Magyar alkatrészekkel – Peugeot 508 teszt

A legszebb középkategóriás szedánt teszteltük izmos és kiegyensúlyozott 1.6 literes, 225 lóerős benzinmotorral. A Peugeot kitett magáért, az 508 GT változata kiváló ajánlat vállalatvezetőknek.

Újdonság

Az 508-as azoknak nyújt örömet, akik nem kívánnak beállni a szabadidőautó-értékesítő pult előtt kígyózó sorba. Valami mást akarnak, valamit, ami emlékezteti a múlt század autóira (lásd az ötvenegy évvel ezelőtt bemutatott 504). Az 508 egyedi és látványos, kupés formavilága némi kompromisszumot követel (kompaktra méretezett utastér, korlátos fej- és lábtér, nehézkes ki- és beszállás), de cserébe különleges és kényeztető utasteret, keret nélküli ablakokat, tágra nyíló, ledöntött ülésekkel 1500 literes csomagtartót és némi vezetési élvezetet is ad. Szépségéről nem érdemes vitát nyitni, szerintem nyernék, elég csábító kígyófejére és a befelé görbülő méregfogakra nézni, lenyűgöző a látványa, hát még a hátsó LED-es lámpáké! Alaktényezője 0,26-os. A modell kombiváltozatát a Peugeot hazai importőre a Magyarország Autója 2020 díjra jelölte.

508_7

Technika

A keresztmotoros 508-as ugyanarra a padlólemezre épül, mint a kisebb 308 vagy a nagyobb 5008, futóműve elöl MacPherson, hátul multilink, változó csillapítású lengéscsillapítókkal. Gond nélkül nyeli a kisebb úthibákat, a nagyobbakkal már bajban van, rugói erősen progresszívek. A felfüggesztés feszes, de nem bántó, a sportosra hangolt tesztautó alatt 19-es kerekek lapultak.

508_6

Az egyhatos turbómotor könnyedén mozgatja az üresen 15 mázsás kocsit, hangja magas fokozaton erőteljes, alacsony fokozaton pedig dízel kerregéssel veteti észre magát, alapjáraton pedig semmit sem hallat. A nyolcfokozatú Aisin váltó fesztelenül dolgozik, szépen kapcsol, kézzel viszont értelmetlen váltogatni (a váltófülekkel amúgy is csak egyenesben lehet, mert a billentyűk nem forognak együtt a kis kormánnyal), mert olyan, mintha a Metallica koncerten playbackről énekelne: kínos. A 225 lóerő előcsalható egy-egy határozott kigyorsítás során, dinamikusan is élvezetes autó az 508, de valójában nem szerpentinvadászatra találták ki, sokkal inkább fenséges utazóautó.

300 newtonméteres nyomatéka percenként 1900-as fordulattól előcsalható, álló helyzetből 100 kilométer/órára 7,3 másodperc alatt gyorsul az ötajtós kupé, végsebességét elektronika korlátozza le 250 kilométer/óránál.

508_5

Szubjektív

Nincs mese, ez most a legszebb autóformájú autó a piacon. Kupés, limuzinos, ráadásul ötajtós, tehát, nemcsak szép, hanem praktikus is.

A kis kormány ebben a nagy autóban (hossza 4,75 méter, tengelytávolsága 2,79 méter) nem jött be, bár volt olyan haver, aki azzal nyaggatott, mikor lehet ilyen kormányt az Expertbe rendelni. Neki nagyon tetszett. Mondjuk ő sofőr, tudja, miért. Kormányzása közvetlen, fordulékony az autó, mozgása könnyed.

508_10

A lapos és teljesen digitális kijelző informatív, mindenkor jól leolvasható, az éjjellátó kissé halvány, ahogy a 10 hüvelykes tolatókamera képe is lehetne élesebb, nem beszélve az elavult grafikájú navigációról.

A fedélzeti menüt szokni kell, főleg, ha klímázni és navigációt olvasni is akarunk egyszerre, szerencsére utóbbit kitehetjük az orrunk előtti 12,3 hüvelykes kijelzőre, hacsak nem a telefonról, CarPlay-en keresztül navigálunk. A legidegesítőbb azonban a folyton besípoló parkolósegéd volt, ami állandóan sikított, ha 20 kilométer/óra alá esett a sebesség, akkor is ha magányosan gurultunk az Atacama sivatag közepén. Egyszerűbb volt kikapcsolni. Hasznos a gyalogosfelismerő, kár, hogy csak sötétben működik, de jó, hogy a bicikliseket is látja és meg is jelöli a kijelzőn.

