Vezettük: Renault Mégane GrandCoupé

Újabb változattal támad a Renault Mégane, a négyajtós elsősorban a cégautóként lehet vonzó, ha a Corollával, Jettával, Octaviával versenyképes áron kínálják. Dízelmotorokkal teszteltük.

2

A legenda szerint konszern rendezvényen, valahol Ázsiában egy sarokban feltűnt többeknek egy négyajtós Samsung. Nekünk miért nincs ilyenünk? – kérdezték maguktól a Renault-osok. Lett. Ez volt a Fluence, amely Törökországban készült. Akárcsak az utódja, amely ezúttal már a Mégane alapjaira épül és Mégane GrandCoupé néven leginkább a volt szocialista országokban, Észak-Afrikában és a Közel-Keleten tűnik majd fel az év végétől. Plusz Olaszországban. Hogy miért csak ezekben az országokban? – nem kaptunk választ. De arra igen, hogy a nálunk Mégane GrandCoupéként forgalmazott Renault jó autó. Főleg cégautóként lehet sikeres, bár a Fluence nyomába sem érnek majd az eladásai. Hogy miért? Pletykák alapján nem lesz olcsóbb, mint az ötajtós Megane, sőt, állítólag annyiba, vagy még többe is kerülhet. A nemzetközi bemutatón még nem voltak ismertek a magyar árak.

6

A sportos szedán a francia gyártó szerint átmenetet képez a négyajtós limuzinok és a négyajtós kupék között, ezt főleg a kupészerű tetőívvel és a keskeny C-oszloppal magyarázzák. Beülve a fejtérrel nincs is gond, de könyökben és vállban szűk az autó, kiszálláskor pedig beverjük a fejünket. Hát ezért kupé. Vigyázni kell.

5

A Mégane GrandCoupé hossza 4,63 méter, 1,81 méter széles, tengelytávja 2,71 méteres. A csomagtartó 550 literes. Egy baj van csak vele, hogy kizárólag a műszerfalról, vagy a kulcs segítségével nyitható (akár láblendítéssel is).

9

Az Espace, Talisman és Megane után a GrandCoupé is a tabletes, digitális kijelzős műszerfalat kapta meg, a jobban felszerelt modellek szórakoztató-és információs rendszere (R-Link 2) jól tájékoztat. Bő a vezetéstámogató rendszerek listája: adaptív tempomattól a vészfék-asszisztensen, a full LED-es fényszórókon és a tolatókamerán át, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerig mindent megtalálunk, a hifi Arkamys is lehet, a vezetőülés masszíroz is.

10

Az ülések amúgy kényelmesek, mind bőrös, mind szövet kivitelben jó az oldaltartásuk. A futómű puha, esetenként túlságosan is hullámzik az autó, de kétségkívül hosszú úton is pihentetően kényelmes. Kanyargós úton sem jön zavarba, úttartása megfelelő. A váltó kissé nyúlós, a kormányzás pontos, az egyenesfutás kiváló.

12

Két benzines és három dízelmotor közül választhatunk. Az 1,6 literes, 115 lóerős szívó benzinesen kívül mindegyik turbós. Az 1,2-es TCe benzines 130 lovas, az 1,5-ös dízel 90 és 110, az 1,6-os 130 lóerős. A kézi váltó mellett (öt- és hatfokozatú, motortól függően) választható fokozatmentes X-Tronic (a szívóhoz) hétfokozatú dupla kuplungos (EDC) (benzines turbóhoz) és hatfokozatú dupla kuplungos automata (a dízelekhez).

1

A teszten érdekes módon csak két dízelváltozatot próbálhattunk ki. Az erősebb 130 lovas dízel élénk és dinamikus, élvezet hajtani. Kipróbáltuk takarékos és sport módban is, mindkét esetben 5,6 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást értünk el összesen 180 kilométer alatt. A 110 lovas 1,5 literes dízel érezhetően gyengébben gyorsul, de összbenyomását tekintve jobb választás lehet, tekintettel arra, hogy sok autópályás használat mellett is csak 4,5 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként. Bár 60 newtonméterrel halványabb a nyomatéka (260 Nm), a hétköznapokban nem érezzük gyengeségét, kisebb méretű és kevésbé peres abroncsain pedig még puhábban csillapított.

11

A GrandCoupé ősz végén érkezik hozzánk a törökországi Bursából. Rajtunk kívül még 29 országban kezdik meg a forgalmazását (Algéria, Szaúd-Arábia, Ausztrália, Bahrein, Bulgária, Horvátország, Egyiptom, Egyesült Arab Emirátusok, Észtország, Írország, Olaszország, Izrael, Kuvait, Lettország, Litvánia, Marokkó, Moldávia, Omán, Lengyelország, Katar, Csehország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Tunézia, Törökország, Ukrajna).

Kép és szöveg: Biró Csongor

13 4 3