A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Astra a magyar autópiac egyik legfontosabb modellje immár két évtizede. Legújabb változata csakis háromhengeres Opel-motorokkal, ötajtós, illetve kombi változatban érkezik, akár kilenc fokozatú automatikus váltóval szerelve. Németországban vezettük.
Több mint 24 millió eladott Opel Kadett és Opel Astra imponáló szám, és komoly teljesítmény. Egymás után állítva az Opel máig gyártott kompakt autóit, simán túllépnék a mágikus százezer kilométeres hosszúságot, két és félszer körülérve az Egyenlítőt. Ebbe a sorba áll be az újdonság, az utolsó GM-alapokon és Opel-fejlesztésű motorokkal szerelt Astra.
Takaréklángon
Szép tradíciót folytat a ráncfelvarrott Opel Astra: a hatékonyság és az aerodinamika bajnokáét. 0,26-os alaktényezőjével a Sports Tourer az egyik legkisebb légellenállású kombi a világon, míg az ötajtós a maga kategóriáját vezeti – legalábbis az Opel sajtóanyaga szerint. Ugyanilyen példamutató az új, különösen takarékos 13 watt fogyasztású LED-fényszóró (amelynek alkalmazása 1 grammal csökkenti kilométerenként az autó szén-dioxid-kibocsátását), a gyalogosokat is felismerő gyorsabb processzorral szerelt frontkamera, a digitális tolatókamera és a modern, továbbfejlesztett multimédiás szórakoztató és információs egység. Az elektronikus segítők bőséges kínálatában van adaptív sebességszabályzó, követési távolság kijelző, figyelmeztetés frontális ütközésveszélyre, automatikus vészfékkel, jelzőtábla- és sávtartó-asszisztens, parkolóinas, hogy csak néhányat említsünk. A vezető és az első utas kényelmét fokozza a rendelhető ergonomikus aktív ülés szövet-, alcantara- vagy bőrkárpittal, illetve szellőzéssel és masszázsfunkcióval.
A kényelmet fokozza a vezetéknélküli mobiltöltő, a CarPlay, illetve az Android Auto, a fűthető szélvédő és a szépen hangzó Bose hifi. Az Astra Sports Tourer továbbra is kapható szenzoros csomagtér-ajtóval, amely automatikusan nyílik fel vagy csukódik le, ha a kulcsot a zsebében tartó autós lábmozdulatot tesz a hátsó lökhárító alatt.
Saját motorokkal
Az új idők kottájából játszik az Opel, amely furcsamód nem PSA-motorokkal kínálja az utolsó GM-alapokra épített Astrát, hanem saját, Rüsselsheimban fejlesztett és Kaiserslauternben gyártott háromhengeres motorjaival, amelyek ezzel az Astra generációval örökre feledébe merülnek, a következő, teljesen új Astra ugyanis a PSA-platformon, PSA-motorokkal (remélhetően szentgotthárdiakkal) érkezik. A most bemutatott motorok mind teljesítik a 2021-ben esedékes Euro 6d normát. Az összesen hét hajtómű-kombináció közül öt marad 100 gramm szén-dioxid-kibocsátás határa alatt (NEDC-szabvány szerint mérve).
77 kW/105 LE – 107 kW/145 LE teljesítményű alumínium blokkos háromhengeresei visszafogott autózást tesznek lehetővé, ezekkel a motorokkal nem fog senki gyorsulási versenyen indulni, viszont elég erősek ahhoz, hogy sok kapcsolgatással időben eljussunk a célhoz. A jellegzetes háromhengeres hang felismerhető, de ez nem jár ifegesítő vibrációval. A rezgéseket a motorblokkba épített, ellenirányban forgó kiegyensúlyozó tengely fojtja el. Már az alapmotorokhoz is hatfokozatú sebességváltó jár. Kifejezetten tetszett a csakis 1,4 literes, 145 lovas háromhengeres csúcsmotorhoz társított fokozatmentes váltó működése. Az 1,5 literes 105, illetve 122 lovas dízelmotor kilencfokozatú automatával is választható. Lágyan kapcsol, csökkentett súrlódású. kilencfokozatú automata érdeme. Széria a stop-start.
A kompakt, 1,2 és 1,4 literes, háromhengeres benzines turbómotorok mindegyike részecskeszűrős. Teljesítményskálájuk 81 kW/110 LE – 107 kW/145 LE, maximális nyomatékuk 195 – 236 newtonméter. A hengerfejbe integrált vízhűtéses kipufogócsonk hozzájárul a motor gyors felmelegedéséhez, hidegindítás után hatásosan csökkenve az emissziót. Valamennyi benzinmotor változó vezérlésű, és akár hat kilogrammal könnyebb, mint az eddigi háromhengeres.
A dízelek is könnyűfémből épülnek, súrlódásuk minimális, kiegyensúlyozó tengellyel és változó geometriájú turbófeltöltővel készülnek. A közös nyomócsöves befecskendezés nyomása eléri a 2000 bárt. Teljesítményük 77 kW/105 LE – 90 kW/122 LE, nyomatékmaximumuk 260 – 300 newtonméter. A kipufogógáz-kezelő rendszer passzív oxidációs katalizátort, AdBlue-befecskendezést, SCR-katalizátort és dízel-részecskeszűrőt vonultat fel.
Jó vezetni
Futóműve még jobb lett, új csillapítók növelik a menetkomfortot. Az opcionális dinamikus futóműhöz feszesebb csillapítás, direktebb kormányzás és az aktív vezetésnek kedvező Watt-rudas hátsó felfüggesztés tartozik. A Frankfurt környéki teszten mind ilyen változatokat vezettünk, így arról nem kaptunk képet, milyen fapados változatban az Astra. A csúcsmodelleket jó volt vezetni, a Taunus-hegység meredek kaptatóinak nagy kedvvel ugrottak neki és viszonylag magas fogyasztással ereszkedtek alá. 6 liter/100 kilométer alá nem sikerült levinni a fogyasztást, a legkedvezőbb eredményt az 1,2 literes 130 lovas benzines kombival értük el, a 75 kilométeres hajtós tesztet 6,2 liter/100 kilométerrel zárta. Az ötven-hatvan kilométeres szakaszokon a dízel automata 6,8 litert, az erősebb benzines automata 6,4 litert, az ötajtós kézi váltós (pontosan és finoman dolgozik) 130 lovas benzines pedig 6,5 litert fogyasztott átlagban.
Biró Csongor