A hazai piacon még 2023 utolsó hónapjában sem talált ellenfélre saját kategóriájában az MG elektromos kombija, amely az Év Magyar Autója 2024 versenyben az elektromos családi autók kategóriában küzd az elsőségért. Télen használva gyakran vendégei vagyunk a környék töltőinek, hatótávolsága ugyanis alig haladja meg a nyári felét.
Hogy néz ki?
Az MG5 fölött eljárt az idő, egy korábbi generáció formavilágát és technikáját hordozza. A formával semmi bajom nem volt, a kombi szépen illik a kompakt mezőnyhöz (főleg az ázsiai márkák stílusát követi, például a Hyundait és a Toyotát, de a Ford Focus sem áll távol tőle messze), hajtásával viszont kilóg onnét. És ez az erőssége. Nem sokáig, hamarosan érkezik az Astra és a 308-as elektromos puttonyosa, amelyek technikában, dizájnban és kényelemben jelentősen verik a kínait, ám árban ugyanilyen különbséget látunk majd az MG5 javára. A vásárló pedig majd dönt: az ésszerűt veszi vagy a divatost? Hasonló kínai modell a Nio ET5 Touring, de az hozzánk egyelőre nem jön.
Az MG5 hossza 4,5 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,5 méter, a kocsi szabad hasmagassága 115 milliméter, a tengelyek közötti távolsága 2,66 méter. Fordulókörének átmérője 11,5 méter. A Comfort felszereltségű autó már téli gumikat kapott, a 16 hüvelykes Hankook abroncsokkal kifejezetten kényelmes (és nagyon hangos) volt az autó futóműve. Bár tavaly kapott frissítést a belső is, legalább tízévesnek tűnik a dizájn és a kidolgozottság minősége. Mondhatnánk, ennyivel vannak lemaradva a kínaiak, de ez nem igaz, lásd az MG4-est vagy a HS-t. Az ötös egyszerűen egy régebbi konstrukció, hiába faragják, elavult marad. De ahogy ismerem az SAIC-nál (az MG anyamárkája) a tempót, hamarosan jön a friss modell.
Nézzük az ütőkártyát: a kombi formát. Raktere a hátsó ülések ledöntésével közel 1,4 köbméterre növelhető (alaphelyzetben 479 literes a csomagtartó, az ADAC német autóklub mérései alapján viszont csak 385-1325 literes). A padló alatti rekeszben elfért a Type 2-es töltőkábel, ami jó hír, viszont a 60:40 arányban osztott támlájú hátsó ülések nem dönthetők síkba, ami kevésbé kedvező egy kombinál. Rekeszeket találunk a kerékjárati ívekben, de semmi praktikus megoldással nem kedveskedtek a kínaiak a sokat és sokszor kocsival cipekedő apáknak, anyáknak, nagypapáknak, nagymamáknak (ők a magas csomagtérperem miatt panaszkodhatnak), illetve céges alkalmazottaknak. Ne felejtsük el, hogy az MG5 területi képviselőnek is ideális autó, amennyiben nem kell a világ végét is bejárnia egy nap, illetve tud megfelelő minőségben tölteni. Minden nap. Nem hatótávbajnok ugyanis az MG5, de erről később…
A műszerfal digitális kijelzői (hét, illetve 10,25 hüvelyk képátlóval) sok információt megosztanak és hasznosak annak, akinek jó szeme és akinek jó a digitális alkalmazkodóképessége. A fedélzeti menü logikája európai aggyal nehezen követhető, a vezetősegédek jó részét ki lehet és ki kell kapcsolni erőszakosságuk miatt. Az Apple CarPlay vezeték nélkül nem működik, azzal is végtelenül lassan fut, gyakran le is fagy az érintőképernyő, olyankor nincs klímánk és ülésfűtésünk sem. Egy sejtelmes on/off direkt gombbal szerencsére tudjuk kapcsolni az előző állapotot, így ha a fagyás előtt fűtöttük az ülést, akkor kikapcsolhatjuk. Egyébként meggyullad a fenekünk, a fűtés helyett grillező funkciót építettek be. Rossz hír: fagyáskor nem segít az újraindítás, sőt az autó pár perces magára hagyása sem. Kínai kommunista vezényszavakkal nem próbálkoztam, a magyar káromkodásra nem reagált túl pozitívan. Vagyis sehogy sem reagált. Le is pontozhatott volna.
