Magyar Suzuki: változásra van szükség az utakon

Suzuki, biztonságos közlekedés
Feszültek, figyelmetlenek, türelmetlenek, agresszívek vagyunk az autóban, sokan versenypályának használják az utakat – társadalmi szinten lenne szükség változásra a biztonságos közlekedés érdekében. A Magyar Suzuki „Együtt az utakon” kampányában, véleményvezérek és szakértők segítségével megalkotta az előzékenységi KRESZ-t, amely alkalmazásával mind biztonságosabbá tehetnénk a közlekedést.

vHxRTMvg

A Magyar Suzuki az Ipsosszal közösen végzett 2021-es, illetve idei [1] kutatásai alapján úgy érezte, hogy egy társadalmi viselkedési séma megváltoztatására van szükség ahhoz, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon. A kutatási eredményekből ugyanis kiderült, hogy számos tényező befolyásolja a közlekedők biztonságát, ezek egyike pedig a mentális állapotunk, amelyekre olyan események is hatással lehetnek, mint a koronavírus, az orosz-ukrán háború és a jelenlegi gazdasági helyzet is.SOluryRE

Egy közlekedési stresszhelyzetben még a legnyugodtabb sofőrök is frusztráltak, figyelmetlenek lesznek, vagy esetleg félelmet is éreznek. És ez sok esetben a KRESZ megszegéséhez és akár balesethez is vezethet. A kutatásban részt vevők közel 60 százaléka saját bevallása szerint néhányszor, míg 12 százalék többször és 5,1 százalék rendszeresen szegte már meg a KRESZ-t, amely balesethez vezethet. A megkérdezettek közül minden negyedik autós naponta lát balesetet a közutakon, 34,7 százalék akár többször is, amelyek legfőbb okaként a szabályok be nem tartását, a figyelmetlenséget és az erőszakos viselkedést nevezték meg. Pedig némi udvariassággal, kedvességgel, türelemmel és előzékenységgel a megkérdezettek nagy része komfortosabban élne meg egyes közlekedési szituációkat.

-2bSk3ZI

Társadalmi szinten van szükség a változtatásra

De mi lehet a megoldás, hogy mindenki biztonságban érezze magát az utakon, függetlenül attól, gyalogosan, motorral, kerékpárral vagy autóval közlekedik?

A Magyar Suzuki autógyártóként hangsúlyozza, egy biztonságos autó kevés, fontos az egyén felelőssége is abban, hogy a közlekedés valamennyi résztvevője biztonságban érezze magát, függetlenül attól, hogy gyalogosan, kerékpárral, motorral vagy autóval közlekedik. Ebben látják a kampány legfontosabb üzenetét is.

iaW3W9x4

Ahogyan Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője ismertette, „Véleményvezérek és közlekedéssel kapcsolatos szakértők bevonásával edukációs, figyelemfelhívó kampányt indítottunk ’Együtt az utakon’ címmel. Hisszük ugyanis, hogy a biztonságos közlekedés közös felelősségünk. Felkértünk influencereket, tegyenek javaslatot, mi segíthetne a közlekedési kultúra megváltoztatásában. A beérkezett ötletek közül végül Semjén Nóra (az Anyakivan blog megalkotója, színésznő) előzékenységi KRESZ javaslatát dolgoztuk ki. Összeírtuk azt a 14 pontot, amelyek kiegészítik a KRESZ-t. Ezek inkább az emberi érzelmekre hatnak, alkalmazásuk közben pedig tekintettel vagyunk a közlekedés többi résztvevőjére is”.

Got7c-So

Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus a 14 pontra reagálva, elmondta, a határozottság nem zárja ki, hogy egy közlekedési szituációban egyúttal előzékenyek is legyünk. Az „Együtt az utakon” kampány másik szakértője, Csörgő László vezetéstechnikai tréner pedig úgy gondolja, az a legfontosabb, hogy nézzünk magunkba, hogy a közlekedés során mindent megteszünk-e, amit a másiktól elvárunk, ahelyett, hogy azt néznénk, a másik hogyan viselkedik. Véleménye szerint „A közlekedésben három fontos viselkedésfaktor van: türelem, megértés és idő. Hagyjunk időt magunknak a közlekedésre és értsük meg a többieket”.

Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő szerint is sokszor némi odafigyeléssel vagy éppen előzékenységgel az alapkonfliktus is elkerülhető lenne. Úgy véli, az hiányzik a legjobban, hogy a sofőrök minden szituációban képesek legyenek felmérni az összes rájuk leselkedő veszélyforrást, illetve átlássák azok létrejöttének következményeit. Azt javasolja, hogy minden nap tegyük fel magunknak a kérdést „Ha a mai utam egy forgalmi vizsga lett volna, vajon sikerült volna?” A kutatásból látszódott, hogy „a válaszadók negyede bevallottan is ítéletet hoz egy-egy szabály felett, megkérdőjelezi annak szükségességét ahelyett, hogy egyszerűen betartaná azt. Pedig egy közlekedési balesetnél a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság nem aszerint fog mérlegelni, hogy az a szabály mennyire életszerű, vagy indokolt; és higgyük el, a közlekedési szabályrendszer a legtöbb esetben jól átgondolt és megfelelő környezetet teremt a biztonságos közlekedéshez.” – teszi hozzá a szakértő.

Magyar Suzuki

A Magyar Suzuki „Együtt az utakon” kampányában szintén szerepet vállalt Stohl András is, aki úgy érezte, a saját példája jól mutatja, mekkora árat lehet fizetni azért, ha hozunk egy rossz döntést közlekedés közben. Ugyanakkor szerinte sosem késő változtatni. „Azok, akik ma hoznak rossz döntéseket az utakon, gondolják végig, mennyire éri meg egy-egy csata a közutakon!” – indokolta szerepvállalást a színész, műsorvezető.

(x)
[1] A Magyar Suzuki Zrt. 2022 augusztusában kutatásban vizsgálta a magyarok közlekedés közbeni magatartását a 18 és 65 év közötti jogosítvánnyal rendelkező lakosság körében. A válaszadók nemére, korára és lakhelyére vonatkozóan reprezentatív felmérés az Ipsos Zrt. online paneljén, webes kérdőívekkel zajlott; a minta teljes mérete 525 fő volt.