Jeep Avenger teszt: messze nem jut, de jó vezetni

Jeep Avenger
Bár 2024-től már belső égésű motorral is elérhető az Avenger, ezúttal még az Év Magyar Autója 2024 versenyben – február 29-ig erre az autóra is szavazhat a közönség – jelölt villanyos változatot teszteltük. Vezetni jó, de télen nem jutunk vele messze egy töltéssel.

Hogy néz ki?
Aranyos és szögletes a legkisebb Jeep (alaktényezője 0,338), a tervezők telepakolták ötletes és vicces megoldásokkal, de ezek főleg a dizájnt, kevésbé a hasznosságot szolgálják. Legalább bevállalták a mókát. Az irányjelző eszement dobolását hagyhatták volna a fenébe, borzasztó idegesítő, hacsak nem találunk olyan zenét, amelyhez épp passzol a dobszóló.

jeep4

Alig hosszabb négy méternél a Jeep Avenger, 408 centis hosszához 178 centis szélesség, 256 centis tengelytáv és 153 centis magasság társul. Nem szűk elöl, hátul azonban kevés a hely, ahogy a csomagtér sem tágas, 355 literes – a hokis táskám pajszerrel pont befért. A hátsó ülések ledöntésével egész jó a raktér (1252 liter), de nem sík a padló.

jeep_csomagtarto

Az utastér kellemes, a bőrrel bevont ülések kényelmesek, kapcsolók nagy része a Fiattól és a Citroëntől érkezett, a kopogó műanyagok nem zavaróak egy alapvetően városi használatra kitalált lóti-futi autóban, az árát tekintve azonban lehetett volna ezeken mit finomítani.

jeep_belso

Hogy megy?
A Lengyelországban gyártott Jeep Avenger a Stellantis erősebb elektromos hajtásláncát kapta, motorja 156 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 260 Nm). A 400 voltos, 17 modulból (egyenként hat cellával) álló lítiumion-akkumulátorának kapacitása bruttó 54 kWh (nettója 50,8 kWh), hatótávja a téli közös zsűri tesztünkön 200-250 kilométer körüli volt. Sajnos, az egyéni tesztemen sem tudtam többet kihozni belőle: állandó fűtéssel, nulla Celsius fok körüli napi átlaghőmérsékleten, az autópályákat is elkerülve, legfeljebb 265 kilométerre jutottam egy töltéssel. Annak ellenére, hogy a fedélzeti számítógép szerint egész kedvezően alakult a fogyasztás: 16,2 kWh/100 kilométert mutatott a kijelző. Ezzel számolva 313,5 kilométert is megtehettem volna, de sajnos, amikor megálltam valahol, majd újraindítottam az Avengert, rendre eltűnt 10-15 kilométer a tartalékból. Kedvezőbb időjárási körülmények között minden bizonnyal összejöhet a 300-350 kilométer, de a gyártó által megadott 400 kilométerrel nem számolnék.

jeep_elmeleti_hatotav jeep_hatotav50 jeep_hatotav_valos

A 340 kilós akksi legfeljebb 100 kilowattal tölthető egyenáramról (váltakozó áramról maximum 11 kW-tal), 20 százalékról 80-ra kevesebb mint fél óra alatt fel lehetne tölteni ideális esetben. Én 75 kilowattos töltőre csatlakoztattam, ahonnét legfeljebb 55 kilowattot tudott adott hőmérsékleti körülmények között felvenni az akksi. Ha otthon töltjük, jó tudni, hogy a teljesen lemerült akkumulátorát legalább 26 óráig kell a hálózatra csatlakoztatni, hogy teljesen feltöltsük.

jeep_fogyasztas

Milyen vezetni?
Meglepően jól vezethető autó az üresen 16 mázsás Avenger, magasan ülünk benne, jó a kilátás, elég precíz a kormányzás és az inkább komfortos, mint feszes futómű (nem dől, nem lebeg; elöl MacPherson, hátul torziós rudas) sem okozott csalódást. Menetzaj szinte nincs, nagyon csendes. Viszont nem egy gyors kocsi, főleg takarékos módban nem az – a hatótáv miatt leginkább abban hajtottam. Ilyenkor 82 lóerőt (nyomatéka legfeljebb 180 Nm) teljesít a villanymotor. Sport módban 9 másodperc alatt (német mérések szerint inkább 9,2-9,5 másodperc alatt) gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, maximális sebessége 150 kilométer/óra.

jeep_vezetes

Mellette szól, hogy bár csupán az első kerekeit hajtja motor, a 20 centiméteres szabad hasmagassága, jó terepszögei (elöl, valamint középen 20 fokos, hátul 32 fokos – felnimérettől függően) meglepően magabiztossá teszik könnyű terepen. Gázlómélysége azonban csak 230 milliméter. Könnyű vele parkolni, fordulókörének átmérője 11 méter.

jeep6

A fékeket jól hangolták, a fékút azonban hosszú, az Autobild mérései alapján az autó hideg fékekkel 100 kilométer/óráról 37,2 méteren belül, meleg fékekkel 36,2 méteren belül állt meg.

Mennyibe kerül?
Kifejezetten versenyképes áron forgalmazzák Európában az autót, de nálunk van jobb ajánlat is a piacon (például a szintén az Év Magyar Autója versenyben nevezett Kona electric, amely tágasabb utasteret, nagyobb csomagtartót és bővebb hatótávot ad kevesebb pénzért). Házon belül is van olcsóbb, ugyanazzal a hajtáslánccal a Peugeot e-2008 kezdőára 420 ezer forinttal kedvezőbb. Kedvezményes (2024. február) alapára 14,99 millió forinttól indul, a tesztelt csúcsváltozatért 1,5 millió forinttal kell többet fizetni további extrák nélkül.

Kép és szöveg: Biró Csongor

jeep_gyorstoltes jeep_valto jeep5 jeep_toltes jeep_kijelzo