A helykínálat elégséges, hátul is kényelmes az autó, van bőven láb-, váll- és fejtér két felnőttnek a magas padló ellenére. A hátul ülők nem panaszkodhatnak, jutott nekik is USB-töltő, valamint légbefúvó melegíti őket. Ha fűtünk. És fűtünk, mert muszáj.
Hogy megy?
A kisebb akkus változat 177 lovas, de nálunk a Long Range járt, amelyben gyengébb a hajtómotor. A tesztelt, alig 16 mázsás MG5-ben 156 lóerős (280 Nm) villanymotor hajtja az első kerekeket, nikkel-mangán-kobalt (NMC) kémiájú lítiumion-akkumulátorának nettó kapacitása 57,4 kWh, a hatótávolsága ideális esetben akár 500 kilométer is lehet. Télen előbb a 400-at céloztam meg (ennyi a hivatalos WLTP hatótávja), de a tíznapos kimerítő használat végén kiderült számomra, hogy a 300 kilométer is kockázatos lenne nulla fok kinti hőmérséklet alatt.
Nem mondanám gyorsnak az autó, igaz többnyire takarékos módban használtam, az adatok szerint 8,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége 185 kilométer/óra. A belső sávban 160-170-nel nem kell szégyenkeznünk, ami ritka egy villanyautónál. Vontatni csak 500 kilós terhet tud.
A fedélzeti töltő 11 kW teljesítményű, DC gyorstöltőn akár 87 kilowattal is tölthető, nekünk ez a hidegben sajnos nem adatott meg, beértük a felével is. A töltéssel amúgy nem voltam megelégedve, pedig töltés előtt bekapcsoltam a menüben az akku előmelegítő funkciót. Miután a 90 kilowattos töltőn kétszer se, volt szerencsém 40-50 kilowattnál nagyobb teljesítményt kikönyörögni a csikorgó és jeges tűkkel szurkáló hidegben, 50-es töltőkre jártam áramért. Hőmérséklettől, töltöttségtől és akkumelegítéstől függően 30-47 kilowattos töltési teljesítményt kaptam: a lényeg, hogy az MG5 tulajdonosa, illetve használója sok időt tölt a nyilvános állomásokon, ha nem szerel fel otthonra, vagy a munkahelyre fali töltőt. Háztartási konnektorból nem töltöttem, mert nem adtak az autóhoz kábelt. Amúgy más eszközt tölteni az MG5 tud: akár 2200 wattal lehet terhelni a 400 voltos akkumulátorát, a V2L funkciót a ráncfelvarrással kapta meg a kombi.
A több mint 700 kilométeres téli teszten – ami alatt egy közös zsűri teszten is szerepelt a kocsi – 18,8 kilowattórát fogyasztott 100 kilométerenként az MG5 Electric.
Milyen vezetni?
Az MG5 puhára hangolt futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros torziós rudas. Nem bonyolították túl, ami rossz, kátyúkkal tagolt úton kellemetlen is lehet. A kormányzás steril, vezetési élményről nem beszélhetünk. A fékek átlagosak, a visszatöltés erőssége három egymáshoz nagyon hasonlító fokozatban állítható, egypedálos üzemmód nincs. A német ADAC tesztjében 100 kilométer/óra sebességről 36,3 méteren belül állt meg az MG5.
A többi autóst provokálja az automatikus fényszóróállítással a kocsi, a szemből jövőket viszonylag elfogadható távolságból észleli és megkíméli a retinájukat, ám az előttünk haladókra simán rácsapja a reflektort, ami nem túl udvarias. Értem, hogy a proletárdiktatúrában mindent lehet, de itt Pest megyében nem ez a divat. Még.
Mennyibe kerül?
Az MG5 bruttó 50,3 kilowattórás, kisebb akkus változata 14,39 millió forinttól, a tesztelt változat 15,99 millió forinttól kapható. Felárért csak fényezést kaphatunk. Alapfelszereltsége bőkezű, ahogy a hétéves garancia (150 ezer kilométerig) sem megszokott.
Kép és szöveg: Biró Csongor