Drámai a helyzet: az európai autóipar az USA-ba megy

amerikai járműipar, autógyártás
Németország és Európa egyre inkább lemarad az USA mögött – állítja a német autóipari szövetség (VDA). Az amerikai támogatások miatt egyre több vállalat mondja le európai beruházásait.

A német autóipar szerint Európa és Németország egyre inkább lemarad az USA mögött az autóiparban. – A helyzet drámai – nyilatkozta Hildegard Müller, a német autóipari szövetség elnöke az Augsburger Allgemeine lapnak. – Az iparágunkban jelenleg áthelyezési döntések születnek. Tízből kilenc német autóipari beszállító úgy véli, hogy Németország mint telephely már nem versenyképes – tette hozzá.

bmw-spartanburg-robotic-welding-line

Legutóbb a német Schaeffler autóipari beszállító jelentette be, hogy további beruházásokat kíván végrehajtani az Egyesült Államokban. A Volkswagen az eddigi információk szerint nem akar Németországban új üzemet építeni elektromos autók gyártására. Ehelyett inkább az USA-ban épít hatalmas gyárat. – Az USA olyan következetes politikát folytat, amely megteremti a feltételeket ahhoz, hogy az ipar elvesztése nélkül egyengetni lehessen az utat a klímasemlegesség felé – magyarázta Hildegard Müller.

Világos feladat Brüsszel számára
Az USA mint üzleti helyszín messze Németország előtt jár az energiaárak, az adók vagy a nyersanyagbiztonság tekintetében. Joe Biden amerikai elnök dollármilliárdokkal támogatja az amerikai ipart az inflációcsökkentő törvényen keresztül. A támogatási csomag különösen az autóiparban kelt feltűnést.

Az elmúlt években Nyugat-Európában számos strukturális probléma merült fel, mint például a beszállítóiparban tapasztalható növekvő árnyomás, a Nyugat-Európában zajló iparleépítési folyamatok és a magas bérszínvonal. A problémát súlyosbítják és felgyorsítják többek között a hatalmas energiaköltségek, a magas infláció, az emelkedő anyagköltségek és a törékeny globális ellátási láncok. És persze, a háború, az orosz agresszió, ami a szomszédunkban zajlik.

Müller szerint Németországban a magas energiaárak jelentik a legnagyobb problémát. “A Berlin és Brüsszel előtt álló feladat nem is lehetne egyértelműbb: A versenyképességet gyorsan és célzottan, aktív telephelypolitikával kell helyreállítani. A 70 százalékban exportfüggő iparnak sürgősen nemzetközileg versenyképes keretfeltételekre van szüksége. Ellenkező esetben továbbra is lesznek német autók, de egyre kevesebbet fognak Németországban gyártani” – mondta Müller a lapban.

Az osztrákok is aggódnak, hiszen Ausztriában az Industrie Magazin adatai szerint a beszállítóipar termelési értéke mintegy 25 milliárd euró, a hozzáadott érték 7,4 milliárd euró. Közvetlenül mintegy 82 ezer munkahely függ az iparágtól, közvetve mintegy kétszázezer munkahelyet biztosít az autóipar. Az ARGE Automobilzulieferindustrie ágazati szövetség szerint 900 vállalat tevékenykedik teljes mértékben vagy részben az iparágban.

magna_china

A BMW motorgyára a felső-ausztriai Steyrben mutatja, hogy az iparág milyen fontos Ausztria számára. Ez a világ egyik legnagyobb motorgyára, a győri Audi Hungaria után. A mintegy 4400 alkalmazott 2021-ben közel 1,1 millió motort gyártott. A kanadai Magna beszállító szintén fontos munkaadó. Ausztriában mintegy 13 ezer embert foglalkoztat. Vezető technológiai vállalat a grazi AVL List, amely világszerte közel 11 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Ezek a vállalatok Magyarországon is jelentős beszállítói tevékenységet folytatnak, a BMW debreceni gyára pedig újabb lendületet ad a magyar autóiparnak. Az ágazatban 150 ezer ember dolgozik ma, és 90 százalékos exporthányaddal rendelkezik, amellyel a világ autóipari exportranglistáján a tizenkilencedik helyen szerepel az ország. Németország hazánk legnagyobb kereskedelmi partnere, hiszen továbbra is a német vállatok alkotják a legnagyobb beruházói közösséget Magyarországon: mintegy 300 ezer magyar ember dolgozik német vállatoknál. Tavaly csúcsot döntött a kétoldalú kereskedelmi forgalom is, amely már november végére elérte a 60 milliárd eurót.

Tömeges létszámleépítés Európában?
A wieselburgi székhelyű, világítástechnikára specializálódott ZKW fényszórókat és elektronikus modulokat gyárt olyan autógyártók számára, mint az Audi, BMW, Daimler, Geely, MAN, Opel, Porsche, Scania Truck, Skoda, Volvo és VW. A wieselburgi gyártóüzemben egy költségcsökkentési program keretében 2024 végéig mintegy 600 alkalmazottat bocsátanak el. Azt mondják, hogy a szükséges személyzeti kiigazításokat a lehető legszociálisabb módon hajtják végre. A ZKW a fenntartható növekedési koncepció részeként bővíteni fogja kapacitásait Kínában és Mexikóban, hogy kielégítse a nagy ügyfelek helyi termelés iránti igényét. A vállalat Szlovákiában is bővíteni fogja kapacitásait, hogy a regionális ügyfeleket költséghatékony termékekkel lássa el.

