Magyar alkatrészekkel: Mercedes-Benz A-osztály teszt

Újdonság

Bár az MFA padlólemez egy az egyben az elődtől származik, a megnövelt tengelytávolság és az átdolgozott oldalsó karaktervonal által az autó hosszabbnak tűnik (méretei: 4419x1796x1440 milliméter). Alumínium motorfedele a korábbi változathoz képest jobban lejt, a kerékjáratokat megnövelték, így elférnek bennük az akár 19 hüvelykes kerekek is – tesztautónkon 18-as kerekek pompáztak. A hátsó traktus az elődnél szélesebb, a váll-, könyök- és fejtere tágasabb, a be-és kiszállás kényelmesebb. A körkörös kilátás lényegesen javult. Az A és C oszlopok által kitakart terület 10 százalékkal csökkent. A tervezők a csomagteret 29 literrel, 370 literesre növelték, ami nem nagy, de nem is kicsi a kategóriában. A két részre osztott hátsó lámpatesteknek köszönhetően a nyílás 20 centiméterrel lett szélesebb, miközben a csomagtérpadló 11,5 centiméterrel hosszabb. A hátsó üléstámlák szöge állítható, nagyobb lett a váltókar előtti tároló. Újdonság a középkonzolban elhelyezett pohártartó.

Mercedes-Benz A200

0,25-ös légellenállási együtthatójával és 2,19 négyzetméteres homlokfelületével az új A-osztály aerodinamikai fronton is a kategória éllovasa. A hűtőrács mögött elhelyezkedő zsalurendszere a hűtési teljesítményigény függvényében nyitja ki az állítható lamellákat. A rendszámtábla alatt egy második zsalurendszer helyezkedik el, amely tovább fokozza a rendszer teljesítményét.

Mercedes-Benz A200

Az utasteret a hatalmas digitális középkonzol uralja, amivel az S-osztály technológiáját hozta el a kompakt osztályba a Mercedes-Benz. A teljes műszerfal egy szélesvásznú szabadon álló képernyő, minden eddigi képernyőn túltesz egy lapáttal. Az összhatást a turbinaoptikájú és megvilágított szellőzőrostélyok fokozzák. A műszerfal két, egy nagyobb és egy kisebb vízszintes fő egységre oszlik, amelyeket árokszerű fényív választ el egymástól. Az eddigi választék több mint ötszöröséből, akár 64 szín közül lehet választani. Ám nem csupán a színspektrum szélesebb: a különböző színekből a tervezők tízféle színvilágot komponáltak.

Mercedes-Benz A200

Az új A-osztály a Mercedes-Benz modellek között elsőként kapta meg az Mbux multimédiás rendszert, amely új korszakot nyit a kapcsolódások terén. A rendszer jellegzetessége a mesterséges intelligenciát használó tanulóképesség. Az Mbux a felhasználó igényeinek megfelelően személyre szabható, ezáltal emocionális kapcsolatot létesít a gépjármű, a járművezető, valamint az utasok között. Az élményt a felszereltség függvényében a nagyfelbontású, érintőképernyős kijelző, kiterjesztett valóság technológiájú navigációs megjelenítés, valamint a „Hey, Mercedes” hívószóval aktiválódó beszédvezérlés fokozza (van tapipad is, amelyre kézzel írhatunk). A car-to-x (gépjármű és infrastruktúra közötti) kommunikáción alapuló navigáció és a jármű-helymeghatározás, segítséget nyújt például a leparkolt autó megtalálásában, vagy üzenetet küld, ha az autónak nekimentek, vagy elvontatták. Az Mbux az online frissítésnek köszönhetően számos hasznos információt is megjelenít, így például az éppen aktuális üzemanyagárakat, vagy akár azt is, hogy a közeli parkolóházban van-e szabad hely. A fedélzeti rendszer mesterséges intelligenciát hordoz, amely az iPhone Sirijeként, egyfajta palackba zárt dzsinnként teljesíti parancsainkat. A modell amszterdami statikus bemutatóján a Daimler éléről hamarosan távozó Dieter Zetsche felszólította a rendszert: – Hé, Mercedes, mondj nekem egy viccet! – Sajnos nem tudok, német mérnökök terveztek – hangzott a válasz, amelyet hangos röhögés kísért.

Mercedes-Benz A200

Innováció

A Mercedes-Benz A-osztály gyémántoptikás frontja erősen hasonlít a hamarosan kifutó CLA orrára, a tesztautónk LED-es főfényszórója multibeam technikájú. Ez a menetfényt gyors és precíz elektronikus vezérléssel az adott közlekedési helyzethez igazítja. Mindkét fényszóró 84 különálló és külön-külön szabályozható LED-del rendelkezik. Az új A-osztályhoz szériában halogén fényszórók járnak, integrált LED-es nappali menetfényekkel kiegészítve.