508_1

Az igényesen steppelt bőrülés kényelmes, a masszírozó funkció hasznos és végre tényleg lehet érezni, ahogy matat a hátunkon. Külön plusz pont jár a Focal hifinek tiszta hangzásáért.

Csomagtartója kisebb, mint amit a kategóriától elvárunk (487 liter), a padló a ledöntött ülésekkel nem teljesen sík, az ötödik ajtó pedig nehéz, elbírna egy elektromos működtetést.

Biztonság

Gazdag a vezetősegédek tárháza: tolatóradar, 360 fokos képet adó, kamerarendszer, automatikus vészfék, automatikus ablaktörlő és LED-fényszóró vezérlés, aktív holttérfigyelő, sávtartó asszisztens, táblafelismerő rendszer, távolságtartó tempomat, éjjellátó berendezés. Az EuroNCAP legfrissebb töréstesztjén öt csillagot kapott az autó. Utasvédelme 96 százalékos, gyerekutas-védelme 86 százalékos, gyalogosvédelme 71 százalék. A biztonsági asszisztenseket pedig 79 százalékosra értékelte a szervezet.

508_9

Költségek

Alapáron az 508-ast már 8,85 millió forintért megkapjuk, a tesztautó szépsége és kényelme azonban nagyobb erőfeszítést kíván: 15,5 millió forint az ára. Ha már megvettük, sokat nem kell rá költeni, legalábbis, ami az üzemanyagot illeti: több mint 600 kilométeres tesztünk során a 225 lóerős 508 GT beérte 8,1 liter benzinnel 100 kilométerenként, ami elfogadható és vállalható érték.

508_11

Gyártás

Az 508-ast Európában a franciaországi Mulhouse-ban gyártják, Európán kívül Wuhanban szerelnek még össze limuzinokat a kínai piacra, ahol a modellnek 10 centivel hosszított változatát, az 508L-t készítik. Ez klasszikus négyajtós, keretes ablakokkal és olcsóbb hatású hátsó lámpákkal.

506_8

Beszállítók

Íme, a Peugeot 508 főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a környező országokban is tevékeny vállalattal.

APTIV: transzponder antenna (Szombathely)

BROSE – elektromos csomagtérajtó-emelő (Kecskemét)

LEGGETT & PLATT – deréktámasz (Tornyopuszta)

KIRCHHOFF: középalagút merevítés, alvázhossztartó (Esztergom)

FEDERAL-MOGUL – rugórögzítő (Kunsziget)

GRUPO ANTOLIN – rendszámtábla-világítás (Helvécia)

FAURECIA – műszerfal (Jászárokszállás)

MAHLE – EGR hűtő (Balassagyarmat)

A RAYMOND – kartergáz-szűrő

CIE AUTOMOTIVE – panorámatető

AISIN: automatikus váltó

COBA PLASTICS – panorámatető négyoldali tömítése (Tier 2), víztömlő

CALSONIC KANSEI: kiegészítő radiátor

AUTONEUM – hőpajzs

BORBET – alumínium felnik

CONTINENTAL – csomagtérborítás

COOPER STANDARD AUTOMOTIVE – lengéscsillapító ütköző, rezgéscsillapító gyűrű

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)(Tier 2)

JTEKT: kormányszervó

MEGATECH INDUSTRIES – tetőkeret (Brno)

MANN + HUMMEL – szívócsonk

MAGNETI MARELLI – telematikai doboz

PLASTIC OMNIUM – üzemanyagtartály (Szlovákia)

LYDALL GERHARDI: turbó szívócsonk hőpajzs (1,6 literes motor)

ARCELORMITTAL: első vázhossztartó

SEMBLEX: kapcsok

SRG GLOBAL: hűtőmaszk

ZF: vezetőoldali légzsák

ZANINI: belső emblémák

SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék (Bühl)

ROLLAX: kormány-alkatrészek

WR CONTROLS – ajtókábelek

SIKA: ragasztók

 

Képek és szöveg: Biró Csongor