Mini Cooper SD teszt: partimobil

Nem hinném el, ha nem tapasztaltam volna meg: a Mini akár csapatszállítóként is működik. Az ötajtós változatot öt személlyel tettük próbára, izmos és takarékos dízelmotorral.

Hogy néz ki? 

Aki eddig nem gondolt családi autóként rá, most megteheti, az ötajtós Mini kisebb családoknak és prémium cégautónak is jó választás. Karaktere maradt a régi, az ötajtós változat arányos, nem hat szentségtörésként, hossza 161 milliméterrel (4005 milliméter), tengelytávja 72 milliméterrel gyarapodott (2567 milliméter).

A GEO zenekar korábbi felállásában elfért az ötajtós Miniben. Azóta bővültek, a Miniből pedig még nem érkezett hétüléses...
A GEO zenekar korábbi felállásában elfért az ötajtós Miniben. Azóta bővültek, a Miniből pedig még nem érkezett hétüléses…

A kisautók közé sorolhatjuk, de négyméteres hosszával már a kompaktoknak is beköszönt. Az új tervezésű, öblösebb fényszórók alapkivitelben nappali LED-es menetfénnyel készülnek, felárért minden izzót diódákra cserélhetünk, LED-esek az első és a hátsó lámpák, valamint az utastér- és a hangulatvilágítás. A kör alakú kijelzők megmaradtak, de megújultak, a kormányoszlopra szerelt műszeregység sebességet és fordulatot mutat, a középső színes kijelző a jármű paramétereit, illetve egy oldalsó körív pedig az üzemanyagszintet jelzi. A központi nagy műszer közepén van a BMW-kből is ismert grafikájú 8,8 hüvelykes kijelző, a navigációs, a telekommunikációs és a szórakoztató rendszerek közös felületeivel. Tobzódunk az információkban. Látványosak a LED-gyűrűvel biztosított színes fényhatások. Ettől élő organizmusként (dobbanó szív, lüktető agy) működik az autó, érzelmeit, vágyait, élményeit fényekkel fejezi ki. Ha sport módba kapcsolunk, vörösben lángol, ha takarékosan megyünk, akkor zöldben, de ha a telefon csöng akkor kékben izzik, akár narancs- és rózsaszínben is pompázik, a klíma vagy a rádió piszkálására is reagál. Repülőgépeket, illetve szupersportkocsikat idéz az a vörös kapcsoló, amivel a motort lehet beindítani.

Mini

Jelentős előrelépés történt a térkínálat, a biztonság, a felszereltség, az anyagválasztás és a kidolgozási minőség, illetve a sportosság és a menetkényelem területein. Bármihez nyúljunk is, úgy érezzük egy BMW-vel van dolgunk. Nincs már a korábbi Miniben megszokott zörgés, pontatlan illesztés, a szórakoztató és kommunikációs technikák, az érintőpados iDrive megjelenésével pedig egyértelműen bajor autó az oxfordi Mini. Prémium, minőség, erő, látvány, élmény és szépség. És új jellemzőként ráaggathatjuk a praktikus jelzőt is, hisz öt személlyel nyűg nélkül leutazhattunk egy megbundázott balatonboglári rockfesztiválra. Igaz, a hangszerek többségét egy kombi Opellel szállíttattuk le. Navigációja fejlett, 3D-s épületmegjelenítés mellett már ismeri az M0-ás új szakaszait is, a fizetős szakaszokról mit sem tud még. A szórakoztató és információs rendszerének nagy erénye, hogy kezelni tudja a flac zenei kiterjesztést, így a Rotfront új albuma dönghetett a harman kardon hifi kiváló hangszóróin.

Mini

A 278 literes csomagtartó nem meglepetés, marad a kisautók szintjén, használhatóságát kettős padló javítja. Pótkerék nincs, abroncsai defekttűrők, a hátsó üléstámlák egyharmad-kétharmad arányban dönthetők, sajnos nem síkban. A nagy hokis táskám éppen befért, nem kellett ledönteni az üléseket.

Mini

Milyen vezetni?

Mint minden Cooper modellben, a dízel SD-ben is intenzíven megélhető a Minikre oly jellemző gokart-érzés. Hangolható a futóműve, új a lengéscsillapító-karakterisztika, a rendelhető dinamikus csillapítás-szabályzás rendszere igazi sportkocsit farag a Miniből. Fékeit is megerősítették. Az alapvető jármű-karakterisztika a sebességváltókar tövében található forgatókapcsolóval változtatható, normál, sport és takarékos mód választható. Az egyes üzemmódok a gázpedál és a kormányzás jelleggörbéjét, illetve a dinamikus csillapítás-szabályzás működését is befolyásolják.

Mini

Hogy megy?

A kétliteres, négyhengeres BMW-től érkező, keresztben elhelyezett dízelmotor a legjobb formáját mutatta meg, hidegen is visszafogottan duruzsol, bemelegedve pedig le is tagadhatná öngyulladós mivoltát, az utastérben alig hallani a hangját.

Mini

Kilencvennél hatodikban 1650-et, 100-nál 1900-at, 110-nél 2000-et, 120-nál 2200-at, 130-nál 2400-at, 140-nél 2500-at, 150-nél 2650-et, 170-nél pedig 3000-et forog percenként a főtengely. Legnagyobb teljesítménye 170 lóerő, maximális nyomatéka 360 newtonméter és már percenkénti 1500-as fordulatnál megmutatkozik. Pontosan kapcsolható váltójától nem áll távol a gyorsulgatás sem, a százas sprintet 7,3 másodperc alatt tejesíti, az 1230 kilós kocsi végsebessége 225 kilométer/óra.

Mini

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független és jó kemény. Kormányzása direkt, élettel teli, a váltó kemény úton jár, férfias a mozgása. A takarékos vezetést stop-start, rekuperáció és részecskeszűrő is támogatja, de főként a sofőrön múlik a fogyasztás. Lehet a Mini Cooper SD-vel állatkodni, de lehet kiegyensúyozottan is haladni. Ésszel vezetve és sokat autópályázva a több mint ezer kilométeres tesztelés során 5,6 litert fogyasztott a kocsi. Úgy, hogy minden kilométerét élveztem a kocsikázásnak.

Mennyibe kerül?

Nem olcsó autó a Mini, a tesztelt Mini Cooper SD 7,432 millió forintba kerül, de a tesztautó extráival felszerelve az árcéduláján 11 millió forintnál is nagyobb összeg szerepel.

2

Vezetési segédekből csak keveset ad a Mini, ebben magas ára ellenére minimalista. Csak egy tolatósegédünk van (elöl-hátul) és egy vetített kijelzőnk, amin a sebességet, a tempomat és a navigációs adatokat is a szélvédőnk előtti kis lapocskára vetített kijelzőn olvashatjuk le. A biztonságunkat szolgálja a különlegesen erős fényű LED főfényszóró.

Kép és szöveg: Biró Csongor