Ezek a legnagyobb osztrák logisztikai cégek

osztrák logisztika
2022-ben az osztrák szállítmányozási vállalatok többsége ismét növelni tudta forgalmát – még ha átlagosan alacsonyabb szinten is, mint az előző évben. A világgazdaságot tekintve a fejlődést elsősorban a geopolitikai változások és az energiaválság alakította. A Wifo tanulmánya szerint a gazdasági helyzet régiónként heterogén volt, a növekvő bizonytalanság és az ellátási hiányok számos országban magas áremelkedést eredményeztek.

Ausztria gazdasága 2022 első felében még erőteljesen bővült, de az év előrehaladtával a magas infláció visszafogta a fogyasztói és beruházási keresletet. Míg 2021-ben az osztrák szállítási volumen minden korábbinál magasabb volt, 2022-ben 3,2 százalékkal elmaradt az előző évitől és 390,4 millió tonnát tett ki. A szállítási teljesítmény belföldön és külföldön 1,7 százalékkal 26,8 milliárd tonnakilométerre csökkent. Szinte minden szállítási ágazatban csökkenés volt, egyedül a határon átnyúló hajózásban mértek 5,5 százalékos növekedést.

Ezek voltak 2022-ben Ausztria legnagyobb logisztikai vállalatai:

1.Gebrüder Weiss, árbevétel: 3 milliárd euró
Bár a Magyarországon is aktív Gebrüder Weiss nem tudott olyan erőteljesen növekedni, mint az előző évben (+ 43 százalék), az ausztriai logisztikai vállalat 18 százalékos forgalomnövekedéssel még mindig tartja első helyét a legerősebb osztrák logisztikai vállalatok rangsorában. Ehhez ismét nagyban hozzájárult a légi és tengeri szállítási üzletág, amely 1,272 millió euróval és 24 százalékos forgalomnövekedéssel zárt. A növekedés oka a vállalat szerint elsősorban a hajózási társaságok és a légitársaságok magas fuvardíjai voltak. A szárazföldi szállítási szegmens szintén 16 százalékkal, 1,479 millió euróra nőtt. A Gebrüder Weiss arra számít, hogy a logisztikai üzletág 2023-ra normalizálódik.

Gebrüdr Weiss

2. LKW Walter, árbevétel: 2,78 milliárd euró
Az LKW Walter az előző évhez hasonlóan mintegy 12 százalékkal tudta növelni forgalmát. Az LKW Walter naponta mintegy 300 indulást bonyolít le mintegy 250 rövid távú tengeri és vasúti útvonalon, és mintegy 14 ezer 500 daruzható pótkocsival Európában az európai kombinált vasúti/közúti és rövid távú tengeri szállítás vezetőjének tekinti magát. Az LKW Walter mindenekelőtt tovább kívánja népszerűsíteni a kombinált fuvarozási kínálatát, és azt tervezi, hogy a vállalat 2024-ben esedékes 100. évfordulójára 16 ezer daruzható pótkocsira bővíti a flottáját. Saját tájékoztatása szerint az LKW Walter szinte félévente fejleszt új termékeket, például új útvonalakat; 2023-ban a vállalat bónuszprogramot mutat be a járművezetők számára. A Trucker Points segítségével a sofőrök pontokat gyűjtenek az elvégzett szolgáltatásokért, amelyeket bónuszokra válthatnak be. A cél az, hogy a sofőrök nagyobb megbecsülést kapjanak, így ellensúlyozzák a sofőrhiányt.

LKW Walter

3. Cargo-Partner, árbevétel: 2,06 milliárd euró
A hazánkban is tevékeny Cargo-Partner szerint rendkívül nehéz két és fél év áll mögöttük. “Másfelől viszont, mint az iparág többsége számára, ezek gazdaságilag nagyon sikeres évek voltak vállalatunk számára, mindig új forgalmi rekordokkal” – mondta Stefan Krauter vezérigazgató a DVZ-nek. A sikeres osztrák vállalatot azonban hamarosan eladhatják Japánban: az osztrák Industrie Magazin információi szerint a Cargo-Partner tárgyalásokat folytat a Nippon Express Holdingnak történő eladásról.

Cargo-Partner

4. DB Schenker, árbevétel: 1,99 milliárd euró
A bécsi gyökerű, globálisan tevékenykedő logisztikai vállalat, a DB Schenker 2022-ben az osztrák Schenker & Co AG-val közel kétmilliárd eurós forgalmat ért el és az éves logisztikai rangsorban folyamatosan a negyedik helyen áll. Ausztriában a DB Schenker tavaly tízmillió euróval bővítette és optimalizálta linzi Hörschingi telephelyét, és jelenleg a Graz melletti Premstättenben új logisztikai központot épít. A vállalat szerint ott fokozott hangsúlyt fektetnek majd az akkumulátorok logisztikájára.

DB Schenker

5. Rail Cargo Austria, árbevétel: 1,94 milliárd euró
A vasúti áruszállításban 2022-ben bekövetkezett többszörös válság – Oroszország ukrajnai agressziós háborúja, az energiaárak masszív emelkedése, a termelés leépítése, az anyag- és szállítási szűk keresztmetszetek – ellenére a Magyarországon is tevékeny Rail Cargo Groupnak sikerült legalább kismértékben növelnie forgalmát. Az RCG összesen több mint 448 ezer vonatot indított, azaz naponta mintegy 1230 vonatot. Az RCG az Ukrajnából származó gabona szállításáért exportdíjat nyert. 2023 elején a Rail Cargo egy leányvállalatot alapított Sanghajban, hogy megkönnyítse a Közép-Ázsián és a Balkánon keresztül Kínába irányuló új konténer-kapcsolatot.

Rail Cargo