A dízel után a benzines csúcsmodellt is kipróbáltam, ha fogyasztásban nem is bajnok az 1,2 literes, turbós Opel Astra, de vezethetőségben, kompaktságban és dinamizmusában veri az egyre elnéptelenedő kategória összes többi autóját.
Hogy néz ki?
Határozott és tiszta vonalak jellemzik a népszerű Opel Astra hatodik, L sorozatát, amely az új – akár teljesen fekete – fronttal, kéttónusú fényezéssel, teljesen digitális műszerfallal (ebből kettőt kínálnak, az egyik teljesen műanyag, vastag zongoralakk kávával, a drágább pedig igen igényes üveglap magnézium keretben), nagyméretű képernyőkkel és intuitív kezelőszervekkel érkezik. Már álló helyzetében is dinamikusnak mutatkozik, menet közben kifejezetten sportos alakot ölt, az alaktényezője 0,265, ami jónak számít az ötajtós ferdehátú autók között. Érdekes részlet, hogy a harmadik féklámpa függőleges. Felárért sötétben LED pixel fényszórók világítanak, összesen 168 fénydióda ad vakításmentes távfényt, automatikusan.
Az Opel Astra L a DS 4-gyel és a Peugeot 308-cal közös EMP2 V3 padlólemezre épül, mégis látványosan szerényebb náluk. A kocsi 4374 milliméter hosszú (4 milliméterrel nőtt), 1860 milliméter széles, tengelytávja viszont 13 millimétert nyúlt, immár 2675 milliméter. A csomagokat magasra kell emelnünk, az állítható padlómagasságú csomagtartó ledöntött hátsó ülésekkel akár 1339 liternyi teret is kínálhat. Alaphelyzetben 422 literes a csomagtartó, ezzel simán veri a kategóriát uraló Golfot. A műanyag csomagtérajtó a logó megnyomásával nyitható.
Az utastér hangulata visszafogott, az ergonómiailag kedvezően minősített ülések határozottan tartanak. Túlságosan is: a válltörést szenvedő feleségem bepasszírozása és kikanalazása hosszú és fájdalmas művelet volt, igaz, ez nem róható fel az Opelnek, de itt az idő, hogy ortopéd ülést is fejlesszenek, annyira elöregedett és elanyátlanodott már a társadalmunk. A hátsó üléshelyzet a Golfénál valamivel szűkebb, de gyerekek hosszabb úton is kényelmesen utazhatnak.
Bár a funkciók többsége digitálisan vezérelhető, a klíma és a szellőzés fizikai gombokat kapott, így azt vezetés közben nem kell keresgetni a menüben. Egy kis gyakorlással a fedélzeti rendszert teljesen testre is szabhatjuk, akárcsak egy tabletet, vagy mobiltelefont. Az Apple CarPlay és az Android Auto vezeték nélkül is fut rajta, a beavatottak alkalmazásban követhetik az autó állapotát.
Váltókar, rögzítőfék nincs sehol, a helyükön csupán egy elektromos kapcsoló található. Mögöttük két rolóval zárható tároló segít elrejteni a kacatokat.
Hogy megy?
A 130 lovas változatban az 1,2 literes, háromhengeres, feltehetően Szentgotthárdon gyártott motor (F 12 XHT a kódneve) legnagyobb forgatónyomatéka 230 Nm, az üresen 13 mázsás Astra az állórajtot a nyolcfokozatú Aisin váltóval 9,7 másodperc alatt teljesíti és akár 210 kilométer/óra sebességgel száguldhat. Karakteres hangja nagyon tetszett, Singer is ezt hallgatta hajtás közben…
A menetmódválasztót sport állásba kapcsolva magasabb fordulaton vált sebességet az automatika és élénkebb gázreakciót kapunk, a morgás is felerősödik.
