Európában, európaiaknak tervezték és itt is gyártják a VW Golf új kihívóját, a megújított Hyundai i30 kompakt autót. 1,4 literes, új, turbós motorral és dupla kuplungos váltóval próbáltuk ki és a főbb beszállítóit is felsoroljuk.
Újdonságok
Az új modell elődjével megegyező tengelytávval érkezett (2650 milliméter), hosszúsága négy (4340 milliméter), a szélesség másfél centivel nőtt (1795 milliméter), a magasság ugyanennyit csökkent (1455 milliméter).
Dizájnja tetszetős, aerodinamikája kiváló, az 0,30-as közegellenállási együtthatót számos megoldás mérsékeli: ilyen a hűtőmaszk mögötti aktív csappantyú, vagy az első lökhárító két oldalán kialakított két légfüggöny, amelyek csökkentik a kerékházon belül légörvények kialakulását. Az autó 395 literes (VDA 211) csomagtere az üléseket ledöntve akár 1301 literesre bővíthető. A praktikumot két magasságban behelyezhető csomagtérpadló, valamint a hátsó ülés közepén kialakított síalagút fokozza. Az első ülések három fokozatban fűthetők vagy hűthetők, a motoros állítású vezetőülés két programozható memóriát kínál.
Innováció
Az i30 olyan kapcsolódási funkciókkal bír, mint az Apple CarPlay, az Android Auto, vagy a vezeték nélküli töltőrendszer, amelyek mindegyike még kényelmesebbé, biztonságosabbá és praktikusabbá teszi az okostelefonok használatát vezetés közben.
Biztonság
A legmodernebb aktív biztonsági rendszerek, mint az önműködő vészfékrendszer, az intelligens sebességtartó automata, a sávelhagyást gátló rendszer, az éberségfigyelő rendszer kényelmesebbé teszi az utazást, a modellhez holttér-felügyelet is elérhető, de ez a tesztautóban nem volt.
Az új generációs i30 szerkezete 53 százalékban tartalmaz nagy szilárdságú acélt. Ez 22 százalékkal nagyobb torziós merevséget eredményez, a karosszériának javult az energiaelnyelő képessége, ütközéskor pedig minimális mértékű alakváltozást szenved, védelmezve utasait. A továbbfejlesztett meleg sajtolásos eljárásnak köszönhetően az új generációs i30 külső oldalsó merevítését egyetlen darabból formálhatták meg. Korábban ezt az elemet öt különálló darabból állították össze. A vadonatúj technológia 4,1 kilogrammos tömegcsökkentést, fokozott merevséget, és jobb energiaelnyelő képességet eredményez. Utasterében összesen hét darab légzsák található, köztük egy vezető oldali térdlégzsák. Az alapkivitelben kínált hat légzsákon (2 elülső, 2 oldalsó, valamint 2, az első és hátsó üléssoron utazókat egyaránt óvó függönylégzsák) túl elérhető a vezető oldali térdlégzsák is, amely frontális ütközés esetén kínál fokozott biztonságot.
Az ötajtós változat az Euro NCAP biztonsági tesztját ötcsillagos minősítést ért el.
A teszt eredményei különösen az autonóm vészfékező rendszert emelték ki. Ez rendszer figyelmezteti a vezetőt a vészhelyzetekre, és önállóan működteti a fékrendszert. Először fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, majd a veszélyhelyzet státuszától függő mértékben szabályozza a fékteljesítményt, végül az ütközést megelőző pillanatokban teljes fékerővel lassít. Ugyancsak legmagasabb pontszámot kapta a Hyundai i30 aktív sávtartó rendszere (LKAS). Ez a rendszer riaszt, ha 60 kilométer/óra feletti sebességnél nem biztonságos manővert érzékel. Hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, még mielőtt az autó áthaladna a fehér, szürke vagy kék vonalon, illetve az útfelületből kiemelkedő sávhatároló jelzéseken. Hang- és fényjelzést követően a kormányzásba aktívan beleavatkozva visszaigazítja az autót a biztonságos irányba.
Technológia
A Hyundai Motor Europe Németországban működő műszaki központjának mérnökei szigorú tesztprogram során tökéletesítették az új generációs i30 menetdinamikai képességeit, ennek során Európa útjain, valamint a legendás nürburgringi Nordschleifén is megfordultak.
Az új generációs i30 az első olyan Hyundai modell, amely megkapta az új négyhengeres turbómotort, az 1.4 T-GDI erőforrást. Az 1353 köbcentis négyhengeres benzines turbómotor számottevően könnyebb, mint elődje, a Gamma 1.4-es motor. Az erőforrás tömege 14 kilogrammal csökkent, miközben takarékosabb és erősebb is lett: legnagyobb teljesítménye 140 LE, maximális forgatónyomatéka 242 Nm. Az új motor nagynyomású, egyáramú turbófeltöltőjét a leömlőbe integrálták, ami még jobb üzemi hatásfokot eredményez. Az új helyre beépített, áttervezett turbófeltöltő jobb gázreakciót és kis fordulatszámon kedvezőbb nyomatékkifejtést eredményez. Az új kialakítású befecskendezés az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe juttatja, ami jobb hatásfokú égést, nagyobb teljesítményt és kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
A kormány mögül fülekkel is kapcsolható, hétfokozatú 7DCT dupla kuplungos automatikus váltóegység két száraz tengelykapcsolóból és egy-egy hozzájuk kapcsolódó működtetőből áll. A motor hajtónyomatéka egymástól független úton jut el a páros és páratlan számú sebességfokozatokba, így a váltó bármikor készen áll a következő fokozatba kapcsolni, anélkül, hogy akár egy pillanatra is megszakadna a nyomatékfolyam. Az optimalizált gázreakciók érdekében villanymotoros működtetőt alkalmaztak; míg a külső lengéscsillapítók menet közben kedvezőbb zaj- és rezgésszintet biztosítanak. A fékteljesítményt elöl 288 mm-re növelt átmérőjű féktárcsák optimalizálják.
