Magyar alkatrészekkel: BMW M240i xDrive teszt

Bár nem egy nagy autó, mégis az autóipar egyik dinoszaurusza ez a BMW kupé. Alaphelyzetben még hátsókerék-meghajtású, hosszában elhelyezett motorja hathengeres és ugyan már turbós, mégis a régi izmos bajor kupék izgalmát idézi. Bolondbiztos összkerék-meghajtással tettük próbára.

BMW M240i

Újdonságok

Rokon az M2 Coupé sportautóval, de külseje annál sokkal visszafogottabb. A motorja alumínium forgattyúsházat és hengerfejet kapott, újszerű a rezgéscsillapító megoldása. A töltőlevegőhűtőnek és építésmódjának köszönhetően az extrém hőálló acél öntvényből készült kipufogócsonkra helyezett kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltő kivételes hatékonyságot garantál, a károsanyag-kibocsátást elektromos vezérlésű megkerülő szelep és az erőforrás közvetlen közelébe elhelyezett katalizátor kettőse csökkenti. Az M Performance TwinPower Turbo technológia átfogó finomhangolásának részeként a mérnökök a dupla-VANOS vezérműtengely-állítást a szívó- és a kipufogóoldalon egyaránt optimalizálták.

BMW M240i

Technológia

Az üresen 1540 kilós kocsit háromliteres, turbófeltöltésű, soros hathengeres motor hajtja, 340 lóerős (250 kW, percenként 5500-as fordulatnál), legnagyobb nyomatéka 500 Nm (1520-as fordulattól 4500-as fordulatig adja), álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 4,4 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 250 kilométer/óra. 500 köbcentisek a hengerjei, sűrítési aránya 11:1, kódneve B58. Váltója hagyományos, nyolcfokozatú, ZF fejlesztésű automata. Futóműve felárért adaptív, hátsókerekes verzióját alapból nyitott differenciálművel szerelik. Önzáró differenciálmű nem rendelhető. Elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergek lassítják. Tömeg/teljesítmény aránya 6,2, kilowatt/liter teljesítménye 83,4. 110 kilométer/órás sebességnél 1700-at forog percenként, 130-nál 2000-et, 140-nél 2100-at (eco pro takarékos üzemmódban), de 170-nél sem forog többet 4000-nél.

BMW M240i

Biztonság

A BMW 2-es Coupé is elnyerte az amerikai Közlekedésbiztonsági Intézet (IIHS) legbiztonságosabb autókat megillető Top Safety Pick+ díját. Az intézet 2017-től kizárólag azoknak az autóknak ítéli oda a legmagasabb szintű utasbiztonságot jelentő díjat, amelyek az öt amerikai törésteszt mindegyikén jó eredményt érnek el, kiválóan teljesítenek frontális ütközés esetén és tökéletes kivilágítást garantálnak. A töréstesztek során az IIHS szakemberei tüzetesen megvizsgálják, hogy a sorozatgyártású gépkocsik vázszerkezete, gyűrődési zónái és biztonsági felszereltségei együtt mekkora utasbiztonságot garantálnak betonoszlopba csapódás, sarokelemnek ütközés, oldalirányú erőhatás, borulás, ráfutásos baleset és frontális karambol esetén. 2014-es piaci bevezetése óta az IIHS minden évben, immáron sorozatban negyedszerre ismeri el a BMW 2-es Coupé utasbiztonságát. Kivételes szilárdságú vázszerkezetével és optimális erőhatás-elvezető gyűrődési zónáival a 2-es BMW mindegyik törésteszten kiváló eredményt ért el. Széleskörű biztonsági alapfelszereltséggel és megannyi intelligens vezetést támogató rendszerrel garantálja utasai maximális biztonságát. A bajor gyártó az intelligens segélyhívót, a BMW TeleServices szolgáltatásokat, a dinamikus menetstabilizáló rendszert, a féktárcsák rendszeres szárazra fékezését, a kanyarodás közbeni fékerő-szabályzást és a dinamikus vonóerő-szabályzást is az alapfelszereltség részeként kínálja modelljeihez. Az opcionális extrafelszereltségek listáján eközben a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint az automatikusan fékező funkcióval dolgozó, gyalogosokra figyelmeztető rendszerrel kiegészített, frontális ütközésre figyelmeztető vezetést támogató rendszer is megtalálható.

