Merre tart a Bosch?

A dolgok internete (Internet of Things, IoT) egyre inkább megváltoztatja világunkat, s hogy milyen lehetőségeket kínál már ma, a Bosch Las Vegasban, a 2019-es CES (Consumer Electronics Show) kiállításon mutatta be.

A Bosch saját IoT-felhője segítségével eddig több mint 270 projektjét valósította meg olyan szakterületeken, mint például a mobilitás, az okosotthonok, az okosvárosok és a mezőgazdaság. A Bosch IoT Suite révén hálózatba kapcsolt érzékelők és eszközök száma tavaly óta közel 40 százalékkal, mintegy 8,5 millióra bővült.

A további növekedés és az újabb üzleti lehetőségek egyik kulcsa a dolgok internete területén a mesterséges intelligencia (AI), amelynek fejlődésében szintén döntő szerepet játszik a Bosch. A siker másik kulcsát a partneri kapcsolatok jelentik az IoT-korba vezető úton. A Bosch e téren együttműködik nagy múlttal rendelkező és új szereplőkkel is. A közelmúltban a kanadai Mojio platformszolgáltatóval létrejött együttműködés máris meghozta gyümölcsét, mégpedig a hálózatba kapcsolt járművek számára kifejlesztett első integrált IoT-platform formájában. Közlekedési balesetet követően a Bosch speciális algoritmusa azonosítja a baleset pontos helyszínét, időpontját és súlyosságát, az adatok pedig a Mojio felhőjén keresztül jutnak késedelem nélkül a Bosch vészhívás-központjába, amely automatikusan értesíti a helyi mentőket. Ezzel egyidőben a rendszer a Mojio alkalmazáson vagy SMS-ben értesíti az előre megadott személyeket is. Az IoT vészhelyzet-megoldás ez év közepétől közel egymillió autós számára válik elérhetővé Észak-Amerikában és Európában.

Saját fejlesztésű transzferjármű (shuttle) koncepciójával a Bosch világpremiert ünnepelhet a CES alkalmával, a járművek automatizálása, hálózatba kapcsolása és elektromossá alakítása terén kínált megoldásait mutatva be, illetve a mobilitás egészen újszerű élményét kínálva: vezető nélküli transzferjárművek, amelyek rövidesen meghatározóvá válhatnak a világ metropoliszainak utcaképében. A különböző komponensek és rendszerek mellett a Bosch olyan szolgáltatások teljes körű választékát is kínálja shuttle-alapú mobilitásához, mint a foglalási, a megosztó és a hálózatba kapcsolási platformok, illetve a parkolóhely- és a töltési szolgáltatások. A Bosch számításai szerint az ilyen jellegű hálózatba kapcsolt szolgáltatások a jövő mobilitásának alapvető feltételei. A becsült piaci volumen is igen jelentős: míg 2017-ben még 47 milliárd euró volt, 2022-re várhatóan már 140 milliárd euróra bővül.

A transzfer-alapú mobilitás gyakorlati alkalmazásának egyik utolsó kihívása a járművek komplex nagyvárosi környezetben való automatizálása. E téren a Bosch együttműködésre épít: a Szilícium-völgybeli San José városa az év második felében a Bosch és a Daimler teljes mértékben automatizált és vezető nélküli személyszállítási megosztó szolgáltatásának kísérleti helyszínévé lép elő. Minderről szándéknyilatkozatot írt alá a három fél. Fejlesztési együttműködésével a Bosch és a Daimler a városok forgalmi áteresztőképességét kívánja növelni, fokozott közúti biztonság mellett, valamint a jövő közlekedésének meghatározó építőkövét kínálva. A cél olyan teljes mértékben automatizált és vezető nélküli (SAE 4./5. szint szerinti) közlekedési rendszer kifejlesztése, amely a következő évtized elejére már sorozatgyártásra éretté válik.