Mercedes-Benz A200

Az A-osztály minden olyan kényelmi és biztonsági arzenállal felszerelhető, mint amivel az S. Még a kiterjesztett valóság (augmented reality) is helyet kapott, Google Street View helyett valós, kameraalapú navigációval tájékozódhatunk, a központi kijelző élő képére vetítik a navigációs adatokat. Mondjuk ez sem volt akadálya annak, hogy a tesztautó live traffic rendszere benavigáljon egy számomra ismeretlen helyen egy egyirányú utcába. De a rossz oldalról. Elég kellemetlen és veszélyes is volt visszafordulni, persze az élő kamerakép helyett nézhettem volna a valódi utcaképet…

Mercedes-Benz A200

Technológia

A Renault-Daimler közös fejlesztése a Németországban gyártott M282 kódjelű négyhengeres, 1,33 literes, 163 lóerős, 250 Nm nyomatékú motor, amelynek fogyasztását hengerkikapcsolás mérsékeli. A két belső hengert, a 2-est és a 3-ast iktatja ki a motorvezérlés 1250 és 3800 közötti percenkénti fordulat között. A vezérlés a szelepemelés módosításával lezárja a szívó- és a kipufogószelepeket is, így csökkentve a motor veszteségeit és növelve a másik két henger jobb hatásfokát. A motor halkan jár, fogyasztása visszafogott, a négyszáz kilométeres teszt során 6,5 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást mértünk.

Mercedes-Benz A200

Futóműve elöl MacPherson, hátul négylengőkaros multilink (az alapverzióban csatolt lengőkaros a konstrukció). A nagyrészt alumínium hátsó futóműveket különálló bölcsőhöz rögzítették, gumiágy csökkenti az utastérbe jutó vibrációkat, valamint a futóműzajokat. Kanyarban nem dől túlságosan, a kormány utasításait készségesen követik a kerekek, a rossz magyar utakon is komfortos az autó.

Biztonság

Az új A-osztály a legújabb vezetői asszisztens rendszereket kapta meg. Első ízben érhető el a különböző forgalmi helyzetek esetén használható részben autonóm vezetés, amelyet a jármű környezetének lehető legpontosabb feltérképezése tesz lehetővé: a javított kamera- és radarrendszerek (3D, 2D, 77 GHz) már 500 méteres hatótávolságban is működnek. Mindezeken felül az A-osztály térkép- és navigációs adatokat is használ az asszisztens funkciókhoz. Így például az aktív követésitávolság-tartó asszisztens az útvonalat is figyeli és előre lassít, ha kanyargós szakaszhoz érünk. Ezt nem tudtuk kipróbálni, mert a tesztautóhoz nem konfigurálták. Sávtartója elég hektikusan működött, csak azzal hívta fel a figyelmet, hogy néha határozottan befékezett, ha letértünk volna az útról, de a jól látható felfestések ellenére a balra, szembe sávba áthúzódást semmivel nem akadályozta.

Mercedes-Benz A200

További újdonság a modellben az aktív vészmegállás asszisztens (ha a sofőr nem reagál a figyelmeztető jelzésekre, az autó előbb lassít, kiteszi 60 kilométer/óránál a vészvillogót, majd biztonságosan megáll, aktiválja a rögzítőféket, vészjelzést ad le a hatóságoknak és oldja a zárat.) és az intuitív aktív sávváltás asszisztens is (bringásokra is figyel). Ezek persze mind feláras segédek. A szériafelszereltség része a kibővített aktív fékasszisztens. Ez akkor szól közbe, ha egy ráfutásos baleset veszélyét észleli és felismeri a gépjármű útját keresztező gyalogosokat és kerékpárosokat is. Segít a fékezésben, de ha a különböző érzékelői és az aktív navigációs adatok (torlódás) alapján nincs esély a biztonságos megállásra (0-100 kilométer/óra sebességig képes elkerülni az ütközést), közreműködik egy esetleges sikeres kikerülési manőver lebonyolításában. Egy másik segéd a mögöttes forgalom ráfutásos ütközés veszélyét csökkenti: amennyiben a rendszer azt észleli, hogy hátulról belénk jönnek, a gépjárművet megfékezi a baleset mérséklése érdekében. A keresztirányú forgalomra is figyel, ha például valaki nem adja meg a jobbkezes elsőbbséget, fékezéssel és a kikerülés támogatásával segít elkerülni a csattanást (feláras).

