Ekkorát még nem mókáztam teherautóban

Suzuki Jimny bemutató

A Suzuki megint egyedit alkotott: a Jimny már a személyautók között is egy különc Móka Miki volt. Köszönhetően az Európai Uniónak ugyanakkor már nem hozható forgalomba Európában személyautóként. A Jimny története a kishaszonjárművek között folytatódik. Teszteltük az erdészek és vadászok kedvencét.

Nagy hiányzó tért vissza a hazai Suzuki kereskedésekbe: megérkezett a Suzuki népszerű, kompakt és könnyű terepjárójának, a Jimnynek új, kétüléses haszonjármű változata. A Jimnyt négy kompromisszummentes tulajdonsága teszi komoly haszongépjárművé: masszív létraalváz, kiváló terepszögek, háromkaros merev hidas felfüggesztés tekercsrugókkal és összkerékhajtás felezővel ellátott osztóművel.

1

Az aszfalton és a terepen való nyugodt vezetés érdekében a haszongépjármű Jimnyt ugyanazokkal a biztonsági funkciókkal látták el, mint a személygépjármű változatot. Ilyen a kombinált érzékelős vészfékasszisztens, amely automatikusan lefékezi a járművet az ütközések elkerülése érdekében, a visszagurulás-gátló és a lejtmenetvezérlő. Ezen kívül újdonság az eCall segélyhívó-rendszer, amely baleset esetén automatikusan vészjelzést küld egy előre megadott telefonszámra. A nettó 5,5 millió forintba kerülő kishaszonjármű Jimnyre az általános három év garancia érvényes, jogi személyek esetében pedig három év vagy 100 ezer kilométer jótállás (amelyik előbb bekövetkezik).

9

Kertek alatt

A Suzuki Jimny teherautó hazai bemutatóján kertek alatt, mély susnyásban, őznyomos erdőszélen, margarétás mezőn, a lehető legextrémebb körülmények között, vagyis ott, ahol a Jimny a legtermészetesebben érzi magát, tettük próbára ezeket a vidám és hasznos kis autókat. A korábban már kipróbált személyautóhoz képest a legnagyobb változást az első ülések mögött találjuk. Több ülést ne keressünk, mert a rácsos elválasztó után csak a raktér van. Bizony, ennek a Jimnynek van csomagtartója. Nem is kicsi. Az erdész, a vadász, a halász, a földmérő, a kertész, a szőlész, a borász és minden más szakma mestere simán tárolhatja a cuccait. Raktere 863 literrel bír, ez 33 literrel több, mint a személygépjármű változatban a hátsó ülések lehajtásával. A poggyászok, szerszámok vagy felszerelések praktikus elhelyezését és biztonságos szállítását elválasztó rácsok és lapos padló segítik.

8

Motorfronton nincs választék, eddig sem volt, a jól bevált 100 lóerős ezerötös könnyedén mozgatja a tizenegy mázsás kisautót (1090 kilogramm az üres tömege). Az extralista szintén korlátozott, egyféle felszereltség van, az ügyfél legfeljebb színt választhat. A legtöbben a dzsungelzöld fényezést kérik – árulta el Hársfalvi János marketing vezető, aki azt is elmondta, hogy évi 400 autó átadásával számolnak. Nagyobb lenne az autóra az igény, de ezzel nem vagyunk egyedül, a Jimny nagyon kelendő Európában (is). Légzsákból kettő van, USB-foglalat egy, a telefonunkat Bluetooth-on csatlakoztathatjuk, hifi nem kell, hadd szóljanak gyönyörű hangjukon az erdei pintyek és a mezei pacsirták.

10

Jó volt a mezőn és az erdőszélen érezni a gyógynövények illatát, eltárolni a napsütötte nyugalom friss ízét, hallgatni a tetőre felcsapódó sárcsimbókok koppanását a Herceghalom és Etyek közötti varázslatos, szinte sehol sem burkolt útvonalon.

11

Meg sem kottyan neki a terep

A terep maga nem volt annyira nehéz, bár a hosszan tartó esős napok feláztatták a talajt, csúszott a vizes fű, de a Jimnyk épségéért egy percig sem kellett aggódniuk a szervezőknek. Annál inkább a két kísérő esztergomi Vitaráért, akik becsületesen helyt álltak. Az egyik mindenképp. Sokszor az volt az érzésem az élménynap során, hogy nem is a Jimny itt a főszereplő, hanem az elöl utat törő Vitara. Kapaszkodott, vergődött és csúszott, de végig ő vezetett minket. A Jimny igazából bárhol elmegy, ahol a gumik ezt engedik. A tesztautókon utcai gumik voltak, de a keskeny futófelületet nem mattolta a vastag és zsíros sár, így a terepváltón csupán az összkerék-meghajtást (4H) kellett kapcsolnunk, a felezőhöz egyszer sem nyúltunk (4L). Terepszögei: elöl 37 fok, hátul 49 fok, átlépőszöge 28 fok, szabad hasmagassága 210 milliméter.

14

Egyszer majdnem kellett a felező, mert az negyven centis sárban rossz (jó) oldalt választottam és a szügyig elmerülő autó (gázlómélysége 320 milliméter) a kis lendület miatt megállt. Nem erőltettem, rögtön hátramenetet kapcsoltam és addig tolattam a sárban, amíg rátaláltam a többiek által használt, kevésbé mély nyomvonalra. Pánikra nem volt ok, a 30-40 centis sártengerből gond nélkül kiúszott a kis Suzuki. Jó volt a túra, kedvet kaptam, hogy újra megtegyem. Csak kellene hozzá egy megfelelő autó. A Suzuki Jimnyt meg sem próbálják utánozni a versenytársai, egyedi, amit tud, azt csak ő tudja. Vigyorogva mondja: ezt csináljátok utánam…

Kép és szöveg: Biró Csongor

15 13 12 7 5 4 3 2