Hatvanéves a legenda és nekem ötven évet kellett várnom, hogy vezethessem. Megérte. A Ford Mustang hazai bemutatóján jártam.
A zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai pályán ismerkedtünk meg a teljesen megújult Ford Mustanggal, amely egyértelművé tette számomra, hogy valóban valódi sportautó. Noha kétségeim sosem voltak, de az amerikai izomautó méretei miatt nem feltételeztem, hogy ennyire élményszámba megy a vezetése. Tévedtem. Eszméletlenül jó ez a kocsi. Vezettem GT és vezettem Dark Horse változatban is, utóbbi a csodafutóművéről és erősebb motorjáról híres.
A hetedig generációs Ford Mustang értékesítése már javában zajlik, a minap újságolta el egy hokistársam, hogy már át is vette az ötliteres motorral szerelt jószágot. Azóta fülig ér a szája… Ja, és nekem is. Amióta kipróbáltam, teljesen másképp, sokkal nagyobb tisztelettel nézek (fel) rá.
Friss forma
A kupé és kabrió kivitelben egyaránt választható új Mustang dizájnját hat évtized formatervezési hagyományai inspirálták. A gondosan megformázott gépháztető és az izmos hátsó idomok kölcsönzik azt az erőtől duzzadó megjelenést, ami 1964 óta, az első Mustang születésétől kezdve dobogtatja meg az autórajongók szívét. Az autó aerodinamikáját új első és oldalsó légterelők javítják, a klasszikus háromsávos hátsó lámpákat pedig LED fények teszik modernné.
A kabrió teljesen kárpitozott és szigetelt teteje nyolc másodperc alatt nyitható és zárható. Kompakt kialakításának köszönhetően pedig a csomagtartóban akár két golftáska is elfér. A beltérben a 12,4 hüvelykes digitális műszeregység és a vezető felé fordított 13,2 hüvelyk képátlójú központi képernyő vadászgépek pilótafülkéjének érzetét kelti. A kijelzőkön az Unreal Engine videojáték-szoftver segítségével interaktív grafikus animációk futnak, amelyeket a vezető az érintőképernyő segítségével intuitívan és egyszerűen testre szabhat.
A Ford megduplázta az új Mustang infotainment rendszerének hardveres kapacitását. Képes alkalmazkodni a felhasználói szokásokhoz, így a leggyakrabban használt funkciókat teszi könnyen elérhetővé. Vezeték nélkül is elérhetőek az Apple CarPlay és az Android Auto szolgáltatások. Az 5G kapcsolat gyors és valós idejű forgalmi információkat nyújt a felhőalapú csatlakoztatott navigáció működéséhez, a hangrendszer gyártója a B&O.
Lenyűgöző teljesítmény
A megújult ötliteres motort (205,5 kilós alumínium blokk, kovácsolt főtengellyel, levegős, termosztátos olajhűtővel, függetlenül állítható vezérléssel) az igazi amerikai V8-asok ikonikus zabolázatlan teljesítményére tervezték. Az új kettős szívórendszer szabadabb légáramlást enged a motornak, amivel közvetlenebb gázreakciót biztosít. Az aktív kipufogórendszerrel pedig az igazi nyers V8-as hangzását és hangerejét tudja változtatni.
Az autót hat különböző üzemmód kiválasztásával lehet hangolni, hogy sofőrje ugyanolyan magabiztosan élvezhesse a vezetést csúszósabb utakon, mint egy szerpentinen, vagy akár egy versenypályán. Választható normal, sport, slippery (csúszós utakra), drag (gyorsuláshoz), track (versenypályára), valamint egy személyre szabható üzemmód.
A 19 hüvelykes alapáras könnyűfém keréktárcsák mögött látható Brembo fékek állandó, kiszámítható teljesítményt nyújtanak, a részlegesen önzáró differenciálmű pedig korlátozza a kerekek kipörgését, javítva ezzel a tapadást, különösen a kanyarokban. Az opcióként rendelhető MagneRide lengéscsillapítás másodpercenként ezerszer ellenőrzi az útviszonyokat, és a lehető legjobb irányíthatóság és komfort szempontjai szerint vezérli a futómű beállításait.
Dark Horse
A Ford Mustang Dark Horse szériája az alapja a cég Mustangra épülő motorsport programjainak, amely keretén belül a 2024-es évben hat kontinensen áll majd rajtrácsra a legendás sportkocsi – többek között olyan neves pályákon, mint Le Mans vagy Interlagos.
A közutakon és versenypályán egyaránt otthonosan mozgó Ford Mustang Dark Horse olyan egyedülálló funkcionális dizájnelemekkel van felszerelve, mint a versenyautókra emlékeztető fix hátsó spoiler, az oldalsó légterelő szoknyák és a hátsó diffúzor, melyek az autó vadságának kihangsúlyozása mellett az aerodinamikai teljesítményt is fokozzák.
5038 köbcentis V8-asa extra teljesítményt nyújt (494 lóerős), amelyhez 10 sebességes automata vagy Tremec hatfokozatú kézi sebességváltó választható (mindkettőt sikerült vezetni a zsámbéki bemutatón). A versenypályán nyújtott teljesítményt a speciális felfüggesztés, a hatékony hűtési rendszerek, valamint Pirelli Pzero gumiabroncsok biztosítják.
Kép és szöveg: B.Cs./Ford