Teszt: Ennél durvább Skodád nem lesz

Skoda Enyaq Coupé RS
Ez a legerősebb és legdrágább Skoda, már a sima Enyaq Coupé is a márkacsúcsot jelentette, ám az RS változatot Audi árban mérik. De van olyan jó, mint egy villany Audi? Simán. És van olyan jó, mint egy benzines Octavia RS? Dehogy!

Sokan felhúzzák a szemöldöküket az RS felirat láttán, pedig ez a Skoda egészen sportos, csak másképp, mint ahogy megszokhattuk. Üresen is 23 mázsa, így sok értelme már nem is maradt sportról beszélni. RS Villanyautó? Hozzá kell szokni, ez lesz, ezt kell megszeretni. Megszökni nem lehet, talán Kuba lesz a legutolsó, ahol még benzingőzben halhatunk meg.

rs8

Hogy néz ki?

Látványosabb és szebb Skoda még nem született, a tesztautó színe (mamba zöld, de lehetne bamba zöld is) megigéz mindenkit, szem nem marad szárazon a láttán. Fotózzák, beülnek, ámulnak, de ha megtudják az árát, hanyatt-homlok menekülnek. Látványosak a húszhüvelykes felnik is, de a világító kristályarc (131 fénydióda világít benne) mindent visz, ha rongyrázós gagyiról van szó. Úgy néz ki ezzel a kocsi, mint egy leánybúcsús Hummer. Hossza 4653 milliméter, szélessége tükrökkel számolva 2148 milliméter (anélkül 1879 milliméter), magassága 1607 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2768 milliméter. Könnyen lehet vele manőverezni szűk utcákban is. Az elegáns ívű tető üveg, alapáras a hővisszaverő bevonat.

P1390917

Utastere egy az egyben a sima Enyaq beltere, de a kupétető miatt hátul szűkebb a fejtér, igaz, ezt csak kétméteres egyének érezhetik annak, magam mögött beülve a kényelem bő tengere fogadott. A sportülések jól tartanak, a kárpit pedig olyan finom, mint egy baba bőre. Még a műszerfalra is jutott fordított műbőr – tényleg minőségibb benyomást kelt, mint egy Audi.

rs3

Ugyan van motorindító gomb, de csak megzavarja a sofőrt, az autó a beülést követően indulásra kész, a biztonsági öv becsatolását és az irányváltó működtetését követően a menetpedál lenyomásával már megy is előre, vagy éppen hátra.

A csomagtartó hatalmas, 570 literrel gazdálkodhatunk, a csomagok rögzítését hasznos kiegészítők segítik, de a padló alatt is van pár nagy üreg, amelyekbe pakolhatunk. A csomagtérből egy-egy karral ledöntött hátsó ülések majdnem teljes síkot képeznek, a puttony 1610 literesre nő.

rs5

A digitalizáció nyerte az evolúciós harcot, meg kell barátkoznunk a hatalmas képernyővel, az azon futó információkkal és az érintőcsúszkákkal, amelyek például sötétben nem látszanak (hangerő). A klíma csakis a kijelzőn állítható, a hátsó utasok (három felnőtt kényelmesen elfér) maguknak vezérlik a hőmérsékletet, akár ülésfűtést is kapcsolhatnak. A központi, 13 hüvelykes kijelző képe tűéles, a szoftver nem akad, az Apple CarPlay biztonságosan fut vezeték nélkül és még az indukciós töltő is megfelelően működik. A szélvédőre vetített kijelző kiterjesztettvalóság-adatokat is tartalmaz, mutatja a veszélyesebb kanyarok középső ívét, az út szélét, az esetleges veszélyeket. A vezetési segédek fejlettek, a tábla- és környezetfelismerés intelligens, az autó lassít kereszteződések és körforgalmak közelében és aktívan alkalmazza a felismert sebességhatárokat. Utóbbit nem érdemes neki hagyni, mert néha hallucinál és azt is meglátja, ami nincs ott, így indokolatlanul lassít, rosszabb esetben pedig felgyorsít. És mint tudjuk, elég jól gyorsul.

A mátrix-LED fényszórók (oldalanként 24-24 fénydiódával) megbízhatóan, vakításmentesen világítanak. Az üdvözlő és hazakísérő fények orgiája látványos.

Hogy megy?

A recept ugyanaz, mint amit a VW konszern már lerágott ezerszer: az Enyaq Coupé RS (azért kell hangsúlyozni, hogy ez az ötajtós kupé, mert van belőle sima RS is) akkuja bruttó 82, nettó 77 kWh kapacitású, két villanymotorja összesen 299 lóerőt (persze, nem állandóan, legfeljebb 30 másodpercre) és 460 Nm csúcsnyomatékot állít hadrendbe (maximum 10 másodpercre, ha megfelelő az akkumulátor hőmérséklete és töltöttsége 88 százalék feletti). De ha akarjuk, nagyot tud ütni. Olyan, mint a lengyel hadsereg: nem hisszük, hogy ütőképes, de ha felvonul az elmúlt években beszerzett amerikai és koreai fegyverarmada, akkor jobb, ha előkapjuk a fehér zászlót. Az MEB platformra épül ez is, testvére az ID.5 modell, illetve annak GTX változata.

rs6

Legnagyobb sebessége 180 kilométer/óra, ezzel az RS a leggyorsabb elektromos Skoda. Légellenállási együtthatója 0,248, ami kedvezőbb, mint a sima Enyaq értéke, de rosszabb, mint a nem RS változat 0,234-es együtthatója. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6,5 másodperc alatt gyorsul a cseh vitéz.

