Cupra Formentor VZ5 teszt: csak gyűjtőknek!

Cupra Formentor VZ5
A Formentor csúcsváltozata bejelentkezett az Év Magyar Autója 2024 verseny egyik díjáért. Hol máshol lenne keresnivalója, mint a sportautók között? Kipróbáltuk a spanyolok legvadabb bikáját. Magyar motorral, persze.

Hogy néz ki?

A Cupra Formentor VZ5 4,45 méter hosszú, 1,84 méter széles, magassága 1,49 méter, tengelytávja 2,68 méter, formavilága a Leont idézi, de annál jóval magasabb, vaskosabb és hosszabb. Az átlagos csomagtartó (410 liter, a hátsó ülések ledöntésével 1465 liter az űrtartalma, padlója sík) kedvemre való, simán benyelte a hokis cuccomat (vannak benne kampók, rögzítőfülek és 230 voltos konnektor). A vezetőfülke leonos, aki azt megszokta, a Formentorban is mindent megtalál, ám a kezdőknek javaslok egy kis elméleti elmélyülést, mielőtt a digitalizált fedélzeti menüben elvesznének. A legfontosabb gomb a kormányon található, a Cupra logó megnyomásával (a sport, drift és a Cupra üzemmódok az igazán ütősek) jutunk el az autós mennyországba. De csak óvatosan, nem mindig vannak velünk az istenek!

cupra_driver_profile

A 12 hüvelykes kijelzőn keresztül vezérelhető az információs és szórakoztató rendszer, amelyen immár zavartalanul fut vezeték nélkül is az Apple CarPlay. A vezető előtt 10,25 hüvelykes kijelző jeleníti meg az összes fontos és lényegtelen információt. Kedvencem az egyszerű sportkijelző volt, előtérben középen a fordulatszámmérővel, benne az aktuális sebességgel és fokozattal.

cupra_kormany

Feltűnően sok a bronz/réz színű betét és díszítő elem, ez a márka sajátos színe. Az utastér minőségi, a kék színű bőrözés különleges, a sebességmérőt 300-ig skálázták – persze van modern nézet is, amiben digitálisan futnak a számok. A DSG picike kapcsolója (shift-by-wire technológiával rendelkezik, amely elektronikus jelzések révén kapcsol) és a kilincstől kilincsig végig futó, testre szabható hangulatfény egyaránt a Leonból ismerős, ahogy a csúszkán állítható, néha bosszantó klímavezérlés is. Az első Sabelt kagylóülések (hátfaluk szénszálas) mélyre engedhetőek, szoros marokként tartanak, a Formentor hátul is kényelmes. Fara izmos, sportos, két pár egymás fölé átlósan betolt bronz színű kipufogó, karbon diffúzor, szénszálas első szárnyacskák, légterelő és középen összeérő LED-es füzér teszi egyedivé és kívánatossá.

cupra_vz5_3

Az alig öt éve önálló márka még nagyon kirívónak számít a magyar utakon, ezért állandó rácsodálkozásban részesülünk, sokan csak azért előznének meg, hogy elölről is megcsodálják – erre nincs sok esélyük, a Formentor VZ5 leginkább a hátsóját és a morcos hangját mutogatja, szereti a lendületes és hangos tempót.

Hogy megy?

A 2,5 literes győri öthengeres, 160 kilós, nagyrészt alumínium turbómotorral (EA855 evo) keresztben szerelt változat 390 lóerős (az Abt 450 lóerőre húzza fel, a Manhart 490 lóerőre, de gyárilag is tud 400 lóerőt az RS Q3-ban), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 480 Nm, amelyet hétfokozatú dupla kuplungos váltó juttat el mind a négy kerékre. A gyújtási sorrend mágikus: 1-2-4-5-3. A Haldex rendszerű összkerékhajtás biztonságosabbá teszi a közlekedést télies körülmények között (elektronikus vezérlésű a hátsó differenciálmű, oldalanként többtárcsás tengelykapcsolókkal; szükség esetén a hajtás 100 százalékát képes hátra csoportosítani a vezérlése – akár egyetlen kerékre), de akkor is jó szolgálatot tesz, amikor éppen a Mátra, vagy a Vértes kanyarjait hódítjuk. Van drift módja is a kocsinak, de azt csak zárt versenypályán ajánlott használni. A Cupra Formentor VZ5 tengelyek közötti tömegelosztása 58/42 százalék, fordulókörének átmérője 11,3 méter.

