.

c5_civic

A benzines és dízel változatban is elérhető modellt a márka hazai importőre a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölte az üzleti autók kategóriában.

Citroën C5 X plug-in hybrid 225 PureTech180: 1797 kg; 225 LE; 18,4 millió forint

citroen_fogy

Civic – Finoman, halkan, erőteljesen, de főleg takarékosan vezethető a 11. generációs Civic, amely immár csakis hibrid hajtással érhető el nálunk. Az elektromos motor 184 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 315 Nm), a kétliteres, Atkinson ciklusú benzinmotor 143 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 186 Nm). Az üresen 15 és fél mázsás Honda Civic álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,8 másodperc alatt gyorsul fel, a legnagyobb sebessége 180 kilométer/óra.

civic_c5

A motor termikus hatásfoka 41 százalék, a váltás az elektromos és a benzines hajtásmód között észrevehetetlen, csak a zölden világító EV felirat jelzi, hogy villannyal suhanunk. A modellt a Honda a családi autók kategóriában nevezte a Magyar Év Autója 2023 díjra.

Honda Civic e:HEV: 1533 kg; 184 LE; 12,7 millió forint

civic_fogyasztas

Melyik a hatékonyabb?

Nagyon különböző autókat kaptunk a november közepén tartott tesztünkre, nem is volt célunk a közvetlen összehasonlítás, de azért megpróbálom a sokféleségben megkeresni a közös nevezőt. Legyen ez a hatékonyság. A Formentor kivételével mindegyik valamilyen hibrid, az X1 lágy, a Civic full, a C5 X konnektoros, azaz plug-in hibrid (a játékban csakis a benzinmotor fogyasztását mértük, lemerült akkumulátorral teszteltük). Pancser módon, de kidolgoztam egy közös nevezőt, amit hatékonysági együtthatónak neveztem el. Tudományosan nincs alapja, de a négy autót lehet vele rangsorolni. Persze, ez nem a zsűri közös álláspontja, az autókról a verdiktet a zsűri tagjai március elején mondják ki. Szóval: tömeg/teljesítmény + fogyasztás = hatékonysági mutató. Minél kisebb, annál hatékonyabb a kocsi. A Honda elsősége nem meglepetés, viszont az igen, hogy a BMW befutott harmadikként.

31AFA058-16E1-47FE-AC82-33FF970558EF

Honda Civic e:HEV: 1533 kg/184 LE + 5,5 liter/100 km = 13,8

Citroën C5 X plug-in hybrid: 1797 kg/225 LE + 7,3 liter/100 km = 15,2

BMW X1 xDrive 23i: 1730 kg/218 LE + 8,1 liter/100 km = 16

Cupra Formentor 1.5 TSI: 1463 kg/150 LE + 7,9 liter/100 km = 17,6

IMG_8474(Edited)
Csordás Gábor, Katona Mátyás, Biró Csongor és Gulyás Péter

Kép és szöveg: Biró Csongor