A kínai vállalatok egyre inkább meghódítják az akkumulátortechnológia piacát. Áttekintésünkben bemutatjuk a legfontosabb szereplőket. A hatból kettő már itt van nálunk, igaz, még nem megaakkukat gyártanak itt.
A kínai BYD a Teslához hasonlóan nem csak a villanyautók sikeres gyártója. Mindkét vállalat a Kínában gyorsan növekvő energiatárolási piacon (értsd megaakku-gyártás) versenyez. És mindkettő olyan szalagcímeket tett közzé a közelmúltban, amelyek azt mutatják, hogy mennyire komolyan gondolják a közművek és ipari vállalatok számára készült hatalmas akkumulátorok e jövedelmező üzletágának fejlesztését.
Május 24-én a BYD először terjesztette ki az villanyautókban nagy sikert aratott “Blade Battery” koncepcióját az ipari energiatárolókra. A “BYD MC Cube” névre keresztelt akkumulátorok a BYD által kifejlesztett “cell-to-system” vagyis CTS technológiával ugyanúgy működnek, mint kis elődeik az elektromos autókban. A vállalat hosszú élettartamot, valamint magas üzembiztonságot és költséghatékony üzemeltetést ígér.
A Tesla nemrégiben azzal a bejelentéssel került a címlapokra, hogy Sanghajban, nem messze az autógyárától egy új nagy üzemet épít Megapack energiatároló rendszereihez. A nagyméretű akkumulátorok piaca gyorsan növekszik, részben azért, mert szükség van rájuk a megújuló energiatermelés “csúcsainak” és “hullámvölgyeinek” kiegyenlítéséhez, mivel Kína energetikai átállása gyorsan lendületet vesz.
Az alábbiakban áttekintjük a hat legnagyobb kínai akkumulátortechnológiát gyártó, tárolásra szolgáló akkumulátortársaságot.
1. CATL (székhely: Ningde, Fujian tartomány, 2011 óta).
A vállalat mára világszerte ismertté vált, mint a villanyautók és konnektorból tölthető hibridek (phev) számára készült akkumulátorok legnagyobb gyártója. Ennek eredményeként a CATL tavaly mintegy 31,2 milliárd eurót keresett, 159 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Kevésbé ismert, hogy a CATL nagy energiatárolókkal foglalkozó üzletága még gyorsabban, mintegy 5,9 milliárd euróra nőtt tavaly. Ez 230 százalékos növekedésnek felel meg az előző évhez képest.
A hazánkban gyárat építő (Debrecen), a világ legnagyobb lítiumion-akkumulátor-gyártójának számító CATL a teljes tárolási megoldások szállítója is, beleértve a teljes rackeket, a szekrényeket és a tetszőleges méretű konténerekben kombinálható akkumulátoros energiatároló rendszereket (BESS).
Az Egyesült Államokban a CATL többek között a Flexgen rendszerintegrátornak szállít 10 gigawattóra tárolási megoldásokat, és nemrégiben belépett a japán piacra is. Az EnerOne típusú új moduláris akkumulátorai CTP-technológiával működnek, és az új EnerC termékhez hasonlóan kültéri telepítésre is alkalmasak. Mindkettő LFP cellákkal működik.
2. BYD (székhelye: Senzen, Guangdong tartomány, 1995 óta).
A Build Your Dreams (BYD) az egyik leggyorsabban fejlődő autógyártó- Tavaly a vállalat személyautó üzletágával piacvezető lett az e-autók és hibridek terén Kínában. Ha ezt a két kategóriát összeadjuk, senki sem ad el több zöld autót (NEV) világszerte, mint a BYD. A teslás Elon Muskhoz hasonlóan a BYD erős emberének, Wang Chuanfunak is nagyobb víziója van. Mindkét alapító szintén energetikai cégként tekint vállalatára, és így az ipari energiatárolók piacán (is) versenyez.
A Tesla konkurenciájának ambícióit ezen a piacon jól mutatja, hogy a BYD májusban mutatta be először a Blade akkumulátor technológiával ellátott nagyméretű akkumulátorokat, amelyek 2020 óta olyan sikeressé tették személyautóit, mint a BYD Han. A vállalat magabiztosan jelentette be, hogy nem kevesebbre törekszik, mint hogy bezsebelje a világ energiatároló-gyártói között az elsőséget. A BYD-nek reális esélye van e cél elérésére, mert már most képes a teljes technológiai sort a cellától az akkumulátor-kezelő rendszerekig (BMS) és az energiatároló átalakítókig (PCS) teljesen házon belül fejleszteni. Ez óriási versenyelőnyt jelent.