Szubjektív
Előrelépés történt a futómű (elöl MacPherson, hátul multilink) hangolása terén. Az i30 finoman, puhán rugózik. A kormány visszajelzései jók, pontosan irányítható az autó. Precízen kanyarodik, nem hajlamos alulkormányzottságra. A motor teljesítménye kissé visszafogott, de majdnem olyan simán, kulturáltan és harmonikusan dolgozik, mint egy VW-erőforrás. Ugyanezt azért a dupla kuplungos egységről nem lehet elmondani, sokszor késlekedve kapcsol.
Helykínálata bőséges, kezelhetősége gyakorlatias, a kényelem pazar, de nagy tömeget cipel (1250-1390 kiló), ami meglátszik fogyasztásán is.
A motor teljesítményét egyenletesen adja le, lineárisan gyorsul, 90 kilométer/óra sebességnél 1800-at, 130-nál 2500-at forog percenként. Sport módban izgalmasabb az autó, pörgősebb a motor, élénkebben gyorsul és megjön a motorhang is. Legnagyobb teljesítményét hatezres percenkénti fordulaton, 242 newtonméteres nyomatékát pedig 1500-as percenkénti fordulaton adja le. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,2 másodperc alatt gyorsul fel, legnagyobb sebessége 205 km/h.
Ha az új i30 a Golfot még nem is múlja felül, a kategória élvonalához tartozik, az Astrát, a Mégane-t, az Aurist és a Civicet jócskán megszorongatja.
Költségek
A modell alapára: 4 999 000 forint (1.4 MPi, 100 LE), prémium felszereltséggel ára 6 849 000 forint, a 140 lovas 1.4 T-GDI motor a 850 ezer forinttal olcsóbb Comfort felszereltséggel is elérhető. Korábban nem volt jellemző, hogy a koreai autóknál egyenként tudunk extrákat választani, most megtehetjük. A Premium esetében az alukerekeket és a parkolási segédet megkapjuk, de például holttérfigyelőt is rendelhetünk további 95 ezer forintért.
Gyártás
Elődjéhez hasonlóan a Hyundai Motor Manufacturing Czech üzemében, a csehországi Nošovicében készül, amely 2008-ban nyitotta meg kapuit, és még abban az évben megkezdte az első generációs i30 gyártását. Az üzem éves gyártási kapacitása 300 ezer gépkocsi, a gyár a legszigorúbb minőségi normáknak megfelelve teljesíti az európai ügyfelek elvárásait, lehetővé téve, hogy a Hyundai Motor ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciát kínáljon.
A Hyundai Motor az egyetlen olyan autógyártó a világon, amely világszerte saját gyártású acélból készíti autóit. A fejlett nagy szilárdságú acél felhasználásának aránya (53 százalék) csaknem megduplázódott, ezzel párhuzamosan a nyers vázszerkezet tömege 28 kilogrammal csökkent, szilárdsága pedig 22 százalékkal nőtt az elődmodellhez képest. A gyártás során a korábbinál több, 112 méternyi szerkezeti ragasztóanyagot használnak fel, amely egyszerre növeli a merevséget és csökkenti a tömeget.
Beszállítók
Íme, a Hyundai i30 főbb beszállítói, köztük néhány hazai és a környékünkön gyártó cég:
DANA – hengerfejtömítés (Győr)
HELLA – üzemanyag modul vezérlés, 24 GHz radar
BROSE – klímakompresszor motor (Kecskemét)
MAHLE: szívócsonk, EGR-hűtő (Balassagyarmat)
FEDERAL-MOGUL – hőpajzs, szelepülés, hajtórúdcsapágy, dugattyú (Kunsziget)
DELFINGEN – folyadéktömlők, vezetékvédelem (Tier 2) (Arad)
DENSO – légtömegmérő (Székesfehérvár)
UFI FILTERS: üzemanyagszűrő (dízel)
TEKLAS – klíma tömlők
TI AUTOMOTIVE – üzemanyagbetöltő, fék- és üzemanyagcsövek (Győr)
MANN + HUMMEL – olajszűrő
NEMAK: hengerfej (1.4 Kappa motorok) (Győr)
SCHAEFFLER – szelepemelő, toronycsapágy, kettős tömegű lendkerék, ékszíjtárcsa
VALEO – generátor (Gamma benzinmotorok) Veszprém
DOW AUTOMOTIVE: karosszéria ragasztás
GST/SETON AUTOLEATHER – bőrülések
OKE AUTOMOTIVE: ülés profilok (Vágterbete, Szlovákia)
FAIST CHEMTEC: hangtompítók
BROSE: deréktámasz (Kecskemét)
WEBASTO – napfénytető
SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek
Képek és szöveg: Biró Csongor