Az első üléseknél a szériafelszereltség részét képezik a hárompontos biztonsági övek, az övfeszítők és az överő-határolók. Az opcionálisan elérhető pre-safe rendszerrel kombinálva a vezető és az első utas oldalán reverzibilis övfeszítők találhatók. A hátsó sorban a külső ülések szintén hárompontos biztonsági övekkel, övfeszítőkkel és överő-határolókkal felszereltek. Az új A-osztályhoz szériában járnak a frontlégzsákok, az első oldallégzsákok, a függönylégzsákok, valamint a vezető oldali térdlégzsák is. A függönylégzsákok számos konkurens modellel ellentétben az A-oszlopokat is lefedik a nagyobb biztonság érdekében. Opcionálisan hátsó oldallégzsákok is elérhetők.

Mercedes-Benz A200

Világpremier a kiszállás asszisztenssel kombinált holtérfigyelő, a szenzorok megállás után két percig még aktívak maradnak, és ajtó nyitás esetén figyelmeztetnek az érkező járművekre, kerékpárosokra. Már az E-osztályból ismerős lehet az úgynevezett fehérzaj-kibocsátó képesség. Elkerülhetetlen vélt baleseti eseménynél a rendszer úgynevezett fehér zajt bocsát ki a hangszórókból. Ez felkészíti a fület, a dobhártyát a baleset hirtelen hanghatására, a légzsák eldurranására, s ezzel csökkenti a halláskárosodást.

Szubjektív

Kiváló kompakt autót ismertem meg az A-osztály személyében. Személynek kell neveznem, hisz akár beszélgetni is lehet vele. Én a diskurzust mellőztem, inkább autóként és nem okos eszközként használtam. Autónak kiváló, csak a nyers és zabolátlan dupla kuplungos váltót ne erőltetnék. Egyszerűen nem illik ehhez az autóhoz, se nem komfortos, se nem dinamikus vele az autó. Ezen az sem változtat, ha sport módba kapcsoljuk, vagy kézzel váltunk. Akárhogy próbálkozzunk, egyszerűen rosszkor zár a kuplung. Elinduláskor nem tudunk olyan finoman lépni a pedálra, hogy ne rántson egyet rajtunk az autó. Álló helyzetből nyolc másodperc alatt felgyorsul 100 kilométer/órás sebességre, a végsebessége 225 kilométer/óra. Egyik értéket sem tapasztaltam meg, általánosan elmondhatom, hogy nem volt túl sportos a tesztelt összeállítás, de ez nem kritika. Vezetni jó és ez a lényeg.

Mercedes-Benz A200

A futómű nekem nagyon tetszett, talán a kategóriában a Golfnál éreztem hasonló nyugalmat és határozottságot. Az A-osztály kifejezetten fordulékony, könnyű vele parkolni. Ellene szól magas ára, a tesztautónkért 13 millió forintot is elkérnek úgy, hogy néhány alapvető extra nem is volt benne (ilyen például a holttérfigyelő). Igaz, kényelemben és technológiában nincs párja a piacon.

Mercedes-Benz A200

Gyártás

Kecskemét mellett a német Rastattban, a kínai Pekingben, a mexikói Aguascalientesben és a finn Uusikaupunkiban is gyártják az A-osztályt, hamarosan megkezdődik a négyajtós változat összeszerelése is.

kecskemet_oktatas

Beszállítók

A Kecskeméten gyártott Mercedes-Benz A-osztály számos alkatrészét hazánkban állítják elő. Íme, a legfontosabb beszállítók listája:

HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák

HIRSCHVOGEL: hajtófogaskerék

KIRCHHOFF: középalagút merevítés (Esztergom)

MAHLE – bütykös tengely, töltőlevegőhűtő, levegőcsatorna (Balassagyarmat)

TI AUTOMOTIVE – SCR-vezeték (Győr)

ERLINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)

VIBRACOUSTIC – csapágypersely (futómű) (Nyíregyháza)

HARMAN/BECKER – fedélzeti navigációs rendszer (Székesfehérvár)

GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)

BROSE: ajtórendszerek (Kecskemét)

FEDERAL MOGUL: szelepék (Kunsziget)

CONTINENTAL/CONTITECH: membrán (üzemanyag-befecskendezés) (Vác)

DRAEXLMAIER: akkumulátor-kábelkötegek (Érd)

NEMAK: vezérműfedél (Győr)

CONTINENTAL: motorvezérlés

IBS FILTRAN – automatikus váltóba olajtálca

RAUFOSS TECHNOLOGY – alumínium szabályzókarok

ZF: fékműködtetés, futómű alkatrészek, tengelyek

GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek

GRAMMER: középkonzol (Aleksinac, Szerbia)

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)

CULTRARO: pohártartó

MARQUARDT: multifunkciós kormány gombjai, világítás forgókapcsoló

PREH – sebességváltó fül

3A COMPOSITES: tetőelemek

KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete

MD ELEKTRONIK – antenna alkatrészek

EDSCHA: ajtózsanérok

ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács, fenékborítás, SCR-tartály

WEBASTO: állófűtés

ARAYMOND: rögzítők

Mercedes-Benz A200

Kép és szöveg: Biró Csongor