Meglepő és mulatságos az új Renault Twingo, a kisautó mindenben más elődjénél: farmotoros, hátsókerék-meghajtású és négyajtós. Tervezője Wittinger Csaba.
Hogy néz ki?
Elődjéből csupán egyetlen elemet hagyott változatlanul a Twingo magyar tervezője: az oldalsó indexlámpát az első sárvédőkön. A Twingóval összekapcsolható kisautó-projekt 2008-ban indult el a Renault-nál, a magyar tervező 2010-ben nyerte meg elképzelésével a döntéshozókat és kapta feladatául, hogy rajzolja meg az autó végső dizájnját. A márka múltjában leginkább az R5 Turbóra hasonlít a csöppség, amely praktikusabb elődjénél, hisz immár négyajtós. Bármilyen meglepő, találkoztam olyan férfiemberrel, akinek tetszett a kocsi, én inkább egy rezsicsökkentett ufót láttam benne. Nem az én stílusom, de jó volt vezetni.
Élénk színek, személyre szabhatóság, vidámság, okos megoldások és ötletek jellemzik a különleges kisautót. A Daimlerrel (ott smart forfour néven fut a négyajtós) közösen fejlesztett, de a Renault által Szlovéniában gyártott autó kategóriájában egyedül kínál farmotort és hátsókerék-meghajtást. Utóbbi igazi városi vagánnyá teszi, hisz 8,6 méteres fordulókörének (padkák között) köszönhetően játszi könnyedséggel megfordul bárhol. Mivel elöl csak a folyadéktartályok és az akkumulátor található, a kategóriában megszokott 30 fokos bekormányzási szög helyett első kerekei 45 fokos szögben is elfordulnak. A gumik trükkösek: elöl 165/65 R15, hátul 185/65 R15 a méret, így a tulajdonosnak nem lesz egyszerű a téli-nyári csere.
Bár az új Twingo tíz centivel rövidebb, mint az elődje, a belső kihasználható tér 33 centivel lett hosszabb. Az öt ajtó, a variálható utastér és a teljesen sík padlózat változatlanul négy személynek nyújt helyet. Kivehető a szövet kesztyűtartó (10 ezer forint a felára), a váló előtt található fedeles tároló doboz is mobil. Az oldalsó ajtózsebekben palackok elférnek. Csomagtartója apróságokkal megtelik, de az ülések ledöntésével majdnem 900 literes a hely, akár több láda sört is szállíthatunk, igaz hosszabb úton a felmelegedés veszélye fenyegeti az isteni nedűt.
Kisautós zajokkal meg kell barátkoznunk, a kormány nyiszog és sziszeg minden fordulatra, a belső berendezések ropognak, kopognak és zörögnek, de a megfelelően felhangosított zene tompítja ezeket.
Hogy megy?
A motorblokk hátul, középen található, 49 fokra kellett megdönteni, hogy beférjen a 219 literes csomagtartó alá. A kerekekre a hajtást De-Dion típusú meghajtás viszi át. A motorhoz a csomagtartó padlójának eltávolításával férhetünk hozzá. A motortervezők egy olyan rendszert építettek az autóba, amellyel a motor 150 milliméterrel leengedhető, így a kisebb szerelési műveletek egy részéhez nem kell leszerelni a motort az alvázról. A hetven lóerős szívó benzines háromhengeres, 999 köbcenti hengerűrtartalmú, fulladozós. Hogy haladjunk, pörgetni kell a kis motort, a váltót is gyakran kell kezelni. Fordulatszámmérőnk nincs, a kilométerórát 160-ig kalibrálták, legnagyobb sebessége 151 kilométer/óra, a váltó áttétele hosszú.
Milyen vezetni?
Ha szeretjük a pörgős, de nőies kisautókat, a sportos fogású, de érzéketlen kormányt és a háromhengeres vibrációt, akkor a mi autónk a Twingo. A hátsókerék-meghajtás előnyeit és hátrányait nem érezzük, az ESP (nem lelet kikapcsolni) annyira bután avatkozik be, hogy mókázásra nem ad lehetőséget. Csak kézifékkel tudjuk a fenekét megcsúsztatni. Városi forgalomban könnyen haladunk előre, a város ritmusát hamar felveszi a Twingo, ám autópályán már nem érzi magát jól, hangos a motor- és a menetzaj, érzékeny az oldalszélre és kiderülnek a kormányzás pontatlanságai is. Sőt a fogyasztásunk sem alakul valami fényesen. Ezzel amúgy sem lehetünk megelégedve, alig tudtam 6 liter környékén tartani az étvágyát, a 400 kilométeres teszten ennyit fogyasztott száz kilométerenként az üresen alig 865 kilós kocsi.
Mennyibe kerül?
Három felszereltségi szinten választható az autó, az alapváltozat szériafelszereltségéhez tartozik a blokkolásgátló, a vészfékrásegítő, a menetstabilizátor, a biztonsági övek bekapcsolására figyelmeztető jelzés, a sebességhatároló, a keréknyomás-ellenőrző, az emelkedőn elindulást segítő rendszer, négy légzsák, a központi zár, a szervokormány. A kocsi alapára 2,64 millió forint, a szívó motorral Intens felszereltséggel (dombsegéddel, multimédiás bluetoothos rendszerrel, tempomattal, klímával, osztott hátsó üléssorral, első elektromos ablakokkal, ködfényszórókkal, LED-es nappali fénnyel) 3,25 millióért vihető haza. Tesztautónk ennél valamivel jobban felszerelt volt (tolatókamerával, sávelhagyásra figyelmeztetővel) végső ára 3,73 millió forintra nőtt.
Kép és szöveg: Biró Csongor