3. EVE Energy (székhely: Huizhou, Guangdong tartomány, 2001 óta)
Az Eve Energy sokkal kisebb, mint a CATL, de szintén gyorsan növekvő óriás a kínai akkumulátor-technológiai piacon – és itt van már Magyarországon, szintén Debrecenben. Az üzlet az Eve-nél is jól megy, beleértve a szórakoztató elektronikához és az e-mobilitáshoz használt akkumulátorokat. Tavaly az EVE Energy forgalma több mint 114 százalékkal, mintegy 4,8 milliárd euróra nőtt. Mivel az energiatárolás iránti kereslet is ilyen gyorsan növekszik, a vállalat nemrég helyezte üzembe a közép-kínai Hubei tartományban, Jingmenben található úgynevezett szupergyár új, 6., 7., 8. és 9. üzemcsarnokát.
A jövőben a vállalat csak ezen az egy helyen évi 200 gigawattóra összkapacitású energiatároló akkumulátorokat kíván gyártani. Az autóakkumulátorokhoz hasonlóan, ahol a BMW az EVE Energy egyik ügyfele, a vállalat az energiatárolás terén is globális szereplővé kíván válni.
4. Sungrow (székhely: Hefei, Anhui tartomány, 1997 óta)
A Sungrow cégnevében nem szerepel az álmok szó, mint a BYD esetében és nem is rendelkezik e-autó üzletággal, ami miatt a vállalat talán kevésbé tűnik érdekesnek. Talán ez az oka annak, hogy viszonylag keveset hallani az akkumulátor-technológia új csillagáról. De senki sem telepít annyi napelemes invertert világszerte, mint a Cao Renxian egyetemi professzor által 1997-ben alapított vállalat – 2022 júniusáig 269 gigawattot. Erre a kereskedelmi sikerre építve a Sungrow a komplett fotovoltaikus rendszerek és újabban az energiatároló rendszerek terén is Kína egyik vezető vállalatává nőtte ki magát.
A Sungrow 2014 óta a PowerTitan és a PowerStack márkanevek alatt nagyméretű energiatárolási megoldások teljes termékpalettáját fejleszti. Jelenleg a vállalat az energiatároló egységek legnagyobb kínai exportőre.
A különböző üzleti területekből származó szinergiák jelentik a legnagyobb előnyét. A Sungrow azonban nem gyárt saját akkumulátorcellákat, hanem azokat a CATL-től, az EVE Energytől vagy a Great Powertől szerzi be. Idén márciusban Németországban volt egy fennakadás, amikor a Sungrow 800 energiatároló egysége egy szoftverfrissítést követően átmenetileg meghibásodott.
5. Gotion High Tech (székhelye: Hefei, Anhui tartomány, 2006 óta)
Kínában aligha támogatják bárhol olyan következetesen az új technológiákat, mint a helyi politika és közigazgatás Hefeiben, az egykori nincstelen közép-kínai Anhui tartomány központjában. A Gotion High-Tech, amely többek között autóakkumulátorokat szállít a Volkswagennek, jól illeszkedik a kommunista tartományi vezetők ambícióihoz.
Csak a tavalyi évben a vállalat több mint 320 millió eurót költött az új akkumulátor-technológia kutatására és fejlesztésére. A Volkswagen 2021 óta nagybefektetőként a Gotion High-Tech részvényeinek valamivel több mint 26 százalékát birtokolja. A Gotion High Tech gyorsan növekvő üzletága az energiatárolás teljes körű rendszermegoldásait kínálja az erőművek üzemeltetői és a kommunikációs hálózatok bázisállomásai számára.
6. CALB (székhelye: Luoyang, Henan tartomány, 2015 óta).
Ez az akkumulátorgyártó megalapítása óta sikereket ért el az elektromos autókban használt akkumulátorokkal, valamint az erőművek, hálózatüzemeltetők és adatközpontok energiatároló rendszereivel. A China Aviation Lithium Battery Co., Ltd. (ez a cég teljes neve) papírjaival tavaly október óta kereskednek a hongkongi tőzsdén. A 2019 és 2021 közötti két évben a CALB energiatárolási üzletága 1,62 gigawattóráról 9,31 gigawattórára nőtt, ami 139,7 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) jelent. És a gyors növekedés folytatódik. Az idei év első negyedévében a CALB 8,2 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett az összes akkumulátor-termék összes beépített kapacitásából Kínában – derül ki a Frost & Sullivan jelentéséből. Ez a harmadik hely volt a CATl (49,8 százalék) és a BYD (20,3 százalék) után.