Az ipar igényeinek megfelelő, maximális színvonalú, korszerű szolgáltatást kínál a BME új laboratóriuma, amely a Rolls-Royce aktív együttműködésével jött létre.
Október 15-én a Műegyetemen avatták fel a BME – Rolls-Royce Moduláris Hibrid Hajtásrendszer Laboratóriumot, amely a BME Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ (FIEK) első nagy projektjének keretében jött létre. Eddig a négy évvel ezelőtt indított programban összesen öt, az ipar-egyetem közös projektjeinek színhelyet adó laboratórium valósult meg. A fejlesztésekbe a műegyetemi oldalról több mint 120 egyetemi dolgozó és hallgató vett részt, az ipari partnerek részéről is hasonló létszámmal dolgoztak a programban kutatók és mérnökök.
Az elektromos hajtásinverter és energia ellátó rendszer optimalizálási technológia létrehozása területen a BME és a Siemens közös munkája során a Siemensnél a 2012 és 2019 közötti időszakban több mint 100 fiatal mérnök munkáját integráló K+F részleg alakult ki, amelyet elősegített az egyetemmel való együttműködés. A közös munka tovább folytatódott, miután a Rolls-Royce, a világ vezető repülőipari vállalata felvásárolta a Siemens légiipari hajtásrendszereket fejlesztő részlegét. – A BME-Siemens, majd BME-Rolls-Royce együttműködés az egyik legjobb példa Magyarországon arra, hogyan tud ipar és egyetem szorosan együttműködve nemzetközi színtéren is elismert eredményt létrehozni – emelte ki a megnyitón Lengyel László, a BME FIEK igazgatója.
A BME és a Rolls-Royce együttműködésében az egyetemi campuson létrehozott hajtáslaboratórium egy meghatározó K+F helyszín, ahol 300 kW teljesítményszinten, 1200 V feszültségen és legfeljebb 20 000 percenkénti fordulatszámon valósulhat meg az elektromos járművek komponensenkénti vagy akár rendszerszintű tesztelése. A vállalati partnerek számára széleskörű tesztelési lehetőségeket kínál a hajtáslabor teljes hajtáslánc és komponens szinten is: motorok, generátorok, teljesítmény-átalakító konverterek, akkumulátorok és inverterek.
A labor speciális nagyfeszültségű, nagy kapcsolási frekvenciájú és nagy teljesítményű PHIL (power hardware-in-the-loop) rendszere lehetővé teszi a felhasználói szinten paraméterezhető forgógépek, valamint különböző fordulatszám- és pozíciószenzorok emulációját is. A vizsgálandó berendezés számára levegő és folyadékhűtés egyaránt biztosított. Az automatizált mérő és adatgyűjtő rendszer mérni tudja a berendezés feszültségeit, áramait, fordulatszámát, nyomatékát és hőmérsékletét. – Az elektromos járművek gyors terjedésével egyre nagyobb igény mutatkozik a tesztelésükhöz szükséges speciális teljesítmény-elektronikai berendezésekre. Ennek az igénynek a labor, a régióban egyedülálló kapacitásával és teljesítményével eleget is tud tenni – hangsúlyozta Becker Péter laborvezető.
– A közös munka többet adott, mint azt a projektek indulásakor gondoltuk – derült ki Dale A. Martin, a Siemens Zrt. korábbi elnök-vezérigazgatójának előadásából. Balázs Gergely, a Rolls-Royce Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Rolls-Royce a karbonsemlegességre törekvő, globális Net Zero programjának részeként teljesen elektromos és hibrid hajtásrendszereket fejleszt a fenntartható légiközlekedés megteremtése érdekében. A műegyetemmel való együttműködés illeszkedik a Rolls-Royce termékfejlesztési célú stratégiájához, amelyhez kapcsolódóan a magyar csapat is tovább erősödhet. A Rolls-Royce, a Siemens és több ipari partner új üzleti lehetőségeket is talált a BME FIEK-kel való együttműködésben.
A hajtáslaboratórium létrehozása mellett a BME FIEK projektben ezen a területen létrejött több jelentős eredmény, ilyen például: a villamos motorok topológiai optimalizációs technológiája, a magas biztonsági szintű akkumulátor felügyeleti rendszer, az intelligens áramirányítók irányító egységeinek tesztelésére alkalmas hardware-in-the-loop szimulátoros egység, a légcsavar meghajtására kifejlesztett villamos motor, vagy a légi járművek elektromos főhajtásláncaiba integrálható, biztonságos lítiumion-akkumulátor modul.