Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a szövetségi kormány tervezete alapján a szolgáltatók kiváltságokat kaphatnak.
A városi közösségi autómegosztó szolgáltatások felhasználóinak száma egyre gyorsuló ütemben emelkedik Németországban, a piacon tevékenykedő cégek érdekképviseletének (Carsharing Verband) adatai szerint tavaly már 1,26 millióan voltak, ami 25 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Előrejelzésük alapján a következő időszakban évente 50 újabb városban indul vagy klasszikus autómegosztó szolgáltatás – amelynek lényege, hogy a kerékpármegosztó rendszerekhez hasonlóan a kocsit a kijelölt állomásokon lehet átvenni és leadni -, vagy új típusú, úgynevezett free floating autómegosztó rendszer, amelyben a felhasználók a közlekedés szabályainak betartása mellett bárhol otthagyhatják az autót, ha már nincs rá szükségük, illetve beülhetnek a flottához tartozó első szabad kocsiba, amely a közelben parkol.
A négy vezető szolgáltató – Car2Go, DriveNow, Flinkster, Cambio – tavaly nagyjából 12 ezer autót üzemeltetett, valamennyi szolgáltatót együttvéve pedig 15 400 autómegosztós kocsi futott a német utakon. Ez a szám 2020-ig évente rendre 11 és 19 százalék közötti mértékben emelkedhet. A szolgáltatás így eléri a tömeges mértéket, és a berlini vezetés megítélése szerint az ágazat fejlődése révén a helyzet megérett arra, hogy szabályozzák a piac működését.
A tartományi kormányoknak és gazdasági érdekképviseleteknek véleményezésre szerdán megküldött tervezet szerint az autómegosztók kiváltságokat kaphatnának, elsősorban ingyenes vagy csökkentett díjazású parkolási lehetőséget. Ugyanakkor feltételekhez kötnék a szolgáltatást, a javaslat alapján egyebek között elő kell írni, hogy árkedvezmény jár a tömegközlekedési bérlettel rendelkező felhasználóknak, a hagyományos meghajtású autók esetében pedig meg kell szabni, hogy 2018-ra 95 grammra kell csökkenteni a kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátást.
A tervek szerint a törvény 2017 júliusában lép életbe. A jogszabállyal “a jövő mobilitását támogatjuk” – mondta a Handelsblattnak Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. “Környezet- és klímabarát közlekedést akarunk, ennek fontos ösztönzője az autómegosztás” – tette hozzá Barbara Hendricks környezetvédelmi miniszter.