 

Schaeffler

A Schaeffler vezérigazgatója, Klaus Rosenfeld a napokban jelentette be, hogy a jövőben többet fog befektetni az Egyesült Államokban, mint Európában. – A következő üzemeket inkább Amerikában fogjuk építeni – nyilatkozta Rosenfeld. Ennek egyik oka szerinte az inflációcsökkentő törvény milliárd dolláros támogatási csomagja. – Ezt mindenképpen arra fogjuk felhasználni, hogy többet fektessünk be az USA-ban – folytatta Rosenfeld. A Schaeffler 60 éve gyárt gördülőcsapágyakat Ausztriában, a berndorfi telephelyen, ahol mintegy 500 ember dolgozik. A berndorfi telephely e termékcsoport globális gyártásának vezető üzeme. A teljes csoport forgalma mintegy 14 milliárd euró, és mintegy 83 000 embert foglalkoztat.

A Scheffler lépése számunkra is érdekes lehet: a Magyarországon három gyárat üzemeltető és közel ötezer főt foglalkoztató globális autóipari és ipari beszállító Schaeffler szombathelyi gyárában több mint háromezren dolgoznak.

A felső-ausztriai, főleg a védelmi szektorban érdekelt Steyr Motors motorgyártó ismét a fennmaradásáért küzd. Már 2018-ban fizetésképtelenné vált a vállalat, amelyet 2001-ben alapított önálló cégként a “Steyr Daimler Puch Werke” egykori vezérigazgatója, Rudolf Streicher volt közlekedési miniszter és Rudolf Mandorlen, a Magna Steyr motorrészlegének volt vezetője körüli befektetői csoport. A “forgalom és a nyereség erős visszaesése” miatt elkerülhetetlen az “átméretezés”, és a 130 alkalmazott nagy részét nyárig elbocsátják. A tiroli Achleitner és Empl vállalatok, valamint különösen a Wiener Rheinmetall MAN Military Vehicles szintén erősen jelen vannak a katonai szektorban, ahol Magyarország is nagy erőkkel fejleszt, lásd a Rheinmetal Zalaegerszegen. Nálunk a leépítési hullám nem kezdődött el, az autóiparban is érdekelt Tungsramon kívül az elmúlt évben nem jelentettek be jelentősebb létszámleépítést.

Ford, Saarlouis

A Ford amerikai autógyártó a németországi több ezer munkahely leépítésének bejelentése után úgy döntött, hogy Spanyolországban is 1100 munkahelyet szüntet meg. Az ok az S-Max és Galaxy modellek gyártásának áprilisi leállítása a Valenciától délre fekvő Almussafes üzemben – közölte a vállalat. Jelenleg még 5800 ember dolgozik ott. Korábban a Ford már bejelentette, hogy Németországban 2300 munkahelyet szüntet meg. Nagy-Britanniában 1000 munkahelyet szüntetnek meg. Az autógyártó átalakulóban van, miután viszonylag későn állt át az elektromos hajtásra. A Ford 2030-tól csak elektromos autókat akar értékesíteni az EU-ban.

A Volkswagen még kivár

A Volkswagen konszern az amerikai inflációellenes törvény beruházástámogatási csomagjára adott európai válasz ismeretében hozza majd meg a döntést újabb akkumulátorgyártó üzemek lehetséges helyszínéről.    A Volkswagen akkumulátorigényét 2028-ig kielégíti a három Európában már bejelentett gyár – a salzgitteri üzem, a svédországi Northvolt üzeme, valamit a spanyolországi Valenciában készülő üzem – mondta Thomas Schmall technológiai igazgató, a Volkswagen konszern igazgatótanácsának tagja.

akkumulátor

A Volkswagen továbbra is 240 gigawattóra akkumulátorkapacitás gyártására törekszik saját igényeinek kielégítésére, de ezt a korábban tervezett hat helyett kevesebb európai üzemmel is el fogja tudni érni. “Tartjuk a 240 gigawattórás tervet. De hogy ezt öt vagy hat üzemmel tudjuk-e majd teljesíteni, az az egyes országok által felkínált ösztönzőkön múlik. Erről még nincs végleges döntés” – mondta a technológiai igazgató.    Schmall félreértésnek nevezte, hogy az észak-amerikai akkumulátorgyár-beruházás bejelentése az európai tervek visszafogását jelentené. A Volkswagen mindössze ki akarja várni az IRA (Inflation Reduction Act) amerikai inflációcsökkentő támogatási csomagra adott európai választ.

A tavaly bejelentett valenciai akkumulátorgyár 2026-ban kezdené meg a termelést. A konszernnek 2025-ig nem is lesz szüksége arra, hogy újabb beruházásról döntsön – mutatott rá a technológiai igazgató. Hozzátette, hogy az IRA-ra adott európai válasz ismeretében azonban hamarabb is meghozhatják a döntést újabb európai helyszínekről.    A negyedik üzemet a legnagyobb valószínűség szerint valamelyik kelet-európai országban, illetve Németországban Kelet-Frízföld vagy Szászország tartományban építhetik majd fel. Összesen akár hat akkumulátorgyárat építene a Volkswagen konszern Európában.

1 Comment on Drámai a helyzet: az európai autóipar az USA-ba megy

Comments are closed.