Jelentősen csökkentik a balesetek számát a biztonsági technológiák

ráfutásos baleset
Egy friss, amerikai kormányzati megrendelésre készült tanulmány szerint az ütközésre figyelmeztetés és az automatikus vészfékezés felére csökkenti az utoléréses baleseteket.

A tanulmány megerősíti, hogy az autógyártók jó úton járnak, amikor egyre több fejlett vezetőtámogató és balesetmegelőző funkciót építenek be járműveikbe. Az NHTSA (amerikai közlekedési és autópályafelügyeleti hatóság) adatokat gyűjt az ilyen technológiákhoz kapcsolódó balesetekről.

Forward_collision_warning_works

Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma és több autógyártó együttműködésével készült új tanulmány szerint az utoléréses vagy más néven ráfutásos balesetek száma körülbelül a felére csökkent, amennyiben a hátulról érkező járművet ütközésre figyelmeztető rendszerrel és automatikus vészfékezéssel szerelték fel.

A közlekedésbiztonsági analitikai kutatási partnerség elnevezésű szakmai platform a napokban tette közzé az általa az eddigi legátfogóbb kormányzati és autógyártói részvétellel zajló kutatás eredményeit, amely a személygépkocsikban alkalmazott fejlett vezetéstámogató rendszerek valós hatékonyságát vizsgálta.

Forward-Collision-Avoidance-graphic_o

A 2018-ban alakult csoportot az amerikai közlekedési kormányzat és az olyan autógyártók, hozták létre, mint a General Motors, a Honda, a Mazda, a Nissan, a Stellantis és a Toyota. A Ford később csatlakozott a partnerséghez, modelljeinek becsatornázása folyamatban van. A Tesla nem tagja a csoportnak, pedig közismert, hogy Autopilot vezetéstámogató rendszere szövetségi vizsgálat alatt áll. A tanulmány alapjául szolgáló kutatást a Mitre Corporation, a partnerséget független harmadik félként működtető nonprofit csoport végezte. “Ezek az új technológiák jelentősen csökkenthetik a balesetek számát és javíthatják az autósok általános biztonságérzetét” – mondta Tim Czapp, a partnerség irányító testületének ipari társelnöke, a Stellantis vezető menedzsere. “Az iparág proaktív elkötelezettségét bizonyítja, hogy az automatikus vészfékezés közeledik a szabványos bevezetéshez, és valós hatékonyságával hozzájárul a sérülések és az elvesztett életek számának csökkentéséhez.”

16442169022_7b3579e700_o

A ráfutásra figyelmeztető és az automatikus vészfékezés mellett – beleértve a gyalogosfelismerést is – a csoport értékelte a sávelhagyásra figyelmeztető, a sávtartó és a sávközépre tartást segítő rendszereket is.

A tanulmány a résztvevő autógyártók által a 2015-20-as modellévekből származó 47 millió személy- és könnyű haszongépjárműre (Amerikában ezek főként a pickupok) vonatkozóan szolgáltatott járműfelszereltségi adatokra, valamint az NHTSA által 13 államból szolgáltatott 12 millió, rendőrség által bejelentett balesetből származó adatokra támaszkodott. Összességében a tanulmány megállapította, hogy az olyan vezetőtámogató funkciók, mint a ráfutásra figyelmeztető és az automatikus vészfékezés “jelentős biztonsági előnyökkel járnak számos helyzetben”, míg mások, például a sávelhagyásra figyelmeztető és a sávtartó asszisztens “némi előnyt” nyújtanak.

20-05-27_bosc_20095_automatische_notbremsung_niedrige_geschwindigkeit_stagethumbnail_1176x662

Az eredmények szerint az olyan funkciók, mint a gyalogosfelismerővel ellátott automatikus vészfékezés, “több adatot igényelnek a hatékonyság becsléséhez”.

driving-assistant-en-slide-03

A sérüléssel járó, ráfutásos ütközések 53 százalékkal csökkentek az erre figyelmeztető és az automatikus vészfékezéssel felszerelt járművek esetében. Az elemzés szerint a “súlyosnak” minősített ráfutásos balesetek 42 százalékkal csökkentek a két technológiával felszerelt járművek esetében. Ha a járműveket csak a ráfutásra figyelmeztető rendszerrel szerelték fel, az 16 százalékkal csökkentette a balesetek kialakulását, a sérüléssel járó ráfutásos balesetekét pedig 19 százalékkal.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy az automatikus vészfékezés “minden körülmények között rendkívül jól működik, még akkor is, ha az úttest, az időjárás és a fényviszonyok nem ideálisak”.

S-Klasse (W221) 2008
S-osztály (W221) 2008-ból

Jennifer Morrison, a Mazda járműbiztonsági megfelelésért, tervezésért és fejlesztésért felelős vezetője szerint a tanulmány “kiindulópontja annak, hogy sok mindent megtudhatunk ebből az első ilyen jellegű adatmegosztási erőfeszítésből az autóipari biztonság terén”. Megjegyezte, hogy a ráfutásra való figyelmeztetés és az automatikus vészfékezés az összes amerikai (és európai – a szerk.) Mazda jármű alapfelszereltségéhez tartozik. “A biztonságos jövő megteremtésének feltétele, hogy az innovációt kihasználva megelőzzük a baleseteket és életeket mentsünk nemzetünk útjain” – mondta Ann Carlson, az NHTSA megbízott ügyvezetője. “A köz- és magánszféra közötti partnerségek egy újabb eszközt jelentenek az életmentő technológiák fejlesztésének és bevezetésének felgyorsítására, hogy minden közlekedőt megvédhessünk.”

Ötletes reklám a Volkswagentől
Ötletes reklám a Volkswagentől