Minden jónak vége lesz egyszer, az európai buszlimuzinok kora leáldozóban van, helyükre a szabadidő-autók avászkodtak be. A hétüléses családi autók legjobbikától búcsúzunk. A Sharan igazi buszlimuzin, személyautós kényelemmel, hatalmas térrel, egyszerű és unalmas belsővel és elektromosan nyitható oldalsó tolóajtókkal.
A Volkswagen-konszern határozott: a Seat Alhambra gyártását befejezik, a Volkswagen Sharant pedig idén év végével kivezetik a modellkínálatból. Aki ilyen családi kisbuszt szeretne, az igyekezzen, nehogy lemaradjon. Akit megillet, az busás állami, nagycsaládos támogatással is hazaviheti. Hétszemélyes, gazdagon felszerelt tesztautónk a családosok álma, de üzleti kisbusznak is megfelel. 150 lóerős dízelmotorja könnyedén mozgatja nagy testét, miközben fogyasztása 7 liter alatt tartható.
Hogy néz ki?
Családapák vágyálmát teszteltük, egy olyan autót, amelyet nemcsak azért nehéz megkerülni, mert közel öt méter hosszú, hanem mert a Polóhoz, a Golfhoz és a Passathoz hasonlóan ikon az autópiacon. Ennek megfelelően kevés hibát találtunk benne, az árán kívül az erejével és a fogyasztásával is elégedettek vagyunk. Nem mai darab a Sharan, felsejlik részleteiben az ezredforduló, de nincs menetzaj, jól szól benne a telefonunkról futó zene, kellemesen hűt a háromzónás klíma, pontos a kormány visszajelzése, jól rálátunk a forgalomra, és biztonságban érezhetjük magunkat, illetve utasainkat. A leghátsó ülések is használhatók, de inkább csak gyerekeknek ajánlottak.
A Sharan a második sorban három kényelmes isofixes ülést kínál, amelyeket külön-külön is mozgathatunk, hajtogathatunk. A második sor ülései egyetlen mozdulattal összefüggő, sík rakfelületté alakíthatók. Minden sorban megoldott a hűtés-fűtés, a nyitott napfénytetőnél is behúzható árnyékoló praktikus. A 670 milliméter magas rakodóperemű, 1100 milliméter széles csomagtér befogadóképessége brutális. Két üléssel akár 2297 literes (az ötszemélyes változaté 2430 liter) is lehet, de az utastér hét személy számára is viszonylag kényelmes autózást tesz lehetővé. A Sharan minden erénye közül variálhatósága a legnagyobb. Az ülések lehajtása néhány mozdulatos, pár másodperces művelet. Hét üléssel 300 literes a puttony, ledöntött hátsó sorral 711 literes csomagtérrel rendelkezik, ha lehajtjuk az anyósülést, akár 3 méteres tárgyakat is szállíthatunk. Vontatni könnyen lehet vele, a Sharan 2,3 tonnás fékezett teherrel is megbirkózik.
A széles tolóajtókon egyszerű a be- és a kiszállás, a nagyméretű, elektromosan működtethető csomagtérajtó a pakolást könnyíti. Az elektromos oldalajtókat a kilincs meghúzásával lehet becsukni és kinyitni, de ugyanezt a kulcsról is vezérelhetjük.
A Sharan akkora, mint egy VW Transporter, tengelytávja 2920 milliméter, a kétliteres dízelmotorral és DSG-vel a tömege 1800 kilogramm. A méretei komoly problémát jelentenek a szűk utcákban, a belvárosi parkolásban a parkolóradarnak és a kamerának nagy hasznát vesszük. Fordulókörének átmérője 11,9 méter.
A kesztyűtartó kicsi, de van bőven kacattartó, a műszerfal tetején is van egy remek tárolóhely, a tágas ajtózsebek alja textillel bélelt, ide 1,5 literes palackok is tehetők – bár a vírushelyzet miatt többnyire fertőtlenítőt és szájmaszkokat tároltam bennük.
Hogy megy?
Jól húz a 150 lóerős középerős dízel, 340 newtonméteres csúcsnyomatékát már percenként 1750 fordulaton leadja. Hatótávja kényelmes autózással 1000 kilométer feletti, átlagfogyasztása simán, erőlködés nélkül 6 és 7 liter között tartható. Végsebessége 198 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,3 másodperc alatt gyorsul fel.
Milyen vezetni?
Az üléspozíció magas, a kormány több síkban állítható, a kapcsolók kézre esnek, az ergonómia példás. Az utastér jól áttekinthető, a Sharan nagy méretei ellenére könnyen irányítható. Kivéve szűk helyeken, ott nehéz manőverezni vele, mert a jobb eleje nagyon távolinak tűnik. A parkolásban kamera és radarok segítenek, önálló parkolásra is képes az autó – már, akinek van ideje kivárni. Tesztautónk ellátmánya gazdag: USB-csatlakozóból hátul kettő van, de ezek csak töltésre alkalmasak, a telefont a könyöklőben található aljzaton át lehet tükrözni, az Apple CarPlay simán fut, a Waze is megjeleníthető a középkonzol érintőképernyőjén.
Jó a Sharant vezetni, direkt, de szenvtelen a villanyszervós kormánya, elöl MacPherson, hátul multilink futóműve megfelelően csillapít. DSG duplakuplungos automatikus váltója hétfokozatú, a kormány mögül fülekkel is működtethetjük, képes a szabadon futásra, autópályán pedig igen tisztességes tempót tud futni.
Mennyibe kerül?
Az árát életciklusa végén is jól tartja a Sharan, legolcsóbban az 1,4 literes, 150 lovas benzinmotorral vihetjük 10 millió 289 ezer 79 forintért (finanszírozási és importőri kedvezménnyel). Cikkünk megjelenésekor a modell már nem rendelhető dízelmotorral.
Képek és szöveg: Biró Csongor