Cupra Formentor teszt: nagyot megy

Magyar Év Autója jelölt

Alig született meg máris gyűjti a jelöléseket: a Formentor bekerült az európai év autója hét döntőse közé és még versenyben van a Magyar Év Autója 2021 díjért is a sportautók kategóriában. Kipróbáltuk a spanyolok legdühösebb bikáját.

Hogy néz ki?

A Cupra márka első önálló modellje nevét Mallorca északi félszigetéről kapta. Karosszériája 4,45 méter hosszú, 1,84 méter széles, magassága 1,52 méter, tengelytávja 2,68 méter, hasmagassága emelt, formavilága az új Leont idézi, de annál jóval magasabb, vaskosabb és hosszabb. A nagy csomagtartó (450 liter, a hátsó ülések ledöntésével 1475 liter az űrtartalma, padlója sík) kedvemre való, simán benyelte a hokis cuccomat (vannak benne kampók, rögzítőfülek és 230 voltos konnektor). A vezetőfülke leonos, aki a Leont már megszokta, a Formentorban is mindent megtalál, ám a kezdőknek javaslok egy kis elméleti elmélyülést, mielőtt a digitalizált fedélzeti menüben elvesznének.

formentor8

A 12 hüvelykes kijelzőn keresztül vezérelhető az információs és szórakoztató rendszer, amelyen majdnem zavartalanul fut az Apple CarPlay. A vezető előtt 10,25 hüvelykes kijelző jeleníti meg az összes fontos és lényegtelen információt. Kedvencem az egyszerű sportkijelző volt, előtérben középen a fordulatszámmérővel, benne az aktuális sebességgel és fokozattal.

formentor9

Feltűnően sok a bronz/réz színű betét és díszítő elem. ez a márka sajátos színe – aki valamit konyít a kémiához, tudja, hogy nem véletlenül. Az utastér minőségi, a motor a kormányról indítható, a különböző menetmódok innen is kiválaszthatók, ezek közül a legmókásabb a Cupra (a márkanév a cup racer rövidítése) mód. A DSG kapcsolója (shift-by-wire technológiával rendelkezik, amely elektronikus jelzések révén kapcsolódik. így csökkentve a reakcióidőt) és a kilincstől kilincsig végig futó, testre szabható hangulatfény egyaránt a Leonból ismerős, ahogy a csúszkán állítható, néha bosszantó klímavezérlés is. Az első sportülések szoros marokként tartanak, a Formentor hátul is kényelmes. Fara izmos, sportos, két pár fekete kipufogó, diffúzor utánzat, középen összeérő LED-es füzér teszi egyedivé és kívánatossá.

formentor5

A két éve önálló márka még nagyon kirívónak számít a magyar utakon, ezért állandó rácsodálkozásban részesülünk, sokan csak azért előznének meg, hogy elölről is megcsodálják – erre nincs sok esélyük, a Formentor leginkább a hátsóját mutogatja, szereti a lendületes tempót.

formentor3

Hogy megy?

A kétliteres turbómotorral szerelt változat 310 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 400 Nm, amelyet hétfokozatú duplakuplungos váltó juttat el mind a négy kerékre. Az összkerék-meghajtás biztonságosabbá teszi a közlekedést télies körülmények között, de akkor is jó szolgálatot tesz, amikor éppen a Mátra, vagy a Vértes kanyarjait hódítjuk. A bajnokok autója (a Liu testvérek is ilyennel járnak) 4,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből száz kilométer/órás tempóra, végsebessége 250 kilométer/óra, motorhangja vérpezsdítő, ha pedig lassítani kell, a Brembo fékek határozottságára minden helyzetben lehet számítani (felára 868 ezer forint). Lehet kézzel is váltani a fokozatokat, ilyenkor előnyben vannak, akiknek nagy kezet és hosszú ujjakat adott az úristen. Én alig értem el ujjbeggyel a füleket, eszembe is jutottak használat közben az Alfa Stelvio Q dumbószerű lapát(váltó)fülei.

formentor11

Milyen vezetni?

Aki szerint sportautóként nehéz értelmezni a 17 mázsás Formentort, annak azt ajánlom, próbálja ki az autót. Tény, hogy inkább szabadidő-autó, mint hot hatch, de vezetni tényleg élményszámba megy. Csak az a kérdés, hogy nem lenne jobb akkor inkább a Leon Cupra? Én hajlok arra a válaszra, hogy de. Minél közelebb vagyunk az aszfalthoz, annál nagyobb élmény a sokszáz lóerő zabolázása. Egy fokkal persze izgalmasabb a Cupra Atecánál a Formentor (főleg kinézetben és a plusz 10 lóerő miatt), de még mindig nem sportkocsi a szó tiszta, csupasz és eredeti értelmében, csupán egy vad, bestiális szabadidő-autó. A cuprások szerint erre van igény, és lám, valóban, szaporodnak az izmos SUV-ok és crossoverek.

formentor4

Futóműve kiváló, komfort- és offroad fokozatban kényelmes, sport- és Cupra módban pedig kemény, mint a szikla. A motorhang sport- és Cupra módban izgalmassá válik, igaz csak hangszóróból szól, kívül a váltások finom dörrenéséből lehet sejteni, hogy nem a hibrid Formentor repeszt el mellettünk. Ha már Cupra mód, én egy kicsit nyersebbre faragtam volna a kocsit, legalább annyira, mint egy RS Audit.

formentor2

Ha úgy használjuk, mint egy sportkocsit, könnyen elfogyaszt 12-15 litert 100 kilométerenként, de ha normálisan és szabályt követően közlekedünk vele, 9-10 literrel elkotyog, megengedve néhány harsány és látványos előzést. Csak az íze végett…

formentor1

Mennyibe kerül?

Az egyediséget meg kell fizetni. Bár hasonló erővel többféle autót kínál a Volkswagen-csoport, olyant, amiben a csupasz férfiasság stílussá szelídül, egyetlen másikat sem. Pontosan ezért kerül a Formentor csúcsváltozata 17,92 millió forintba. Akinek ez sem elég, viheti az Abt által tuningolt Formentort, sokkal drágábban és jóval több, akár 370 lóerővel. Amíg meg nem érkezik az öthengeres fenevad, a Formentor VZ5…

Kép és szöveg: Biró Csongor

formentor0 foementor13 formentor22 formentor12 formentor10