BMW M240i

Szubjektív

A 390 literes csomagtartóban sok csomag nem fér el, de annál több élmény, ez az autó nem éppen családi járgány, ám apukák vagy anyukák első, munkába járó autójaként kiváló választás lehet, minden kilométer élményszámba megy vele. A sima ketteshez képest 10 milliméterrel lejjebb ültetett futóműve sokkal kényelmesebb, mint az M2-ben, sajnos a motorhang is eléggé visszafogott. Sportmódban azonban megjön a kedve, a hangja és persze az étvágya is (nagy kedvvel hajtva 12,5 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként). 7000-es fordulat környékén vészjóslóan felsikít, a visszaváltásokat mennydörgő durrogások kísérik. Hátborzongató és kéjes a vezetése. A váltó villámgyors, három-négy fokozatot is ugrik a megfelelő reakció érdekében. Adaptív futóműve feszessé teszi, gyors és semleges kanyarvételt biztosít. Driftelni nem könnyű vele, az összkerék-meghajtás résen van. Vakmerőségre buzdít, télies körülmények között is száguldásra csábít. A kocsin nem múlik, hogy épségben megússzuk, csak a vezetői rátermettségen. Jó vele gyorsan menni. Minden gramm benzin elégetése boldoggá tesz. Nem a legszebb BMW, de emlékeim könyvében az egyik legszebb keretet kapja.

BMW M240i

Költségek

A BMW M240i alapára 14 354 000 forint, az összkerék-meghajtás felára 505 ezer forint, de téli akcióban ingyen adja a BMW, a tesztautó felextrázva mintegy 18,5 millió forintot kóstált.

BMW M240i

Gyártás

A BMW 2-es kupé jelenlegi szériája, ahogy a kipróbált tesztautó is Lipcsében készül. A modell 2013 novemberében váltotta le a gyártósoron az addig mintegy 150 ezer példányban gyártott BMW 1 Coupét. A tesztelt változat immár a ráncfelvarrott generáció, 2016 júliusától van gyártásban, dizájnere Christopher Weil.

BMW M240i

Beszállítók

A BMW 2-es sorozat (kupé) főbb beszállítói, köztük számos magyarországi vállalat.

FEDERAL-MOGUL – hengerfejtömítés, hajtórúdcsapágy (Győr, Kecskemét, Kunsziget)

KSPG AUTOMOTIVE – vákuumkapcsoló szelep

BORGWARNER – turbófeltöltők (Oroszlány)

FTE AUTOMOTIVE – a kuplung hidraulikus alkatrészei

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)

MAHLE – üzemanyagszűrő modulok (Balassagyarmat)

LUK – kettős tömegű lendkerék (Szombathely)

FLEXITECH – fékcsövek (Ploiesti)

GESTAMP – kerékdőlést állító csavar (Mór)

NEMAK – hengerfej (Győr)

FREUDENBERG – főtengely szimering (Kecskemét)

BWI GROUP – első rugóstag

BREMBO – féknyereg

HELLA – intelligens akkumulátor szenzor

HARMAN – fedélzeti navigációs rendszer (Székesfehérvár)

IBS FILTRAN – automatikus váltóba olajtálca

FÉMALK – zárhíd (hátsókerák-meghajtású változatok)(Csepel, Dunavarsány)

IEE – BodySense textíliák

DELPHI – csatlakozók (Szombathely, Tatabánya)

PREH – iDrive érintőpados vezérlőegység

MAGNA – belső tükör, tetőantenna (Helvécia)

EDSCHA – ajtózár

THYSSENKRUPP- tengely-összeszerelés

HUF HÜLSBECK & FÜRST – kilincsek

BROSE – elektromos ablakemelő szabályozó (Kecskemét)

STANLEY ENGINEERED FASTENING – műanyag rögzítők

PLASTIC OMNIUM – üzemanyagtartály (Szlovákia)

HELLERMANNTYTON – fék kábelek rögzítőelemei

Kép és szöveg: Biró Csongor

15 12 11 4