4,8 millió forintért remek Skodánk lehet

Skoda Fabia
Jó hír, hogy végre – közel egy évvel a nemzetközi premier után – itthon is vezethettük az új Skoda Fabiát, jó hír, hogy az autó kiváló. Rossz hír, hogy az ára az eget verdesi, rossz hír, hogy egy évet kell várni a kocsira. A rossz és a jó hírek egyensúlya állandó, pont, mint a Fabia minősége, tágassága és vonzó árértékaránya.

Negyedik a cseh igazság

A Fabia negyedik, legújabb generációja szakított az elődök hagyományával és ezúttal felnőttes, kompakt alapokra épül. Érzelmekben gazdag formavilága (az ajtók alján nemzeti, cseh zászlót mintázó motívum is megjelenik) mellett újszerű arányaival is komoly benyomást kelt és először épül a Kamiqkal és a Scalával osztozó MQB-A0 moduláris keresztmotoros platform műszaki alapjaira, amely a korábbi kisautósnál biztonsági és kényelmi funkciók jóval szélesebb kínálatát teszi lehetővé. 4108 milliméteres hosszúságával az új generáció első ízben lépi át a négyméteres határt és 1780 milliméter szélességével még elődjénél is tágasabb helyet kínál. A csomagtartó térfogata – amely már az előző generációban is a szegmens legnagyobbjának számított – az új generációban 50 literrel 380 literre bővült. Pótkerékkel (minden változatban széria) azonban nem tudjuk korlátlanul használni, csak 343 literes. Az ülések ledöntésével azonban minden esetben 1190 liternyi hasznos teret kapunk. Sík padlóra azonban ne számítsunk, ez nem tartozik a skodás okosságok közé ebben a kategóriában.

fabia1

Csak benzines

A Škoda elsőkerékhajtással és manuális vagy hétfokozatú automata DSG sebességváltóval kínálja új Fabia modelljét, a Volkswagen csoport aktuális EVO-generációjának öt benzinmotorja igen széles választékú: 65 lóerővel indul és egészen 150 lóerős teljesítményig szór. Nálunk csak négyféle variáns kapható, a kipróbált egyliteres háromhengeres szívócsőbefecskendezéses, Atkinson ciklusú MPI 80 lóerős teljesítménnyel, a Miller ciklusban működő turbós TSI 95, illetve 110 lóerővel és a kínálat csúcsát jelentő (nem lesz RS, ahogy kombi sem) négyhengeres, hengerkikapcsolásra képes 1,5 literes TSI 150 lóerővel.

A két közvetlen befecskendezésű 1.0 TSI motorban plazma-bevonatolt hengerfalak váltották fel a forgattyúház öntöttvas hengerperselyeit, hatékonyan csökkentve a három henger belső súrlódását. Mindez mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, az égésterekben fejlődő hő egyenletesebb eloszlásának és elvezetésének köszönhetően pedig a hőterhelést is csökkenti. A hengerfalakra felhordott porréteg vastagsága mindössze 150 mikrométer (0,15 milliméter).

fabia2

Légellenállási együtthatója (cw) akár 0,28-os értékével (ilyen például az Ambition felszereltségű Fabia acél felnikkel és sport felfüggesztéssel) a kisautók piaci szegmensének egyik legjobbja a Fabia, az extrafelszerelésként rendelhető 50 literes üzemanyagtartállyal együtt a WLTP-ciklus szerint 900 kilométer feletti hatótávot is lehetővé tesz. Rövid, a móri borvidéket is bebarangoló tesztünkben mindkét motorral szerelt Fabia 5,1-5,2 liter benzint fogyasztott két személlyel, 25 százalék autópályahasználattal, visszafogott, de nem csigalassú tempóban vezetve.

Elegáns utastér

Színvonalas ergonómiával ötvözi a Škoda a Fabia belső terét, amelyt a szabadon álló, akár 9,2 hüvelyk képátlójú érintőképernyő határoz meg (a hazai palettán a legkisebb 6,5 hüvelykes). A legkorszerűbb megoldások mellett első ízben szerepel a Fabia kínálatában 10,25 hüvelyk képátlójú kijelzőfelülettel működő, extrafelszerelésként rendelhető digitális műszeregység. Ugyancsak először kaphatók a felsőbb járműkategóriákból ismert olyan kényelmi felszerelések, mint például a kétzónás klíma, a fűthető szélvédő és kormánykerék.

fabia8 fabia7

Az új Škoda Fabia elődjéhez képest 94 milliméterrel hosszabb tengelytávjának köszönhetően még nagyobb helyet kínál a bennülőknek, különösen a hátul helyet foglaló utasainak. Immár 2564 milliméteres tengelytávval a kisautó az amúgy hátul szűk első generációs Octaviát is felülmúlja, amely 1996-ban csupán 2512 millimétert kínált.

