Hiába választhatnak az autóvezetők ma már számos olyan biztonsági extrát, amely segíti a könnyebb vezetést és a balesetmentes közlekedést, a többség költséghatékonyság, illetve információhiány miatt nem él ezekkel a lehetőségekkel – derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív felméréséből. A légzsák, az ABS, a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági opciók azok, amelyeket a hazai autósok a legfontosabbnak tartanak, ezeket nagy arányban használják is. Másról azonban a többség még nem is hallott.
Az elmúlt évtizedekben számos technikai újítás jelent meg a személygépjárművekben, amelyek nemcsak az eszközök árát, hanem a könnyebb vezethetőséget és a biztonságos közlekedés lehetőségét is megnövelték. A légzsák, az ABS, a parkolást segítő rendszerek ma már többnyire az alapmodellek tartozékai. A Magyar Suzuki az Ipsos bevonásával elvégzett reprezentatív kutatásából azonban kiderült, hogy a hazai vásárlók sok esetben akkor sem élnek ezekkel az extra tartozékokkal, ha egyébként az anyagi lehetőségeik megengedik. Új autó vásárlásakor elsősorban (a megkérdezettek 54 százaléka) az ár, majd a fenntartási költségek (50 százalék) és a funkció (37 százalék) alapján választanak, a biztonság csupán a hetedik helyen végzett (28 százalék) a felsorolt legfontosabb vásárlási szempontok listáján. A női vásárlókat gyakran éri az a vád, hogy csupán a szín, a külső, az esztétikum alapján döntenek, ugyanakkor a kutatási anyag megerősítette, a márka imázs is nagy szerepet játszik a döntés meghozatalakor, ráadásul nemtől függetlenül.
Fontos lenne az edukáció
A tájékozott autósok megfontoltan válogatnak a biztonsági extrák között, balesetmegelőző szerepükben viszont kevesebben hisznek és nagyon sokan vannak, akik az újítások nagy részét nem is ismerik. A fogyasztók a légzsákokat (95 százalék), az ABS-rendszert (86 százalék), a gyermekbiztonsági funkciókat (84 százalék), illetve a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető elektronikát (81 százalék) tartják a leghasznosabbnak balesetmegelőzés szempontjából. A visszajelzések alapján ezeket használják a legnagyobb arányban. A márkakereskedők szerint ugyanakkor az edukáció leginkább az ütközéselkerülő- és megelőző rendszerek, a radaros fékasszisztencia (RBS), illetve elektronikus menetstabilizáló rendszerek esetében lenne hasznos, mert ezeket ismerik a legkevésbé a hazai gépjárművásárlók. A megkérdezettek – bár fontosnak tartják a vezetéstechnikai kiegészítőket -, többnyire úgy gondolják, hogy az autók biztonsági felszereltsége nem járul hozzá nagy arányban a közlekedés biztonságához.
A Magyar Suzuki Zrt. 2021 tavaszán „Felelős gondolkozás és magatartás a volán mögött” címmel indított kutatást a 18 és 60 év közötti népesség körében. A válaszadók nemére, korára és lakhelyére vonatkozóan reprezentatív felmérés az Ipsos Zrt. online paneljén, webes kérdőívekkel zajlott; 1028 személyt kérdeztek meg volt.