Vezettük az új BMW 4-es Gran Coupét

BMW 4-es Gran Coupé
Sokan keresik a prémium kategóriában a közös nevezőt a sportos, a kényelmes és az elegáns között. Az új 4-es Gran Coupéban megtalálják, a nemzetközi menetpróbán én erre a következtetésre jutottam.

Ha valakinek túl merész a kupé, túl pajzán a kabrió, a hármas kombi pedig igen hivatalos – ráadásul a prémium középkategóriában gondolkodik -, életszerű választás a BMW 4 Gran Coupé. A modell a nyáron megújult, mi a nyárban ragadt mediterrán őszutóban, a festői Isztrián tettük próbára.

bmw4_9

A bemutatón tudtam meg, hogy a 4-es sorozat legkelendőbb változata az ötajtós kupé. A 2013 óta eladott több mint 800 ezer példány fele ilyen. Ebben talán az is közrejátszik, hogy a hátsó üléssorba viszonylag kényelmesen lehet behuppanni, ott öt teljes értékű ülést találunk. A csomagtér bőséges (470 liter) és igény szerint növelhető a befogadóképessége (az alapfelszereltségként 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével egészen 1290 literig bővíthető), így BMW 4-es Gran Coupé a hétköznapokban és a hosszabbra nyúló utazások során egyaránt jó társ. Az autó a BMW müncheni létesítményében készül, ugyanazon a gyártósoron, mint a tisztán elektromos meghajtású BMW i4, a 3-as limuzin és a 3-as kombi. A modell legnagyobb piaca Európa (az eladások fele itt történik), USA (a negyede) és Kína (tíz százaléka).

bmw4_2

Hogy néz ki?
Hossza 4783 milliméter, szélessége 1852 milliméter, magassága 1442 milliméter, azaz a második generáció 143 milliméterrel hosszabb, 27 milliméterrel szélesebb és 53 milliméterrel magasabb, mint elődmodellje, miközben nyomtávjainak szélességei is nőttek: az első tengelyen 50 milliméterrel (1595 milliméterre), míg a hátsó tengelyen 29 milliméterrel (1623 milliméterre). 2856 milliméteres tengelytávolsága 46 milliméterrel hosszabb, mint az elődmodellé és 5 milliméterrel múlja felül a BMW 3-as limuzin megegyező értékét.

BMW4GCX3X4-Istra-185
Fotó: Ziga Intihar

Orra összetéveszthetetlen, ott a nagyméretű, függőlegesen elrendezett, mélyen aszfaltig húzott BMW hűtőrács pózol. A keskeny, teljes egészében LED-technológiás első fényszórókban U alakú száloptikás nappali menetfények világítanak. A modellhez az opcionális extrafelszereltség részeként adaptív LED-technológiás első fényszórók is rendelhetők vakításmentes intelligens távolságifény-asszisztenssel dolgozó lézerfény-technológiával. A korai sötétedés miatt volt alkalmunk kipróbálni, Zágrábtól sötétben jöttünk hazáig és folyamatosan be volt kapcsolva az okos távfény, de senki sem villogott ránk, így minden bizonnyal nem is vakítottam el a többi közlekedőt.

0

A korábbihoz képest magasabbra helyezték a középkonzolt, a vezetőfülke elrendezése ergonomikus. A ledönthető fejtámlákkal szerelt hátsó üléssorban egymás mellett akár három gyerekülés is rögzíthető. Alapfelszereltség a két első sportülés és a sportkormány. A BMW M440i xDrive Gran Coupé és az M Sport felszereltségi csomaggal felvértezett modellek utasterében a dinamikus stílust térdtámaszok is nyomatékosítják. A vezetés élményét és az utazás kényelmét olyan feláras kiegészítők fokozhatják, mint például az ülésfűtés és ülésszellőztetés, az egyedi bőrözés, a nagyméretű, nyitható és csúsztatható panoráma üvegtető, a hangulatvilágítás és a Harman Kardon surround audiorendszer.