Milyen vezetni?

A Skoda Enyaq Coupé RS nagy és gyors, illetve nagyon gyors, de ez pont arra elég, hogy kényelmetlenül érezzük magunkat száguldás közben. Mégiscsak egy családi villanyautó gazdagoknak – ha lecsupaszítjuk a lényegét. Szóval inkább kényelmesen autóztam vele, ám, ha valaki mögé értem, előbb-utóbb magam mögött hagytam. Nagyon élvezetes előzni ezzel a zöld-sárga veszedelemmel. A hangszigetelés példás, a legnagyobb csendben suhan az autó.

rs2

Az alapfelszereltség része a sportfutómű és a vezetői profil választás, opcionálisan pedig adaptív lengéscsillapítók (DCC) is rendelhetők – a tesztautóban ez is volt, 12 féle állásban lehet működtetni. Az elöl MacPherson típusú, hátul multilink futómű hangolása inkább kényelmes, mint sportos – a futóműve ugyanolyan, mint a sima Enyaqban. A mérnökök által megkínzott és túl merev felfüggesztés az autó minden egyes plusz kilójával küzd, a pedálok taposása pedig ellentétes a villanyautózás lényegével. Sokkal jobb civilizált és kifinomult családi autóként tekinteni rá, ha így gondolkodunk róla, örömet okoz a vezetése.

rs4

Szépen terpeszkedik az úton (a normál Enyaqhoz képest elöl 15, hátul 10 milliméterrel ültették le), de nagy tempóval kanyarodva az ívkülső kerék hajlamos elemelkedni az útról. Télen érdemes a kis sebességénél aktív traction üzemmódot használni, jeges úton megbízhatóbb az autó, amúgy nagy “gázra” szétszaladnak a lovak, csak győzzük összeszedni az út két széle között a kocsit (ez is csak egy tapasztalat). A fékek közepesen hatékonyak, furcsa, hogy hátul dobfékek lassítanak. Az Auto Motor und Sport szaklap mérésein 130 kilométer/óra sebességről 63 méteres féktávolsággal állt meg az autó. A pedálérzet puha, a rekuperáció és a hidraulikus fékezés közötti átmenet zökkenőmentes.

rs16

Az alul lecsapott kormány jó fogású, de nem sok visszajelzést kapunk általa az útról, a kormány mögötti fülekkel a visszatöltés (lassulás) mértékét tudjuk több fokozatban állítani.

Elég jó az RS felirathoz? Őszinte leszek: az RS ugyanolyan, mint a 204 lovas változat, annyira nem érezzük erősnek, az RS mivolta sokkal kevésbé érvényesül, mint egy benzines, vagy dízel változat esetében. A jelvény ígérete ellenére ez egy olyan autó, amelyet nem akarunk a végsőkig erőltetni. Persze, hozza a villanyautók elvárt vehemenciáját, ami abból ered, hogy a rengeteg nyomaték rögtön rázúdul a kerekekre, de az egyenesekben mutatott lendület kanyarokban elfogy. Nem nagy élmény vele kanyarogni. A szűkebb fordulókban nehéznek és nehézkesnek érzi, valamint érezteti magát, és bár a hátsó motorja sokkal erősebb, mint az első, ne számítsunk fenekének irányított megúsztatására. Az alulkormányzottsága korán jelentkezik, amelyre a 4×4-es hajtás sem gyógyír.

rs1

Mennyit megy el?

A villanyautóknál ez kardinális kérdés, az újságíró mégis nehéz helyzetben van. Amikor átvettem az autót, 24,5 kWh/100 kilométer fogyasztást mentett el az előző felhasználó, nálam ugyanez 18 kWh/100 kilométerre alakult a közel 550 kilométeres teszt során. Igaz, nem fűtöttem szét az autót és nem jártam autópályán sem, de azért élveztem a lóerők adta örömöket. A hatótáv az enyhe télben nálam 380 kilométerre alakult, de fűtés nélkül a 420-430 kilométert is bevállalnám országúton és városban. Ha sietni kell az autópályán, akkor 250-270 kilométerenként beterveznék egy töltést. Az lehet gyors is, akár 135 kW-tal képes tölteni DC gyorsöltőn a Skoda Enyaq Coupé RS, de ez mindig függ az autó, a környezet és a töltő aktuális paramétereitől (pl. hőmérséklet). Váltakozó áramú töltőn (utcai) legfeljebb 11 kilowattal tölt, aki otthon 230 voltról táplálja, másfél napig töltheti.

rs9

Mennyibe kerül?

Baromi sokba, a Skoda Enyaq Coupé RS alapára 26,694 millió forint, a tesztelt csúcsfelszereltségű változatért azonban több mint 32 millió forintot kérnek. A hőszivattyú feláras, de 498 ezer forintot megér ez az extra, sokkal inkább, mint az átlagos hangzást adó, 12 hangszórós Canton hifi.

Kép és szöveg: Biró Csongor

1 Comment on Teszt: Ennél durvább Skodád nem lesz

Comments are closed.