A Bosch csoport tavaly rekordösszegű, 70,6 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 10 százalékos növekedés az előző évihez képest, árfolyamhatások nélkül számolva 3,8 százalékos volt a bővülés – ismertette Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese a tavalyi eredményeket a csoport új, renningeni kutatás-fejlesztési központjában tartott sajtótájékoztatón.
A stuttgarti székhelyű csoport 4,6 milliárd kamatfizetés és adózás előtti eredményt (EBIT) ért el, az egy évvel korábbi 3,7 milliárd euró után, ami csaknem 25 százalékos növekedés. Az idei első negyedévben is folytatódott a bővülés, 3 százalékos árbevétel-növekedést ért el a vállalat az egy évvel korábbi erős bázishoz képest – emelte ki.
Stefan Asenkerschbaumer szerint a jó eredményekhez jelentősen hozzájárult, hogy tavaly a Bosch teljesen felvásárolta a háztartási eszközökkel és a kormánymű-rendszerekkel foglalkozó vállalatokat (BSH Hausgerate GmbH, Robert Bosch Automotive Steering GmbH), amelyekben korábban 50 százalékban volt tulajdonos. Ezek az üzletágak rendkívül fontosak az automatizált vezetés és az okos otthonok területén – tette hozzá.
A dízelbotránnyal kapcsolatos kérdésre válaszolva Volkmar Denner, az igazgatótanács elnöke elmondta: a Bosch-nál szeptember óta tart belső vizsgálat az ügyben, amelynek eredményeit annak lezárultával közzéteszik. Nagyon fontosak a független tesztek és a kibocsátás folyamatos ellenőrzése is – tette hozzá.
Előadásában kiemelte: a Bosch technológiája alkalmas arra, hogy az Euro 6-os dízelmotorok valós vezetési körülmények között is megfeleljenek a kibocsátási előírásoknak. A magas hatékonyságú dízelmotorok a jövőben is kulcsfontosságú szerepet töltenek be a klímavédelmi szempontból – szögezte le.
A Bosch álláspontja az elektromobilitás terjedésének elősegítéséről az, hogy a közvetlen támogatás helyett inkább a töltőhálózat kiépítésére kellene hangsúlyt helyezni – jelentette ki Volkmar Denner kérdésre válaszolva. A német kormány által kezdeményezett 4000 eurós támogatás rövid távon növelheti az eladásokat, de nem fenntartható – akkor lesz az, ha az autó vételára lesz versenyképes, amihez olcsóbb akkumulátorokra van szükség – tette hozzá.
Volkmar Denner kiemelte: a vásárlók a jövőben nem csak az autóban és a konyhában találkozhatnak a Bosch-sal, a vállalat nagy hangsúlyt fektet a termékeket kiegészítő innovatív szolgáltatásokra is. A Bosch-nál egyre nagyobb mértékben használnak hálózatba kapcsolt szolgáltatásokat a hardver ágazatban meglévő alapokra és szakértelemre támaszkodva – mondta. Az igazgató szerint a szolgáltatások egyre jobban beépülnek a termékgyártási tevékenységbe, minden hardvertermék eladását kiegészítő szolgáltatások értékesítésének kell követnie.
A Bosch előrejelzése szerint az okos otthonokban rejlő piaci lehetőségek értéke már 2017-re eléri a 10 milliárd eurót, 2020-ra pedig a világon mintegy 230 millió háztartás, az összes háztartás 15 százaléka lesz felszerelve okos megoldásokkal.
A Bosch legnagyobb, mobilitási megoldások üzletága tavaly 12 százalékkal bővült, az árbevétel 41,7 milliárd euróra nőtt. Az üzletág már nemcsak az autókat foglalja magába, hanem dolgoznak egyebek mellett a közösségi parkolás rendszerén is, amely a parkolóhelyek megtalálását segíti. Először Stuttgartban és környékén helyezik üzembe azt a rendszert, amelyben a közlekedő járművek érzékelik a szabad parkolóhelyeket és ezt az interneten keresztül jelentik a Bosch felé, amely valós idejű térképet készít a rendelkezésre álló parkolóhelyekről.
A többi üzletág is jól teljesített, a fogyasztási cikkek árbevétele 10 százalékkal nőtt és 17,1 milliárd eurót tett ki, az energia-épülettechnika területén hasonló növekedéssel elérte az 5,1 milliárd eurót. Egyedül az ipari technika üzletág esett vissza tavaly a gépipari piac gyengélkedése miatt, 1,6 százalékkal, 6,6 milliárd euróra.
A régiók közül egyedül az össz-árbevétel szempontjából csekély súlyú Dél-Amerikában volt csökkenés tavaly a brazíliai recesszió miatt. A csoport árbevételének több mint felét adó Európában 3,8 százalékos volt a növekedés, amely így 37,3 milliárd eurót tett ki. Észak-Amerikában 25 százalékkal, míg az Ázsia-Csendes-óceáni térségben 17 százalékkal bővültek az eladások 2015-ben.
A Bosch munkavállalóinak száma 17 500-zal nőtt tavaly, így világszinten mintegy 375 ezer embert foglalkoztatott a vállalat. A legnagyobb létszámbővülés Közép- és Kelet-Európában, Németországban, az Ázsia-Csendes-óceán térségben és az Egyesült Államokban volt. A csoport idén globálisan mintegy 14 ezer, főleg szoftveres ismeretekkel rendelkező diplomás felvételét tervezi.
Magyarországi eredményeit a Bosch május 26-án teszi közzé.