cupra_vz5_1

A sportszabadidő-autó 4,2 másodperc alatt (a német Autobild 3,9 másodpercet mért) gyorsul álló helyzetből száz kilométer/órás tempóra (a nehezebb Audi RS Q3 Sportback 4,5 másodperc alatt ugrik), végsebessége 250 kilométer/óra (a Döttinger Höhén 259 kilométer/órát, az állatkertnél 262 kilométer/órát mértek GPS-sel a Nürburgingen kocsikázó német újságírók – 7.58,99 perc volt a menetidő). Álló helyzetből 200 kilométer/órára 15,5 másodperc alatt katapultál, ami igen komoly teljesítménynek számít a szabadidő-autók mezőnyében. Motorhangja vérpezsdítő, ha pedig lassítani kell, a Akebono fékrendszer (lyuggatott, 375 milliméteres féktárcsákkal és rézszínű, hatdugattyús nyergekkel) határozottságára minden helyzetben – kollégák tapasztalata szerint még versenypályán is – lehet számítani. Az auto-motor-und-sport tesztjén meleg gumikkal 33,9 méteren belül állt meg 100 kilométer/óra sebességről, 130-ról 58,2 méteren belül, 200-ról 132,1 méteren belül). Lehet kézzel is váltani a fokozatokat, ilyenkor előnyben vannak, akiknek nagy kezet és hosszú ujjakat adott az úristen.

cupra_vz5_kerek

Téli gumikkal kaptam az autót, ez adott egy kis magabiztosságot, de a peres 20 hüvelykes felnikkel (gumiméret: 255/35, Continental WinterContact TS 870 P köpeny volt rajta) nem élmény kátyúba csapódni, a csapdák elkerülése nagyobb kihívás volt, mint a kanyargós hegymenetben úton tartani a kocsit.

cupra_vz5_2

Milyen vezetni?

Aki szerint sportautóként nehéz értelmezni az üresen is 17 mázsás öthengeres Formentort, annak azt ajánlom, próbálja ki az autót. Tény, hogy inkább szabadidő-autó, mint hot hatch, de vezetni tényleg élményszámba megy. A váltó sport módja adja a megfelelő reakcióidőt sportoláshoz, minden másra elég a normál beállítás.

cupra_valto

Futóműve kiváló (elöl MacPherson, hátul multilink), komfort- és offroad fokozatban elfogadható menetkényelmű, sport- és Cupra módban pedig kemény, mint a szikla. A motorhang sport- és Cupra módban izgalmassá válik, a váltások finom dörrenéséből lehet sejteni, hogy nem a hibrid Formentor repeszt el mellettünk. Ha már Cupra mód, én egy kicsit nyersebbre faragtam volna a kocsit, legalább annyira, mint egy RS Audit. Annak a hangja szebb, sokkal szebb, ráadásul az egyéni módban van lehetőség a hangosabb üzemre. A Cuprából ezt az opciót kivették.

cupra_motor

Az Audi pálinkás-cigis hangszíne valahol Joe Cocker torkában, a Cupráé pedig Lemmy Kilmister fénykori hangján szól, mesterséges adalék nélkül. Ha hangosan akarjuk járatni a Formentort, akkor nincs alibi, csapatni kell ezerrel. Ez meg is látszik a fogyasztáson: míg az öthengeres Audival eljártam 10,7 literrel 100 kilométerenként, addig a VZ5 ugyanezen a távon 11 litert kért. Nem sajnáltam tőle. Sőt, etettem rendesen. Gyakori vendégek a VZ5 tulajok a benzinkúton, a kocsi tankja 55 literes.

cupra_vz5_fogyasztas

Mennyibe kerül?

A Cupra Formentor VZ5 modellből csupán nyolcezret gyártanak, az egyediséget pedig meg kell fizetni. Bár hasonló erővel többféle autót kínál a Volkswagen-csoport, olyant, amiben a csupasz férfiasság szenvedélyes stílussá alakul, egyetlen másikat sem. Pontosan ezért kerül a Formentor csúcsváltozata alaphangon 30 millió forintba. Megbízhatóságára nem lehet panasz, a német Autobild újságírói a 30 ezer kilométeres tartós tesztjük során semmilyen váratlan kiadással nem szembesültek.

Kép és szöveg: Biró Csongor

vz5_1 cupra_csomagtarto cupra_kepernyo cupra_hatul cupra_elol