Fogyasztása elfogadható, takarékos tempóban fűtés, klíma és autópályázás nélkül beéri legfeljebb hat literre 100 kilométerenként, az enyhe télben zajló teszten főként városban és elővárosban használva, 6,3 liter/100 kilométer átlagfogyasztást mértem.
Milyen vezetni?
Nekem fel sem tűnt, milyen feszes az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű, amíg a korábban már említett baleset miatt szállítanom kellett a feleségem, aki a nem túl sima csepeli utakon feszt felszisszent, pedig 20-30-cal mentem. Nem úgy, amikor érkezett a segélyhívás. Nem ismerve se istent, se ördögöt, úgy meghajtottam az Opelt, mint bigámista Reisinger (az apját még így hívták) a varrógépet. Erre mondják, hogy ami a csövön kifér. Persze, KRESZ, biztonság, stb. Mikor majd a jön a kétségbeesett hívás egy nagyon szeretett személytől, hogy segítség, gyere azonnal, nincs KRESZ, nincs biztonság, csak a másodpercek elnyújtása vagy éppen megrövidítése. Erre is jó az Astra. Még 1,2-es motorral is.
Adaptív csillapítás plusz pénzért sem elérhető. A fékek jól fognak, a szerelt Pirelli Sottozero téli gumik megfelelően tapadnak, az autó viselkedése ívmenetben éppúgy stabil, mint egyenesben. A kocsi torziós merevsége 14 százalékkel nagyobb elődjénél.
Mennyibe kerül?
Az alapverzió (Business felszereltség) is elég jól felszerelt és igen drága, a benzines, 110 lovas modell induló ára 10,46 millió forint. Az alapfelszereltséghez tartozik: 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák (maximum 18 hüvelykes felnikkel konfigurálható az Opel Astra L), metálfényezés, két, egyenként tíz hüvelykes kijelző, drót nélküli Apple CarPlay és Android Auto, tíz irányban állítható AGR vezetőülés, ülésfűtés elöl, fűthető, bőrborítású kormánykerék, parkolóradar elöl és hátul, 180 fokban látó tolatókamera, automatikus légkondicionáló, sötétített hátsó és hátsó oldalsó ablakok, kulcs nélküli indítás, elektromos rögzítőfék, adaptív LED fényszórók, LED-es hátsó lámpák és ködfényszórók, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, esőérzékelő, középső kartámasz zárható tárolóval, hat hangszóró, két USB-C port 15 wattos gyorstöltéssel. A gyári garancia 5 évre vagy 100 ezer kilométerre szól.
Erősebb motorral és automatikus váltóval 11,4 millió forinttól lehet a miénk az Astra, a tesztelt GS Line felszereltségű tesztautó ebben az okkersárga színben (széria) 12,57 millió forint. Ehhez jön még az Alcantara kárpit 380 ezerért, a multimédia rendszer 430 ezerért, a mátrix fényszórók 420 ezerért, a szélvédőfűtés 70 ezerért, a kocsit sávközépen tartó, akadály esetén automatikusan vészfékező, gyalogost, kerékpárost, jelzőtáblát, holtteret és fáradt vezetőt felismerő, hátsó keresztirányú forgalmat figyelő és beállított sebességet adaptívan tartó vezetősegéd-rendszer 240 ezerért. Hopp, ez már 13,2 millió forint és még mindig egy Opel Astrát konfigurálunk. Hát ilyen az élet: elesünk, eltörnek csontjaink és egyre drágábban veszünk kocsit. Mert megtehetjük…
Kép és szöveg: Biró Csongor
Van rajta gondolom elegendő mennyiségű gomb meg különböző elektronikus szarok amitól válik csak érthetetlenné és javíthatatlanná egy masina. Aki a telefonját szereti nyomkodni az most összepisálja magát valószínűleg örömében. Amúgy jól néz ki.
Ez mi? 4keréken guruló okostelefon? Következő mi lesz? 600köbcentis 4 turbós csoda? Látványosan hanyatlik az autóipar