Német és olasz vásárlók húzzák az európai autópiacot

európai
Tavaly decemberben az egy évvel korábbinál 12,8 százalékkal több, 897 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba az Európai Unióban, éves összevetésben így már sorban az ötödik hónapban nőtt a forgalomba helyezések száma az európai autóipari ágazat szakmai képviseleti szervezete, az ACEA jelentése szerint.

A régió négy nagy piacából csak kettőnél volt növekedés. A német és az olasz autópiac erőteljes emelkedő lendülettel zárta az évet, decemberben 38,1 százalékos, illetve 21,0 százalékos éves forgalomnövekedéssel. A spanyol piac ezzel szemben számottevő, 14,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, a franciaországi forgalomba helyezések száma pedig stagnált, 0,1 százalékkal csökkent.

Az előző év átlagához viszonyítva az Európai Unió személygépkocsi-piaca 4,6 százalékkal zsugorodott tavaly, főként az év első felében tapasztalt alkatrészhiány következtében. A forgalom augusztustól decemberig növekedett ugyan, a kumulált éves volumen 9,3 millió személygépkocsi lett, ami a forgalomba helyezések legalacsonyabb száma az 1993-as 9,2 millió óta.

Az EU négy legnagyobb piaca közül egyedül Németországnak sikerült éves növekedést elérnie tavaly, 1,1 százalékost, és azt is a decemberi nagy növekedésnek köszönhetően. A másik három nagy nemzeti piacon elmaradt az éves forgalom az előző évitől. A legnagyobb visszaesés Olaszországban volt, 9,7 százalékos, Franciaországban 7,8 százalékos, Spanyolországban pedig 5,4 százalékos.

Magyarországon az ACEA adatai szerint decemberben 8001 új autót helyeztek forgalomba, 8,5 százalékkal kevesebbet a 2021 decemberi 8742-nél. Az éves forgalomba helyezések száma is 8,5 százalékkal csökkent tavaly az előző évihez képest, 111 ezerre 122 ezerről.

A forgalomba helyezésekből decemberben is és az egész évben is a Volkswagen csoport hasította ki magának a legnagyobb részesedést. A csoport márkáiból 2022 decemberében 224 ezret helyeztek forgalomba, 19,7 százalékkal többet az egy évvel korábbi 187 ezernél. A csoport decemberi piaci részesedése 24,9 százalékra emelkedett 23,5 százalékról. Az egész éves piaci részesedés viszont 25,1 százalékra csökkent 25,2 százalékról, a forgalomba helyezések száma pedig 5,2 százalékkal 2,321 millióra csökkent 2,448 millióról.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) képviseli a 14 legnagyobb európai székhelyű személygépkocsi-, furgon-, teherautó- és buszgyártót: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Trucks, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group és Volvo Group.