bmw4_12

Hogy megy?
Sportos karakterét a BMW M GmbH kézjegyét viselő, teljesítményre optimalizált csúcsmodell testesíti meg leginkább. A BMW M440i xDrive Gran Coupé motorházteteje alatt egy 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor dolgozik. Ezt volt módunkban rendesen is meghajtani, le a kalappal előtte, minden megmozdulása szívdobogtató, lezser, magabiztos és látványos. Vezettük bordópiros és különleges szürke fényezéssel, mindenütt megbámulták, még akkor is, ha külön nem hívtuk fel magunkra öblös és élénk hangjával a figyelmeztet. A BMW 430i Gran Coupé orrában egy új négyhengeres benzinmotor mutatkozott be, 180 kW / 245 lóerő maximális teljesítménnyel, a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében hengerfejbe integrált kipufogócsonkkal. A BMW 420i Gran Coupé hajtásáról gondoskodó négyhengeres benzinmotor maximális teljesítménye 135 kW / 184 lóerő, a 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményű négyhengeres dízelmotor pedig a BMW 420d Gran Coupé és a BMW 420d xDrive Gran Coupé motorházteteje alatt is megtalálható. Haza utóbbival jöttünk, az összesen mintegy 800 kilométeres tesztelés során fűtéssel, klímával, rengeteg autópályázással és dinamikus vezetéssel 6,4 liter gázolajat fogyasztottunk 100 kilométerenként.

bmw4_14

Mindkét kipróbált motor lágy hibrid rendszerű, az intenzív gyorsulásnál a 48 volt kapacitású indítógenerátor 8 kW / 11 lóerő átmeneti teljesítmény-többlettel fokozza a maximális teljesítményt, a fékezések során felszabaduló energiát pedig egy kiegészítő akkumulátorba táplálja vissza. Az összes modellváltozatban alapáras a nyolcfokozatú automatikus váltó. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető nyolcfokozatú sport automatikus váltó (a BMW M440i xDrive Gran Coupé modell esetében az alapfelszereltség része) kormány mögötti váltófülekkel és Sprint funkcióval (bármilyen menetdinamikai módban is legyen az autó, a bal oldali váltófül hosszú behúzásával aktiválódik) fokozza a menetdinamikát. Padlógázas gyorsításokkor utóbbi a lehető legélesebb menetteljesítmény szerint működteti együtt a hajtásláncot és az automatikus váltót.

bmw4_5

A tesztelt összkerekes változatok közül a dízel 7,6 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/óra sebességet, a benzines csúcsmodellnek csak 4,7 másodpercre van szüksége ehhez.

Milyen vezetni?
Parádés vezethetőségének jót tesz az alacsony súlypont és a majdnem 50:50 arányú tengelyterhelés-elosztás. A második generáció aerodinamikáját aktív légcsatornák, légbevezető és légkivezető nyílások, valamint a szinte teljes egészében burkolt padlólemez optimalizálja. A 420d Gran Coupé így 0,26 légellenállási együtthatóval büszkélkedhet, amely 0,02 javulás az elődmodellhez képest.

bmw4_8

A dupla keresztlengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első- és ötkaros hátsó kerékfelfüggesztést a lehető legalacsonyabb tömeg és a lehető legmerevebb összetartás szempontjai szerint tervezték meg a mérnökök. Az alapfelszereltségként kínált rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók a sportos menetteljesítményt és az utazási komfortot egyaránt fokozzák. Nagyobb útegyenetlenségeknél utóbbiak a rugóúthoz igazodva képesek kontrollálni a karosszéria kilengéseit és megakadályozni a hullámzó mozgást. A technológia az útfelület kisebb egyenetlenségeit enyhébb lengéscsillapító hatásokkal reagálja le.

A BMW M440i xDrive Gran Coupé modellben és az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport futóművel felszerelt modellekben a rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók kifejezetten sportosan működnek. Az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető adaptív M futómű a BMW M sport futómű és az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók előnyeit egyesíti. A változó áttételű sportkormány mindkét opcionális extrafelszereltségként megrendelhető futómű-technológiához jár. A BMW M sport fékrendszer ugyancsak elérhető opció a modellhez (a BMW M440i xDrive Gran Coupé modell esetében az alapfelszereltség része).

bmw4_7

Az M440i xDrive Gran Coupé esetében az alapfelszereltség a 18 hüvelykes M könnyűfém keréktárcsákat, az elektronikusan vezérelt M Sport differenciálművet is tartalmazza, a hátsó differenciálmű zárása 0-100 százalék között változtatható.

Mennyibe kerül?
A kipróbált dízel alapára 17,151 millió forint (xDrive nélkül 16,39 millió forint), az M-es modellért pedig 22,32 millió forintot kérnek el. A belépőmodell a 420i, amelynek alapára 15,57 millió forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

bmw4_6 bmw4_4