Brutális Audikat vezettünk – még egyszer utoljára

RS Roadshow

Fotó: Mosoni Péter
A világ autóipara – benne az Audi – megállíthatatlanul robog az elektromos-, hidrogénes-, szintetikus üzemanyagos és más környezetkímélő megoldások irányába. Ez dicséretes, ahogy az is, hogy még gyártanak ebben az évtizedben igazi, valódi autókat. Kipróbálhattuk ezek közül a legerősebbeket, legizgalmasabbakat. Még egyszer utoljára.
Fotó: Mosoni Péter
Fotó: Mosoni Péter

Rendhagyó sajtóutat szervezett a Porsche Hungaria Audi márkája. Az Audi Roadshow-n idén az ügyfelek az RS- és S modellek vezetési élményét tapasztalhatták meg. Ugyanazt a menüt kaptuk mi, újságírók is csak mi több időt tölthettünk el a fenevadakkal és csodálatos, Balaton-környéki tájakon autózhattunk velük. A sportos modellek mellett megismerkedhettünk az Audi legújabb zöldautóival, a versenyautós tulajdonságokkal rendelkező e-tron GT mellett a teljesen elektromos Q4 e-tront és a konnektorból is táplálható Q5 Sportbacket, valamint a győri gyártású Q3 Sportback PHEV modellt is vezethettük.

Fotó: Mosoni Péter
Fotó: Mosoni Péter

Lóerők és forintok

A flotta brutális, a zöldautókkal vegyítve 422 lóerő és 5,33 henger az egy autóra eső átlag (anélkül 474 lóerő és 6,85 henger). A két nap alatt összesen 7597 lóerőt mozgatott meg a 19 meghívott szerencsés újságíró. A rendkívüli autóparkban nyolc RS modell, öt S modell, három elektromos és két plug-in hibrid kapott helyett. A legerősebbeket közülük 600 lóerővel vértezték fel (két RS6 Avant, RS7 Sportback, RSQ8), az egyetlen dízel 347 lovas (S5 Sportback), a magyarországi premierjét ünneplő Q4 etronok pedig 204 lóerőt teljesítettek.

kedvencek
Ezek a kedvenceim: Audi e-tron GT és Audi RS5 Sportback

Ha a lóerőket és kilowattokat forintra váltjuk, egészen megdöbbentő összegeket kapunk. Csak az RS- és S modellek összértéke (14 autó) 546 millió forint, az átlagos értékük újkori áron 42 millió forint. A 18 autó összértéke 699 213 600 forint, az egy autóra jutó ár 38,845 millió forint. A legdrágább közülük az RSQ8 modell volt 58 679 640 forintos újkori árával, a legolcsóbb pedig a győri Q3 Sportback PHEV a maga 23,55 millió forintjával.

rs71
Majdnem ugyanaz, csak teljesen más…

Kelendő portéka

Hogy mennyire nem az élettől és a magyar valóságtól elrugaszkodott a kipróbált flotta és maga a sport- és luxusautó műfaj, azt az elmúlt év és az idei eladások igazolják. Soha nem látott érdeklődés van a topmodellek iránt, nemcsak az Audinál, de a Mercedes-Benznél és a BMW-nél is az ügyfelek úgy veszik 500+ lóerős és 50+ milliós autókat, mintha nem lenne holnap. Valószínűleg bespájzolnak, látják a jövőt, ami az autózás szempontjából halkabb, takarékosabb és kevésbé fényűző lesz. Az Audi 2016-ban 15 RS modellt, 2017-ben 12-őt, 2018-ban 17-et, aztán 2019-ben 27-et és a koronavírusos 2020-ban 146-ot adott el Magyarországon. Idén még ennél is népszerűbbek az izomautók az Audi ügyfelei között, az első hat hónapban (június közepéig számolva) 104 ilyen autó fogyott. 2020-ban a vásárlók többsége három RS modellre szavazott: RSQ8, RS6 és RSQ3 – ezeket nagyjából egyenlő arányban vették. Az S modellek között vezet az SQ5, a korábban V8 dízellel szerelt, piacvezető SQ8/SQ7 páros iránt csökkent az érdeklődés, az ügyfeleknek jobban tetszett a nyomatékos, de takarékos dízel. Csakhogy ezeket elkaszálta az unió…

sq72
Szép kilátás 507 lóerővel

Szubjektív

Minden igyekezetem ellenére csak hét autót tudtam vezetni. Közös bennük, hogy egyiket em bántam meg, a teszt minden percét élveztem. Az S5 kabrióban az sem zavart, hogy szétégeti a fejemet a nap, igazán jót autóztam Pannonhalma környékén. Az RS6 felidézte a korábbi generációkkal szerzett élményeimet, brutális az autó, nyers, erőszakos és zabolátlan, keményen kell vele bánni. Hozzá képest sokkal lágyabb és kezesebb a szintén 600 lovas RS7, ami inkább luxus-, mint sportautó. Az SQ7 igazi batár, de az 507 lovas négyliteres biturbó csodálatosan zeng, nagy teste ellenére pedig él és bátran virgonckodik a kanyargós utakon. Az RS5 Sportback nem annyira pengeéles, mint a kupéváltozat, de nagyon a szívemhez nőtt, kényelme dugóban kifizetődő. A győri Q3 hibridhez rövid ideig volt szerencsém, csakis villannyal hajtottam és nagyon tetszett. Pozitív csalódást jelentett az e-tron GT, amelytől nem vártam sokat. De ahogy megy, ahogy tapad az útra, ahogy lehet vele előzni és amilyen vezetési élményt okozott – az leírhatatlan. Ki kell próbálni kategória. És ez még csak a sima, milyen lehet az RS változat…

q4etron
Ez a legújabb Audi: friss és elektromos
rs6_2
Etetni kell
rs6_1
1076 lóerő a tűző napon
sq74
Meglepően agilis az SQ7
sq73
Szép hangja van a dízel S5-nek is
s52
Nem annyira sportautó, inkább luxus kabrió az S5
s5_1
Nincs az a meleg, amiben ne lenne érdemes egy kicsit kabriózni
rs73
600 lóerő hátulról
rs72
Nehéz volt úgy megállni, hogy se a mozgássérült parkolót, se a töltőt ne foglaljuk el és még fotózni is lehessen
rs66
Visszafogottak voltak a kollégák, tud ez szomjasabb is lenni. Lásd korábban…
rs65
Felveri a csendet
rs64
22 felniken és Michelin Pilot Sport 4 S gumikon gurul az RS6
rs63
Gyönyörű hangokat adnak ki a kidörgői
rs52
Csak 450 lóerős, de elég gyors
rs51
Visszafogottan durrog, a kupénál testesebb és nehezebb
q31
A győri szépség összteljesítménye 245 lóerő
q32
Nem zavarja meg a felsőőrsi szőlőhegy nyugalmát
etron2
Hihetetlenül gyors és nagyon jó vezetni
etron_1
Ezúttal nem kellett tölteni, de abban is nagyon gyors
etron5
Ha sport villanyautót keres, megtalálta…
etron4
Formavilágát szokni kell, nekem nem jön be
etron3
Ahhoz képest, ahogy megy, ez nem kiugró fogyasztás

Biró Csongor

Fotók: Mosoni Péter, Biró Csongor