Biztonsága példás

Alapáron jár kilenc légzsák, a vezetősegédek zöme, nem csoda, hogy a Fabia a legmagasabb biztonsági követelményeknek is megfelel: ötcsillagos az európai töréstesztje. A vizsgán a megszerezhető pontok 78 százalékát begyűjtve a legjobb eredményt érte el 2021-ben a kompakt kategória járművei között. A Fabia kiemelkedően teljesített az utasvédelem terén, ahol a felnőttek esetében a lehetséges pontok 85 százalékát, míg a gyermek utasok védelménél a maximális pontszám 81 százalékát szerezte meg.

fabia6

Hétköznapi okosságok

Az új Škoda Fabia ötletesebb, mint valaha: a sikermodell negyedik generációja felszereltségétől függően akár negyvenhármat is kínálhat a márkára jellemző simply clever részletmegoldásokból, amelyekkel a cseh autógyártó nagyban megkönnyíti ügyfelei számára a mindennapi autózást. E funkciók közül öt teljesen új a kínálatban, míg további nyolc most jelenhet meg először a Fabia fedélzetén. Az olyan újdonságok mellett, mint az első ülések közötti kivehető pohártartó, klasszikusok teszik teljessé az ötletes megoldások palettáját, például a tanksapkafedélben elhelyezett és gumiabroncs-profilmélységmérővel kiegészített jégkaparó, a vezetőoldali A-oszlopon kialakított parkolójegytartó és a vezető ajtajában elhelyezett esernyő. Kívánságra így a csomagtartóba innovatív, rugalmas tárolórekesz is rendelhető, amely helytakarékos módon az oldalfalon kapott helyet és szükség esetén a csomagok rögzítéséhez ki is húzható. Még sokoldalúbb használatot kölcsönöz a beltér számára az első ülések közötti kivehető pohártartó, a középkonzol tárolórekeszben pedig a hitelkártya vagy a parkolójegy számára kialakított új rögzítőkapocs, illetve tolltartó-gumiszalag gondoskodhat nagyobb rendről. A középső alagút ugyancsak opcionális doboza a hátsó utasoknak szolgálhat az apró tárgyak ötletes tárolóhelyeként, a rekesz egyszerűen a középkonzol és a hátsó ülés közé helyezhető és önmagát rögzíti. A simply clever ötletek sorát bővíti az extrafelszereltségként rendelhető panorámatetőhöz kiegészítőként kapható napellenző, amely használaton kívül egyszerűen eredeti mérete harmadára hajtható össze és a csomagtérborítás alatt tárolható.

Nyolc megoldás más Škoda-modellekből érkezett. Ezek közé tartozik például a csomagtérfedél alá függeszthető multifunkciós zseb, amely kabátok vagy dzsekik ideális tárolóhelyeként 3,5 kilogrammig terhelhető. Az Otavia és az Enyaq iV kínálatából lehetnek ismerősek az első üléstámlákon elhelyezett, könnyen elérhető okostelefon-zsebek, a kesztyűtartóban pedig kártya- és pénzérmetartó segít nagyobb rendet tartani. Az első utasülés lehajtható támlája a különösen hosszú tárgyak szállítását segíti. A Style felszereltségi szinten első ízben rendelhető extrafelszerelésként a Fabia modellek belső visszapillantó tükréhez USB-C-csatlakozó, amely anélkül biztosíthatja például a fedélzeti kamera áramellátását, hogy függő kábellel zavarná a vezető kilátását. A hátsó olvasólámpák kényelmesen elölről is kezelhetők, ideális megoldásként a hátsó üléseken utazó gyerekek esetében, akik túl kicsik hozzá, hogy felkapcsolják őket. Az okostelefonok induktív úton is tölthetők. Extrafelszerelésként rakodóperemvédő is rendelkezésre áll, amely a csomagtérajtó felnyitása után hajtható ki, s hatékonyan védi a fényezést a karcolásoktól, fényvisszaverőinek köszönhetően pedig a biztonságot is növeli a csomagtartó pakolásakor.

Árak és elérhetőség

Az importőr tájékoztatása szerint a most megrendelt, egyénileg konfigurált Fabiára 50 hetet kell várni, ami a mai autópiaci körülmények között teljesen normálisnak mondható. Legolcsóbban az akciós Fabia Go modell lehet a miénk: 4,8 millió forintért (az 500 ezer forintos finanszírozási és casco kedvezmény levonásával) 80 lóerős tágas kisautót kapunk, amelyben alapfelszerelés a városi koccanásgátló, a sávtartó, a vészhívás funkció, a fáradtságérzékelő, a sebességhatároló és -tartó, a hegymenet asszisztens, a LED főfényszóró, a LED-es nappali fény, 9 légzsák, manuális klím, MP3-at lejátszó rádió négy hangszóróval, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, Bluetooth telefonkihangosító, 15 hüvelykes acél keréktárcsák és a multifunkciós bőrkormány. Gazdagabb felszereltséget kínáló változatokhoz hosszú extralista tartozik, lehet például a kis motoros változathoz is hátsó tárcsafékeket rendelni. A legdrágább változat ára jól felextrázva akár a 10 millió forintos határt is megkörnyékezheti. Aki ezt blaszfémiának tartja, az nincs egyedül.

fabia5

A hazai bemutatón azt is megtudtuk, hogy Miklós „Ezerjó” Csabi móri borász igen elégedett a Kodiaq hétszemélyes és 4×4-es változatával (befér hat szőlőszedő asszony, vagy egy raklap bor), valamint azt, hogy a Fabia idei rendelhető készletét (350 autó) köszönik szépen, de már eladták. Németh János, a Skoda magyarországi márkavezetője reményét fejezte ki, hogy ez a keret jövőre várhatóan 6-700 autóra nő. Ennyi Fabiát ugyanis könnyedén el tudnak adni hazánkban.

Kép és szöveg: Biró Csongor