A miskolci Takata-gyár rövid története igazi sikersztori. Néhány év alatt a vállalat a japán autóbiztonság-technológiai vállalat egyik fejlesztési központja és egyik legnagyobb európai gyártóhelye. Körül néztünk abban az üzemben, amelynek termékei autóban ülők százmillióit óvja minden nap.
A Takata Safety Systems Hungary Kft.-t 2013 októberében alapították. A japán beszállító 17. európai üzemét a Miskolc Déli Ipari Parkban építették fel a semmiből tíz hónap alatt 68,3 millió eurós zöldmezős beruházással a cég 25 hektáros területén. Fűtési rendszere geotermikus. A 60 ezer négyzetméteres gyár 2014 októberében kezdte meg működését, komplett légzsákokat és légzsákrendszereket (komplett légzsák modulok, légzsák alkotóelemek, és inflátor termékek) gyárt. Az eredeti tervekben ezer dolgozó alkalmazása szerepelt, de mára már az 1700-at is meghaladja a munkavállalók száma, köztük több mint 250-en mérnökök. A miskolci gyár a termékfejlesztés, tesztelés, minőségellenőrzés és ügyfélszolgálat területén is csúcstechnológiát képvisel. 25 különböző autógyártót szolgálnak ki termékeikkel. Kérdésünkre Kersten Bachmann elárulta, hogy az európai termelés negyven százalékát, évi mintegy tízmillió légzsákot gyártanak. Érdekesség, hogy abban a BMW 6 GT tesztautóban, amellyel Miskolcra utaztunk, a helyi Takatában összeszerelt légzsákok védenek, az ottani asszonyok által varrt bőr légzsákfedél alatt.
Kersten Bachmann ügyvezető igazgató a kezdetekről elmondta, hogy három ország közül választották Magyarországot. jelenleg két festő sor, 27 fröccsöntő gépsor, valamint 76 összeszerelő sor termel, de az ütres területeket látva, nincs megállás a fejlődésben. Ezt megerősítette Bachmann is, aki hangsúlyozta, hogy nemcsak gyárt Miskolcon a Takata, hanem többféle kompetencia központot is üzemeltet, ahol húsz fejlesztőmérnököt foglalkoztatnak. Büszkén meséli az ügyvezető, hogy annyira népszerű a vállalat, hogy még a győri egyetemről is jönnek vissza tervező mérnökök. A miskolci kutatás-fejlesztésbe prototípusgyártás, tesztelés, programmenedzsment, dizájnmérnökség tartozik, a légzsákok gyártása mellett a pótalkatrészek előállítása is a miskolci gyár kompetenciája. A gyárbejárás során megtudtuk, hogy a világon a legnagyobb a tesztüzeme a Takatának Miskolcon van. A gyártás kellőképpen robotizált, ottjártunkkor az egyik csarnokban feltűnően nagy volt a pangás, azt hittem sztrájk, vagy munkaszünet van. Megnyugtattak, hogy minden rendben, itt ép csak a gépek dolgoznak. Összesen 40 robot segíti a termelést.
Az ügyvezető arra is büszke, hogy a 90 vevői audit mellett a létező összes szükséges tanúsítványt beszerezték, az ISO 50001 energiamenedzsment-tanúsítványt elsőként szerezték meg a nem németországi Takata-gyárak közül.
Fontosnak tartotta elmondani, hogy igen magas a hazai beszállítói arány. Hazai gyártású gépek vannak, az alapanyagok közül minden fémalkatrészt, de sok nem a termeléshez kapcsolódó alkatrészt is itthonról szereznek be. A gyárat teljesen magyar vállalkozások építették fel.
A szakemberhiány Miskolcon is probléma, de ezzel kapcsolatban derűlátó a cégvezető. A megoldás szerinte a képzés. Ezért is kapcsolódtak be korán a duális képzésbe, jelenleg 58 egyetemi hallgatóval állnak szerződésben a Miskolci Egyetemen, de 17 középiskolás is duális képzésben vesz részt. Kersten Bachmann ügyvezető szerint ezzel nemcsak maguk számára biztosítják a megfelelő képzettségű utánpótlást, hanem a térség további befektetői is profitálhatnak belőle. A diákok itt a legmodernebb technológiával dolgozhatnak, amire az egyetemeken aligha lenne lehetőségük – tette hozzá a gyárlátogatás során az ügyvezető.
Hamarosan új lesz a gazda
Tavaly év végén finisébe érkezett a Key Safety Systems és a japán Takata közötti üzlet, a Miskolcon is termelő légzsákgyártót 1,6 milliárd dollárért vásárolja fel az amerikai székhelyű de kínai irányítás alatt álló nagyvállalat. A Key Safety Systems valójában a kínai Ningbo Joyson Electronics amerikai leányvállalata. A 84 éves múltra visszatekintő Takata csődközeli állapotban van, miután világszerte autók milliót kellett visszahívni a hibás légzsákok miatt, amelyek eddig mintegy 18 ember halálát okozták. Az Erdélyben két helyszínen is termelő (Kürtös és Ribice) Key Safety Systems ígéretet tett arra, hogy megtartja a vállalat mintegy 45 ezer dolgozóját, de megválik a problémás, ammónium-nitrátot alkalmazó légzsák-felfújó rendszereket gyártó részlegétől (Kersten Bachmann, a miskolci gyár ügyvezetője megnyugtatott, hogy Miskolcon nem ezt a technológiát alkalmazzák). Bár az üzletet már több hatóság is jóváhagyta, a végső szót az USA külföldi beruházásokat felügyelő bizottsága mondja ki, mivel az anyavállalat kínai. Amint nyélbe ütik, a Key Safety Systems lesz az egyik legnagyobb szereplő a biztonsági berendezések beszállítói piacán 23 országban mintegy 60 ezer munkavállalóval, és több mint 7 milliárd dolláros bevétellel.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Sajna, a TAKATA már nem TAKATA, hanem Joyson Safety Systems… egy ideje; legalábbis Miskolcon. 🙂